Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stellingen: juist of onjuist?
Advertisements

Martijn van den Berg Speciality Dairy
Opdracht Strategieontwikkeling
“Zet je tanden in een boek”
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Strategische samenwerking
Investeerders in duurzame energiesystemen
Strategie en positionering
International Business Adviser
Het nut van Business Planning
Alex.
Interorganisationele samenwerking. Evoluon, 6 april 2004 Waarom interorganisationele samenwerking? (1) o Risico’s en vaste kosten kunnen delen; o Sneller.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Project 1 Presentatie titel
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
50.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Producent A Distributeur A Logistieke dienstverlener A Zorgcentrum A Producent B Distributeur B Logistieke dienstverlener B Zorgcentrum B.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
2 Toekomst van de gezondheidszorg ● 2007 Vrije toekomstschetsen in opdracht Alain Pompidou ● Gebaseerd op 100 interviews met vertegenwoordigers bedrijfsleven,
Kansen en bedreigingen Interne analyse
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
Presentatie van ondernemingsplan
Human Resources Accounting
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Transcript van de presentatie:

Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007

Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)

Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 79)

Concurrentie en Samenwerking (OM A4) Week 7 Concurrentie en Samenwerking (OM A4)

Aspecten van samenwerking Samenwerkingsverbanden: vormen waarin Motieven en succesfactoren: het waarom Concurrent of geen concurrent: kan beide Organisatorische netwerken: jouw netwerk! Fusies en overnamen: bedreiging én kans

Waarom samenwerken?

Motieven (OM 4.2.1)

Welke samenwerkingsvormen ken jij?

Vormen van samenwerking (OM 4.1.1) Strategische alliantie en Organisatorisch netwerk Joint venture Overname en fusie Outsourcing en Offshoring Licentievorm en franchising Strategische alliantie: delen van kennis en capaciteit. Je blijft wel zelfstandig! Organisatorisch netwerk: samen sta je sterk! Joint venture: gaat een stap verder. Oprichting van een gezamenlijke dochteronderneming Overname en fusie: meest vergaande vorm, één management! Outsourcing en Offshoring: let op het verschil! Licentievorm en franchising: laat een ander je product maken en/of verkopen!

Internationale verbanden (1) (OM 4.1.2)

Internationale verbanden (OM 4.1.2)

De praktijk - Verdeel klas in groepen - Kies een multinational - Bespreek het type international organisatie

Motieven en succesfactoren (OM 4.2) Focus bij samenwerken op: Kosten/besparing Positionering/nieuwe markten Leren/kennis Kritische succesfactoren Cultuurverschillen ´Best fit´ Motief/reden is helder en…….. focus!

Waarom zouden concurrenten samen moeten werken?

Samenwerking concurrenten (OM 4.3.1) Concurrenten gaan samenwerking om Productontwikkeling betaalbaar te houden Nieuwe markten te betreden Efficiëncy-verhoging en kwaliteitsverbetering Kans van slagen? Dan zijn dit de randvoorwaarden Complementaire strategie Levensbelang (continuïteit!) Wederzijdse afhankelijkheid (het offer!) Groeipotentie voor beide partijen

Samenwerking niet-concurrenten (OM 4.3.2) Meeste bekende vormen: Samenwerking in de detailhandel Publieke-private samenwerking Uitbesteding; motieven? De vier K’s: Kosten Kapitaal Kennis K(C)apaciteit Detailhandel Inkoopcombinatie Fullservicepakket Vrijwillig filiaalbedrijf Franchising PPS Stedelijke vernieuwing Infrastructuur Milieu Onderwijs

Organisatorische netwerken (OM 4.4) 1 + 1 = 3: synergie! Steeds meer aandacht voor netwerken door: Strategie (vaak gedwongen door omgeving!) Technologie (kansen!) Gericht op: Kwaliteitsstreven Marktpositie Achttal basistypen netwerken (OM – 200/201) gebaseerd op: Logistiek, projecten, R&D, co-maker, co-creatie etc.

Fusies en overnamen (OM 4.5) Fusie: met wederzijdse goedkeuring verlies je je (juridische en economische) zelfstandigheid! Overname: zonder wederzijdse goedkeuring……. Motieven: Strategische heroriëntatie: steeds groter! Concurrentiepositie: meer impact op de markt! Synergie: bundelen deskundigheid en ontstaan schaalvoordelen! Rol ACM (OM 203)!

- Verdeel klas in groepen - Onderzoek op internet Praktijkcase Ziggo - Verdeel klas in groepen - Onderzoek op internet

Vragen zijn welkom