Gratis musea bestaan niet Zin en onzin van gratis toegang studiedag sectie Promotie en Marketing, 13 december 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Advertisements

Onze visie: Zie, slaat uw ogen op en beschouwt de velden
Nieuwe impulsen voor de fiets
Experiment 7: Het effect van het bezit van een Museumkaart bij leerkrachten Leerkrachten in experiment 7 € 0,00.
Enquête Landelijke Makelaars Vereniging LMV via Huislijn.nl onder woningzoekenden over standpunten en consequenties politieke partijen ten aanzien van.
JAARVERGADERING 1 OKTOBER Agenda  Opening  Agenda  Rondvraag  Notulen jaarvergadering 2011  OR  MR  Directie/Team obs De Bussel.
Geld verdienen met trends
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Wat is Certipost?.
Onderwijs en kinderarbeid
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Indonesië.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
Cultuurpassen in Vlaanderen 1 december 2003 Joris Rossie.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
Zorgverzekering.
Begrippen kennen Collectieve sector = publieke sector
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Filmstimuleringsbeleid Toekomst van de Nederlandse film.
De Museumvereniging en het HGIS-C bezoekersprogramma Margriet de Jong Amsterdams Historisch Museum, 26 juni 2007.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Politiek jargon Bingo.
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Dagopleidingen Hik Opendeurdag
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Armoedevoorzieningen
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Uitdaging De Museumvereniging wil het mogelijk maken dat zo veel mogelijk inwoners van Nederland toegang hebben tot allerlei interessante musea. Musea.
Marketing 5 havo.
Hoe zet jij de black box Aangifte Inkomstenbelasting om in een geldpot dat je blij maakt? Elma de Bruijn zelfboekhouden.org We starten om 10 uur Nog even.
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Informatieverslag kinderarmoede Hoorzitting Senaat 12 juni 2015 Reflectie vanuit de Gezinsbond Christel Verhas directeur SCW-gezinspolitiek.
Cultureel Ondernemerschap
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
De klant was koningin…?. Wat gaan we doen? Kort voorstelrondje De klant is / was koningin Stukje Utrechtse geschiedenis Plus Tarief Donateurs / vrienden.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
TNS NIPO MuseumMonitor | Studiedag Prijsbeleid binnen Musea | 13 december 2007 Agenda Wat is en doet de MuseumMonitor Wat heeft men over voor museumbezoek.
Kostprijs besparingen regeringsvorming Indexsprong. Brutoloon: 35,000€ of 2,916,6€ / maand Kost indexsprong: 700€ / jaar of 58,3€ / maand Over.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
De tijd is rijp voor Open Cultuur Data Door: Tom Kunzler Studiemiddag Archieven en Open Data (29 oktober 2015)
Loonruimte-overeenkomst Publieke sector Informatie-bijeenkomsten juli 2015.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Toepassingen van Prijsdifferentiatie Arjan Agema.
Experiment 5: Museumbezoek door evenementen. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Het huidige mainstream-denken over economie, werk en werkloosheid - en de rol van de vakbeweging Mirjam de Rijk, publicist, auteur '51 Mythes over wat.
Voor bibliotheken. De Bibliotheek op het station 2.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
BLUE ENERGY Zout water + zoet water = energie! [Namen practicumbegeleiders] Universiteit van Amsterdam, [datum]
Openbaar Onderwijs Borsele bijeenkomst personeel 2 februari 2011.
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Tarieven in het nieuwe Marktmodel
Sociaal statuut student-ondernemer
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Topsport en breedtesport
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
Transcript van de presentatie:

Gratis musea bestaan niet Zin en onzin van gratis toegang studiedag sectie Promotie en Marketing, 13 december 2007

Wat is er aan de hand? Gratis toegang is een politieke wens die komt en gaat De collectie is van “ons” Erfgoed is goed voor elk Drempel laag voor kleine inkomens en doelgroepen Andere landen doen het ook Motie Nijs (2006): Gratis toegang Rijksmusea Minister Verhoeven : Nieuw kabinet beslist Minister Plasterk : € 50 mln bezuinigen Rijksmusea moeten aan de kassa terugverdienen Hogere prijzen è n gratis toegang: dat kan niet

Bezwaren uit de sector Ingrijpen in prijsbeleid staat haaks op zelfstandigheid Ontmoedigt cultureel ondernemerschap Leidt tot ongewenste verschuivingen tussen musea Geen effect: meer bezoek van hetzelfde publiek Toegansprijs is niet het probleem Slecht imago, onbekendheid en praktische bezwaren wel Meerkosten: ontvangst, veiligheid, toiletpapier Ondermijnt BTW aftrek Verstoort concurrentieverhoudingen met andere musea Spekt Amsterdamse middenstand ipv de musea

De truc van Plasterk Onderzoek naar prijzen in de cultuursector: Nederlandse musea zijn de duurdere in Europa Prijsdifferentiatie in Nederland bescheiden Plasterk’s truc: Er moet meer differentiatie komen Gratis toegang t/m 12 jaar bevordert differentiatie Is ook nog goed voor het onderwijs Niet alleen bij Rijksmusea, maar overal

Ons antwoord Bezwaren blijven overeind, maar minder zwaar wegend Sympathie voor de nadruk op vormingsgedachte Uitbreiden naar andere musea is positief Volledige compensatie voor de negatieve gevolgen: gederfde inkomsten meerkosten Maak gebruik van infrastructuur Museumkaart

Peiling onder de leden Wie is nu gratis? 26% is nu niet gratis 43% is gratis voor kinderen tot lagere leeftijd (bijv 4 jaar) 31% is ten minste t/m 12 jaar gratis Wie wil gratis worden? 30% is al gratis t/m 12 jaar 65% wil dat worden mits goede compensatie 5% onder geen beding gratis! Enquête onder leden Museumvereniging (oktober 2007)

Peiling onder de leden Enquête onder leden Museumvereniging (oktober 2007)

Ons idee (denk mee) Maak toegang gratis tot 3 of 4 jaar Geef kinderen vanaf 4 jaar een “Plasterkkaart” Bij bezoek vergoeding: actuele prijs voor betreffende leeftijdsgroep plus toeslag voor meerkosten Open einde regeling met opdrachtgever OCW  Distributie  Marketing  Speciale programmering  Busvervoer

Museumvereniging Rapenburgerstraat 123 Postbus CZ Amsterdam T Museumvereniging.nl Siebe Weide - directeur