Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De marketing-omgeving
Advertisements

Aanzet tot strategisch denken
Opdracht Strategieontwikkeling
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
College 2 Marketingomgeving
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
International Business Adviser
Midden in de wereld:.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Project 1 Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Proeftentamen November 2015.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
50.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMAIV04 Algemene Automatisering van de Informatievoorziening Afkortingen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Degene die de presentatie verzorgt
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Beleid en regelgeving Les 1.
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management

Even voorstellen Jean-Pierre Beelen Hogeschooldocent Principal Consultant Achtergrond Bedrijfskundige informatievoorziening > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in (Sales)Consultancy > 15 jaar ervaring Solution / Services Marketing Specialismen Business & ICT Alignment Marketing en Portfolio analyse ICT Management

Bereikbaarheid Profilehttp:// Twitterhttp://twitter.com/djiepiehttp://twitter.com/djiepie Fileshare

Wat gaan we doen? Twee bedrijfskundige thema’s per week Thema’s: tools die je gebruikt in project 1 (Cronus) De modulewijzer: op Natschool en med.hr.nl/beejpmed.hr.nl/beejp Beoordeling Tentamen; Multiple Choice (40 vragen)

Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: (8 e druk) bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: (7 e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: (21 e druk)

Planning 31 Aug-Introductieles en Marketing 7 Sept-Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept-Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept-Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept-Financieel Management 5 Okt-Wet en Regelgeving / Logistiek 3 12 Okt-Omgevingsinvloeden / MVO / Concurrentie en samenwerking 19 Okt-Vakantie 26 Okt-Proeftentamen 30 Okt-Startups (8:30-10:30) 2 Nov-Tentamen 9 Nov-Feedback rapportage

Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)

Herhaling Week 6 Logistiek 3

Week 7 Omgevingsinvloeden (OM H2)

Omgevingsinvloeden (OM – 108) 4

Welke partijen kun je bedenken die van invloed zijn op een organisatie?

Partijen (OM – 79)

Op welke manier hebben deze partijen invloed? - Verdeel klas in groepen - Minimaal 2 manieren bedenken

Welk type factoren kun je bedenken die van invloed zijn op een organisatie?

DE PEST factoren (OM 2.3 – 84)

Op welke manier hebben deze factoren invloed? - Verdeel klas in groepen - Iedere groep een ander bedrijf - Minimaal 2 manieren bedenken - Presenteer

Milieufactoren (Ecologisch) (OM 2.3.1) Veel beleidsplannen, …maar nu de uitvoering! Internationale aanpak Van minor issue naar strategisch aandachtspunt (‘groene productie’). Fasen: Schoonmaken huidige activiteiten Benutten nieuwe kansen Werken aan duurzame toekomst

Technologische factoren (OM 2.3.2) Ontwikkeling via fundamenteel onderzoek (TNO, R&D afdelingen grote bedrijven, lucht- en ruimtevaart). Bijvoorbeeld: Biotechnologie Informatietechnologie Verandering werkwijze Integratie van functies Verandering in schaalvoordeel en besluitvorming

Demografische factoren (OM 2.3.3) Scenario’s bevolkingsgroei Hoe oud worden we Gemiddelde gezinsgrootte Aantal migranten Vergrijzing Steeds meer ouderen blijven werken Maar ook: steeds meer ouderen met een pensioen!

Economische factoren (OM 2.3.4) Bepaalt in hoge mate succes van onderneming: Groei nationaal inkomen Inkomensverdeling Internationale economie ontwikkelingen: Rente, lonen, relatie dollar-euro etc. Globalisering: lange termijn prognoses Werkgelegenheid

Politieke factoren (1) (OM 2.3.5) 5 vormen van economische integratie Vrijhandelszone Douanie-unie Gemeenschappelijke markt Economische unie Volledige politieke en economische unie

Politieke factoren (2) (OM 2.3.5) Europese unie: gemeenschappelijke interne markt Vrijheid van goederenverkeer Vrijheid van dienstenverkeer Vrijheid van kapitaalverkeer Vrijheid van personenverkeer Open interne markt: belemmeringen Fysiek Technisch Fiscaal

Maatschappelijke factoren (Sociaal-Cultureel) (OM 2.3.6) People-Profit-Planet Duurzaamheid Scorecard Er is meer dan winst alleen…… Stakeholderbenadering: creëren van waarde ….in de hele keten!

Vragen zijn welkom