Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Redactioneel schrijven Les 1
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Zakelijk lezen Nederlands.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Vragenlijst groepje 3 Wiki.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
Presenteren en communiceren
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Hoofdstuk 3 terugblik.
Samenvatting h1-h3.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
De indeling van een tekst
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Briant College H6 paragraaf lezen Informerende teksten.
Opdracht 26 Uiteenzetting schrijven
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Activerende teksten.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Een beoordeling schrijven
Cursus Leesvaardigheid
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Een reisverslag schrijven
Tekstsoort en tekstdoel
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Vaste tekststructuren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Lezen samenvatten.
Doel en publiek Hoe weet ik wat de schrijver met zijn tekst wil bereiken en voor wie de tekst bedoeld is? NU Nederlands 2F.
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
4 havo Schrijflijn les 5
Berichten in de media Mediaboodschappen.
diagnostische toets leesvaardigheid
Een (informatief) Artikel schrijven
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Erosie en Sedimentatie
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen

Wat gaan we doen? Huiswerk bespreken: opdr 1 blz 13 Instructie hfd 2, par 1 en maken opdracht 1

Schrijfdoel en tekstsoort Iedere tekst heeft een bepaald doel: wat wil de schrijver bereiken met zijn tekst? Het doel van de tekst bepaalt de tekstsoort dat de schrijver kiest.

Welke schrijfdoelen zijn er? Er zijn vijf verschillende soorten schrijfdoelen: Informeren: lezers vertellen wat er gebeurd is/gaat gebeuren; uitleggen hoe iets in elkaar zit. Opiniëren: lezers de gelegenheid geven zich een mening te vormen over een onderwerp. Overtuigen: lezers met argumenten overhalen tot een bepaalde mening/standpunt. Activeren: lezers aanzetten om iets te gaan doen. Amuseren: lezers vermaken door iets leuks of interessants te vertellen.

Huiswerk M. opdr. 1, blz 15 zoek een opiniërende, informerende en amuserende tekst en neem die mee naar de les.