Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong. 10.000 comedias zijn bewaard en zo’n 1.000 autos sacramentales.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Van uitleggen leer je het meest
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Renaissance & Humanisme
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Toneel in de Renaissance
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Hoofdstuk 6 Democratisering
Macbeth Door: Mike Testroote.
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
Onderwerp Filosofie 1BaMV
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Introductie lessen theater Klas 4 2 theaterblok. Theater 2 Acteren en regisseren - ONM Player omroep.nl Opdracht 2.4 ONM.
Het bestuur van de stadstaat
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Aristoteles.
De Attische tragedie & De drie grote tragici
Kennis - Intelligentie
… als voorwaarde voor verantwoordelijkheid (hoofdstuk 2)
Toon Hermans.
Vroege middeleeuwen tot 1000 Late middeleeuwen tot 1500
Achttiende en negentiende eeuw
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
De Indo-Europeanen.
Stelling 1 Het recht moet vasthouden aan het idee dat de mens vrij is in zijn handelen.
Abenteuer Literatur Seite Jonathan, Martijn en Ruben.
Communicatie en relatie
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Tine Vandevijvere Ge-Ned. Bronnen Artikels Websites Publicaties.
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Theorie Podiumkunsten 1
Joods-christelijk wereldbeeld
La Renaissance Martine Brevé.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Politieke stromingen De liberalen
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Renaissance en Opstand
Amsterdammers onder elkaar
Theater.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
XXe EEUW : LITERATUUR TIJDENS FRANQUISME 2. Miguel Delibes Humanisme Gematigde houding Thema’s El camino La hoja roja Los santos inocentes (film)
VERVOLG MIDDELEEUWEN College 2. Alfonso X- 13 e eeuw Koning van Castilië, León en Galicië Castiliaans wordt een belangrijke taal Sticht Univ. van Salamanca.
College 7. Ideeën Verlichting  Nieuwe dynastie  Kritische geest  Rede boven geloof  Objectief vaststellen.
SPAANSE GOUDEN EEUW Renaissance en Barok College 6.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Ontdekkers en hervormers
Revoluties in Europa.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Discussie les 5 Bron afbeelding:
Architectuur in de burgerlijke cultuur. Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde.
Hofcultuur 4. Verhalen aan het hof ARTHistory. Ars Poëtica Weinig vernieuwingen qua toneel. Tragedies volgens regels van Griekse filosoof Aristoteles:
V-Demo L&I 4.
Klas 3A Over lezen Blok 1
Maatschappij Wetenschappen
Realistische en niet-realistische verhalen
Prijs Marnixring Poëziewedstrijd 2014
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
(1)De oude theatertaal: naturalisme/realisme Begin 20ste eeuw:
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Vijfde gebod: Eer je vader en moeder Zondag 39 HC
Waarom veranderde Brecht het theater ?
1. Systematiek en naamgeving
Transcript van de presentatie:

Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong comedias zijn bewaard en zo’n autos sacramentales

theater = belangrijk cultureel fenomeen alle sociale klassen theaterbezoek = soort feestgebeuren

waar gebracht ? in corrales waarover gaat profaan theater ? waar haalt dramaturg zijn inspiratie ?

Kenmerken vnl. theater van aktie psychologie van personages is enkel impliciet Verstoorde orde -> herstel orde einde van stuk: straf of beloning = principe van ‘justicia poética’ = principe van ‘justicia poética’ straf in verhouding tot begane fout ergste straf = hel, daarna de dood

2 belangrijke namen: Lope de Vega, grondlegger van dit soort toneel Calderón de la Barca, zijn belangrijkste leerling;

Lope de Vega ; arme familie Inmense populariteit Grondlegger nationaal theater in Spanje + vruchtbaarste toneelschrijver

exacte produktie is onbekend (schatting: ong. 470 werken) schrijft theater om te kunnen leven

Vitale, passionele persoonlijkheid Dichter van het volk Beoefende vooral theater, maar ook dichtkunst, schreef epische teksten, proza- teksten

2 soorten theater Tijd van Lope: commedia dell’arte neo-klassiek drama van Renaissance

Commedia dell’ arte niet neergeschreven improvisatie doel = publiek doen lachen acteurs

Neoklassiek drama van de renaissance Gaat terug op de oudheid Tragedie en komedie waren duidelijk afgelijnde genres

Lope vermengt elementen van komedie en tragedie Lope vermengt elementen van komedie en tragedie Lope wil stukken die aan bepaalde regels gehoorzamen, maar ook stukken die de mensen vermaken

1609: “Arte nuevo de hacer comedias” Belangrijke regel = “dar gusto”  toegevingen doen

Aristoteles is te artificieel  edelen en gewone volk in 1 stuk  voor verschillende situaties ook verschillende versvormen

term ‘tragicomedia’ één van de belangrijkste onderwerpen = de eer (dit thema spreekt mensen aan)

Theater van Lope is behoudensgezind: ondersteunt idee van pact tussen de kroon en het volk ondersteunt idee van pact tussen de kroon en het volk

Fuenteovejuna dorp in streek van Córdoba echt gebeurd feit wraak van gans volk dat opstaat tegen onwaardige tiran

Pedro Calderón de la Barca Barokdramaturg bij uitstek Solide humanistische vorming Werkt aan het hof

Verschillen met Lope Calderón’s werk: nadenken, sereniteit nadenken, sereniteit enkel theaterstukken enkel theaterstukken veel minder werken dan Lope veel minder werken dan Lope taalgebruik taalgebruik wereldbeschrijving wereldbeschrijving

3 grote thema’s baroktheater liefdeeerreligie

Meest bekende personage: Segismundo uit La vida es sueño (zie fragment) Stelt belangrijke vragen uit de tijd van Calderón

Zoekt geen nieuwe thema’s Herschrijft stukken van voorgangers met weglatingen en toevoegingen

La vida es sueño Thema: vrijheid mens + limieten Het lot en de voorbestemming Segismundo, zoon koning Gevangen wegens horoscoop

La vida es sueño 1635 Thema: filosofisch Zie fragment

Betekenis stuk Vrije wil Vrije wil Ieder individu is verantwoordelijk voor zijn handelingen

Tirso de Molina Pseudoniem van Fray Gabriel Téllez Beschouwt Lope de Vega als zijn meester El burlador de Sevilla Mythe don Juan