Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 79)
Concurrentie en Samenwerking (OM A4) Week 7 Concurrentie en Samenwerking (OM A4)
Aspecten van samenwerking Samenwerkingsverbanden: vormen waarin Motieven en succesfactoren: het waarom Concurrent of geen concurrent: kan beide Organisatorische netwerken: jouw netwerk! Fusies en overnamen: bedreiging én kans
Waarom samenwerken?
Motieven (OM 4.2.1)
Welke samenwerkingsvormen ken jij?
Vormen van samenwerking (OM 4.1.1) Strategische alliantie en Organisatorisch netwerk Joint venture Overname en fusie Outsourcing en Offshoring Licentievorm en franchising Strategische alliantie: delen van kennis en capaciteit. Je blijft wel zelfstandig! Organisatorisch netwerk: samen sta je sterk! Joint venture: gaat een stap verder. Oprichting van een gezamenlijke dochteronderneming Overname en fusie: meest vergaande vorm, één management! Outsourcing en Offshoring: let op het verschil! Licentievorm en franchising: laat een ander je product maken en/of verkopen!
Internationale verbanden (1) (OM 4.1.2)
Internationale verbanden (OM 4.1.2)
De praktijk - Verdeel klas in groepen - Kies een multinational - Bespreek het type international organisatie
Motieven en succesfactoren (OM 4.2) Focus bij samenwerken op: Kosten/besparing Positionering/nieuwe markten Leren/kennis Kritische succesfactoren Cultuurverschillen ´Best fit´ Motief/reden is helder en…….. focus!
Waarom zouden concurrenten samen moeten werken?
Samenwerking concurrenten (OM 4.3.1) Concurrenten gaan samenwerking om Productontwikkeling betaalbaar te houden Nieuwe markten te betreden Efficiëncy-verhoging en kwaliteitsverbetering Kans van slagen? Dan zijn dit de randvoorwaarden Complementaire strategie Levensbelang (continuïteit!) Wederzijdse afhankelijkheid (het offer!) Groeipotentie voor beide partijen
Samenwerking niet-concurrenten (OM 4.3.2) Meeste bekende vormen: Samenwerking in de detailhandel Publieke-private samenwerking Uitbesteding; motieven? De vier K’s: Kosten Kapitaal Kennis K(C)apaciteit Detailhandel Inkoopcombinatie Fullservicepakket Vrijwillig filiaalbedrijf Franchising PPS Stedelijke vernieuwing Infrastructuur Milieu Onderwijs
Organisatorische netwerken (OM 4.4) 1 + 1 = 3: synergie! Steeds meer aandacht voor netwerken door: Strategie (vaak gedwongen door omgeving!) Technologie (kansen!) Gericht op: Kwaliteitsstreven Marktpositie Achttal basistypen netwerken (OM – 200/201) gebaseerd op: Logistiek, projecten, R&D, co-maker, co-creatie etc.
Fusies en overnamen (OM 4.5) Fusie: met wederzijdse goedkeuring verlies je je (juridische en economische) zelfstandigheid! Overname: zonder wederzijdse goedkeuring……. Motieven: Strategische heroriëntatie: steeds groter! Concurrentiepositie: meer impact op de markt! Synergie: bundelen deskundigheid en ontstaan schaalvoordelen! Rol ACM (OM 203)!
- Verdeel klas in groepen - Onderzoek op internet Praktijkcase Ziggo - Verdeel klas in groepen - Onderzoek op internet
Vragen zijn welkom