Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Mijn project & creativiteit
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Media en creativiteit.
Academie voor Management
Divigeren Convergeren
Workshop creatief brainstormen
Het is nooit te laat om te worden wie je had willen zijn.
GPS-SLIDES
De beste manier om woorden aan te pakken…
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Media en creativiteit Herfst les 2.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 5. pictoanalyse Wie wil, durft, moet of wordt aangewezen.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Medmec 1 herfst Les 3.
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Ho 7: Creatief denken.
Ho 8: Portfolio.
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
If we are going to have a serious change of changing their lives, we will need another level of innovation. We need a system innovation. Bill Gates, Davos.
Visie & Strategie.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
Woordjes leren.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Talent in Ontwikkeling
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
What is the meaning of? Student centered learning
4 Richtlijnen ter inspiratie
Covey trainingsavond.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Convergeren: keuzes maken
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Workshop creativiteit
Transcript van de presentatie:

Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Training: Tijd voor creativiteit De beste ideeën ontstaan: 63%Onder de douche, in bad, op de toilet 51%In bed: in slaap vallen, dromen, ontwaken 42%Onderweg: auto, fiets, file 30%Al wandelend 25%Tijdens het sporten: hardlopen, fitness 22%Onverwachts: koffiehoek, google 20%Bij lezen, muziek, borrel, TV 19%Mediterend, stille plek, laten rusten…. 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Werkwijze: action learning Ik hoor en ik vergeet Ik zie en ik onthoud Ik doe en ik begrijp Confucius 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Het creatieve proces 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Creatieve proces 1.Vraagstelling 2.Divergeren Stel je oordeel uit Ga voor kwantiteit Maak verbindingen Zoek nieuwheid 3.Convergeren Oordeel constructief Focus op de vraag Blijf koersvast Koester nieuwheid 4.Keuze 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Logisch denken Denkt van A naar B Heeft altijd een menig of een oplossing Werk vanuit kennis en ervaring Maakt gebruik van denkpatronen Heeft een voorkeur voor de bekende weg Is tevreden met een oplossing 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Hoeveel vierkanten zie je? 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Creatief denken…… Heeft een hekel aan sleur Houdt van originaliteit Wil het graag anders doen Zoekt nieuwe mogelijkheden Is gericht op de toekomst Denkt in kansen 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Welke kleur zie je? GROENBLAUWGEEL PAARSROODORANJE ZWARTGROENROZE WITBRUINBLAUW ROODGEELPAARS 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Creativiteit is….. Creativiteit is de kunst van het doorbreken van patronen, gewoontes en zekerheden 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Hoe werkt ons brein? Links LogischRechts creatief Lineairruimtelijk Getallenkleuren RationeelsyS symbolen Analysebeelden Detailssynthese Ernstighumor ‘Logica brengt je van A naar B maar verbeeldingskracht brengt je overal.’ Albert Einstein 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Creatief denken is… Het geheel van attitudes, denkvaardigheden, denktechnieken en denkprocessen dat de kans op patroondoorbreking, het leggen van nieuwe verbindingen in onze hersenen, vergroot. Bron: summary of research into the personalities of highly creative individuals. Creativity is forever – G.A. Davis, 1986 Curiousenergeticexperimenting independentindustriousflexibel Open mindedoriginalplayful perspectiveperceveringquestioning Risc takingSelf awaresensitive 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Creatieve vaardigheden Denken in alternatieven Uitstel van oordeel Waarnemen Associatief denken Verbeeldingskracht ‘Zien wat zich voor je ogen bevindt, is het moeilijkste wat er is.’ W.Goethe 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Tips vraagdefinitie Maak helder wie de probleemeigenaar is Check of de deelnemers voldoen aan de 4B’s: Betrokken- Bereid – Bekwaam – Bevoegd Overweeg of de vraag niet te abstract of te eng verwoord is Formuleer de vraag attractief en uitdagend: Hoe kan ik…, hoe kunnen wij… 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Analogie van de natuur Maak een lijstje van een tiental dieren met opvallende kenmerken Kies een aansprekend dier dat niets met de vraagstelling te maken heeft Benoem 10 eigenschappen of associaties bij dit dier Gebruik elke associatie als een stimulus voor nieuwe ideeën Maak zoveel mogelijk “forced connections” naar de vraagstelling 19 november

Superheld Noem een aantal helden; neem een bijzondere held of heldin in gedachten. Mak deze held levend: welke bijzondere eigenschappen zijn kenmerkend? Hoe zou de held of heldin de vraag aanpakken? Maak een (tussen)lijst van bijzondere ideeën, fantaseer enorm! Vertaal deze suggesties naar concrete oplossingen voor de vraag Maak zo je lijst van eerdere oplossingen weer groter en groter 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Bloemassociatie 1.Zet het belangrijkste woord uit de vraagstelling in het midden van je blad. 2.Benoem 5 invalshoeken en zet ze als bloemblaadjes rondom dit kernwoord. 3.Maak hieruit “associatiekettingen” zodat een weelderige bloem ontstaat. 4.Kies een woord ter inspiratie en bedenk geforceerd oplossingen voor je vraag. 5.Blijf dit herhalen voor diverse woorden en maak je ideeënlijst zo uitgebreid mogelijk. 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Vooronderstellingen Focus op de vraag en de genoemde ideeën Zoek een circa 5-10 vooronderstellingen die aan de basis liggen van de vraag en deze eerste ideeën Vervang elke vooronderstelling door meerdere alternatieven Force-to-fit: genereer nieuwe ideeën die uitgaan van deze alternatieven Voeg deze ideeën toe aan de lijst 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Convergentiefase Selectietips Hits: o Quick wins (makkelijk te realiseren) o X-factor (origineel, kansrijk) o Sweet dreams (intrigerend, toekomst, droom) Love babies (welk idee heeft je hart gestolen?) 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

Convergentiefase Ontwikkeltips Verrijk de ideeën tot concepten Wees positief kritisch Focus op hoe het wel kan Hou het concreet en eenvoudig Koester de nieuwheid 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders

19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders