Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije vrije@hr.nl
Vandaag Korte terugblik Vervolg opvoedingsstijlen (H4 Malschaert) H5 en H6 Malschaert Artikel van Hoof & de Vries Artikel van de Doef
Terugblik Vaders Moeders Meisjes Jongens Tijd Cultuur …
Terugblik
Terugblik
Hulpverlening: wanneer aan de orde? Probleemgedrag: Afwijkend gedrag ?? Onaangepast gedrag ?? Psychisch ongezond; psychisch ziek 6
Definitie gedragsproblemen Leef omgeving Definitie gedragsproblemen Gedragsproblemen: ‘het ontbreken van relaties, het ontberen van een eigen identiteit, het bestaan van mispercepties van de realiteit, het onvermogen om met problemen om te gaan en de aanwezigheid van stressvolle omstandigheden.’ (VD. Ploeg, 2000)
Oorsprong van gedragsproblemen Stoornis Belemmering Externaliserend Internaliserend Geslacht Comorbiditeit
Toenemende problematiek Opvoedingssituatie Opvoedingsspanning Opvoedingscrisis Problematische opvoedingssituatie (POS)
Het Nederlandse antwoord op problemen in de opvoeding Primaire preventie (problemen voorkomen) Secundaire preventie (bestaande problemen opsporen) Tertiaire preventie (bestaande problemen opheffen of verminderen) Preventie Opvoedingsondersteuning Bureau Jeugdzorg: Diagnostiek / screening Indicatiestelling en verwijzing Plaatsing en Casemanagement
Preventie volgens Malschaert Primaire preventie (problemen voorkomen) Secundaire preventie (bestaande problemen opsporen) Tertiaire preventie (bestaande problemen opheffen of verminderen)
Trends binnen de jeugdzorg Zo-zo-zo-beleid Empowerment Casemanagement Vraaggerichte hulpverlening
Hoe werkt het nu…integrale wijkteams
De inzet van zichzelf als persoon Hoof De inzet van zichzelf als persoon
De opvoedingsrelatie De opvoeder is participant in het opvoedingsproces Professionele opvoeders zijn dus ook participant in het opvoedinsproces. Hun rol is complex -> excentrische positie
De professionele opvoedingsrelatie De pedagogische relatie is het instrument! https://www.youtube.com/watch?v=aDIhaIKrIAc
Invalshoeken voor de professionele opvoedingsrelatie Vanaf de jaren 50: psychodynamische invalshoek (overdracht en tegenoverdracht) Empirisch onderbouwde werkwijzen Evidence-based methoden steeds belangrijker (professional is slechts uitvoerder) Kritiek: te eenzijdig! De werkelijkheid is complex!
De professionele opvoeder volgens Van Hoof & De Vries Werkt systematisch Gebruikt verantwoorde methodieken Neemt verantwoorde besluiten Toetst z’n hypotheses Werkt bewust Hanteert z’n persoonlijke bagage Zorgt voor een professionele (opvoedings)relatie Denk aan hoorcollege 2 over agogisch werken!
Groepsopvoeder zijn 19 Is de groep een geschikte behandelomgeving?? Ja! Nee! mens is een sociaal wezen - groep is bij elkaar gezet leren van interactie - weinig individu gericht 19 19
Beschermende en risicofactoren Geen balans? grotere kans op problematische opvoedingssituatie
Het balansmodel
Het meervoudig risicomodel Probleemgedrag komt voort uit constante interacties tussen risicovolle situaties in de leefomgeving Gezin School Vrije tijd In de persoon zelf
Indeling van de voorzieningen Eerste lijn Tweede lijn Derde lijn
Einde