Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006
Waar worden essentiele beslissingen gemaakt tijdens normale wedstrijdvlucht: 1.Starttijdstip 2.Final glide 3.Op route Indeling wedstrijdvlucht
-Vaak ontstaan gedurende de vlucht groepen, waarbij veel vliegers gezamenlijk aan de final glide beginnen -De final glide maakt dan het verschil in tijd over de opdracht Conclusie: -Final glide bepaalt in belangrijke mate klassering Belang van final glide
- Opdracht: Terlet – Hoogeveen- Borkebergen - Terlet -Mooie cumulus 3/8, 1500 meter basis, -Stijgen 2 tot soms 4 m/s, soms oplijnen wolken -Flinke bries uit NW. -Op route veel rechtuit kunnen vliegen -Afstand tot Terlet 60 km, hoogte 800 meter -Wat wordt je strategie voor optimale final glide??? -Waar moet je rekening mee houden?? Situatie 1
Belangrijke punten: -Stijgen 2 tot 4 m/s, dus klimmen met meer dan 3?? -Oplijning, dus hoge glijgetallen -Laatste been tegen wind: parallel aan straten? -Laatste stuk op lage hoogte tussen straat?? -Hoeveelheid reservehoogte?? -Ver voorruit kijken, luisteren op radio Situatie 1
- Opdracht: Terlet – Ommen- Borken - Terlet -Blauw, 1000 meter max, -Stijgen 1 tot soms 2 m/s, oplijning stijgegebieden -Harde wind uit NW. -Op route stijgen moeilijk te vinden -Afstand tot Terlet 40 km, hoogte 800 meter -Wat wordt je strategie voor optimale final glide??? -Waar moet je rekening mee houden?? Situatie 2
Belangrijke punten: -Stijgen komt van speciale plekken op de grond -Stijgwindstraten, maar ook daalwindstraten -Leizijde Veluwe? -Waar vind je nog thermiek als je 10 km uit laag zit ?? -Hoeveelheid reservehoogte?? -Ver voorruit kijken, luisteren op radio Situatie 2