INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Eindwerk zesde jaar.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Mediatheek en IVG.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
De millenniumstudent Een uitdaging voor de Campusbibliotheek Arenberg Dr. Veerle Vanhoof.
Informatievaardigheid bij INHolland
Prestaties beoordelen
Secundaire data en online databases
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Al doende leren training docenten
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Artikel: “Psychotherapeutisch werken met kansarmen”
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Informatievaardigheden Sociale geografie (GEO-10306), 16 november 2012 Marja DuizendstraalMarco van Veller Joke WebbinkHein Lucas.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Studiewijzer Spaans 1AO MKR. Voorstelling docent Frederik De Baets Docent Frans en Spaans in Bedrijfsmanagement Deels in het Afstandsonderwijs, maar vooral.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Studiewijzer Communicatietraining Frans 1AO EV 1AO MKR.
Leer- en Innovatiecentrum. Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van.
Pré-NLT-module 3D-printen
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
een online leerplatform over informatievaardigheden in de gemeenschappelijke digitale leeromgeving Vormingsdag Integratie van onderzoek.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck

INFORMATIEVAARDIGHEDEN INTRODUCTIE

Informatievaardigheden? Vormingsdag Integratie van onderzoek in onderwijs 26/04/2017 Informatievaardigheden? ICT-vaardigheid ≠ informatievaardigheden Open deur intrappen: informatievaardigheden is iets helemaal anders dan ICT-vaardigheid: computers en mobiele apparaten schrikken niemand nog af, sociale media worden massaal gebruikt en iedereen slaagt er vrij probleemloos in om alle mogelijke toepassingen te installeren en gebruiken Informatievaardigheden Tutorial@Toledo

Informatievaardigheden? Vormingsdag Integratie van onderzoek in onderwijs 26/04/2017 Informatievaardigheden? Set van 6 competenties die iemand in staat stellen om nood aan informatie te erkennen en aard en omvang van de gewenste informatie te bepalen; de gewenste informatie op een efficiënte manier op te zoeken; de gevonden informatie kritisch te evalueren en te verwerken; de gevonden informatie te bewaren en te beheren; alle beschikbare informatie effectief te gebruiken voor specifieke doeleinden; de economische, juridische en sociale aspecten omtrent het gebruik van informatie te begrijpen en de informatie op een legale en ethische manier te verwerven en te gebruiken. gebaseerd op de Information Literacy Competency Standards for Higher Education van de Association of College & Research Libraries (ACRL) Informatievaardigheden Tutorial@Toledo

Informatievaardigheden Zes modules Soorten informatiebronnen INFORMATIE ZOEKEN INFORMATIE OPZOEKEN EN CONSULTEREN INFORMATIE ANALYSEREN EN EVALUEREN INFORMATIE VERWERKEN INFORMATIE BEHEREN

Informatievaardigheden: organisatie Training informatievaardigheden 2u per week in computerlokaal (L109 of L20) Verkennende opdrachten Examenopdracht: SADAN (Sociaal Agogische Digitale & Analoge Naslag) Verschillende stappen (8)

Informatievaardigheden: cursus http://saw-informatievaardigheden.wikidot.com/ INHOUD Cursusmateriaal Cursusteksten, PTT Hoofdopdracht SADAN Toledo Informatievaardigheden [V5E150] SAW PRAKTISCH Mededelingen Indienen tussentijdse opdrachten Feedback opdrachten …

Informatievaardigheden: cursus Extra verdieping: Toledo tutorial informatievaardigheden Extra oefeningen Video’s en demo’s Zelf inschrijven in toledo community ‘tutorial Informatievaardigheden Associatie KuLeuven’

Informatievaardigheden: examen SADAN-examenopdracht SAV projectgroep : onderwerp MODULE 1 -> 5: individueel MODULE 6: groep Evaluatie individuele opdracht: /15 Module 1-5 Groepsopdracht: /5 Module 6 Deadline 18/12/2015