Uitgeven anno 2015 Rudy Vanschoonbeek
wikipedia 1981 Germaanse Filologie & aggregaat UIA Docent OLVC & Normaalschool, Contact, Dedalus 1988 Uitgeverijen Singel 262 Antwerpen (WPG) 1993 Standaard Uitgeverij VBVB, VUV, boek.be 2000 The House of Books, ECI 2008 Uitgeverij Vrijdag, Elkedag Boeken
1.Intro 2. De markt 3. Uitgeefproces 5. Innovatie Digitalisering Community
100 uitgevers 15 importeurs nieuwe titels per jaar (algemeen & educatief) (Boekenbeurs presenteert jaarlijks titels) fte 300 boekhandels fte 11,2 % van de creatieve industrieën (= 5 e plaats of 4,29% - vlak na de bouwnijverheid - in creëren van bbp)
De markt Bruto omzet € 500 mio per jaar (€ 200 mio algemene boeken)
Marktaandelen
Uitgeefproces
Copyright: vloek of zegen? Bedrijfsbelang Belang van de kunstenaar & zijn publiek Vergoeding voor de auteur (vgl. Leenvergoeding) Beschikbaarheid in de handel Publiek domein POD Reprobel: kopie uit print, printer, digitaal Librius, loket voor multimediarechten
De prijs van een gedrukt boek Winkelprijs 10,6 Excl. BTW10,- Auteur1,- Technische kostprijs2,5 Boekhandel4,2 Distributie0,7 Marketing 0,5 Uitgever1,1
De prijs van een e-boek Winkelprijs 11,21 Excl. BTW10,- Auteur2,5 Technische kostprijs1,5 Handel3,5 Distributie0,1 Marketing 0,5 Uitgever1,9
Van papier naar cloud
Productieproces 95 % digitaal
Manuscript = mail, usb,… Omslag & binnenwerk = pdf, ftp,.. Redactie = online Verkoop, promotie, distributie, administratie = mail, FB, Hyves, Twitter,… Consument: print of digitaal?
van paperback, gebonden, pocket, wire-o,… naar Dwarsligger Cassette Single cd cd-i Standaard Interactieve Encyclopedie cd-rom Dvd Rocket e-book tot Tablet en verder
iTunes A book is an iPad that doesn’t work
Nieuwe media producties in de uitgeverij Minder inloop, meer retour Voorraadbeslag – afschrijvingen stijgen Herdrukken kleiner & sneller E-publishing ander verdienmodel, distributie, beleving websites geef je niet cadeau
Luisterboek Audio that speaks to you wherever you are
E-book
Oprolbaar Rolltop
Internet en andere digitale platfoms bezorgen informatie sneller dan ooit, maar bereiken niet dezelfde diepgang als die van het gedrukte woord. Sommige informatie verdient het om traag & op papier te worden gelezen. Paper is not dead
Marketing Copia The story of Keep Calm And Carry On The Future of the Book Wine USB Paper is not dead
Boektrailers 3D3B&feature=results_main
Events & community