Liefde, een onmogelijk verlangen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
En 2008 nous vous souhaitons des gens qui vous aident. In 2008 wensen we jullie veel helpende handen.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Gebed voor Maria Tenhemelopneming. 19. Door Myriam van Nazareth.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Marc van Leent. HENGELO ZiniaMaureen Janssen ZiniaMaria Walters 4adviesDiënne van der Burg BREDA St. Ouderenwerk BredaLiesbeth Smedinga-Deinema Gemeente.
Als het me lukt maak ik een regenboog, Enkel en alleen voor jou. Om u te laten genieten van zijn schoonheid.
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
Kader van deze presentatie:
Listige minnaars in de liefde
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
De mythe van de straat Over het begrip van ‘publieke ruimte’ en de (cultuur) politiek.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Havo 3 Grammaire chapitre 4.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Goddelijke kunst Over het transcendente en de transcendentie-ervaring met voorbeelden uit de beeldende kunst Philip Verdult voormalig studiesecretaris.
Emmanuel Levinas: De filosofie van een Joodse denker
BEWOGENHEID VOOR MENSEN. WAAR IS GOD ALS IK VERDRIET HEB? Lezen:Luc.7:11-17.
Tegenwoordig deelwoord
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
B Het goede ….(en het kwaad)
Verbondenheid. Efe 2:16 de bron van verbondenheid is de dood van Christus.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
DE KEUZE VAN MIJN PAD Inloggen Textos e imágenes © José Navarro V.
De Bestijging van de Berg van de Geest
Utopie De ideale samenleving.
Machiel Karskens voor ISVW studiedag Foucault 28 juni 2014
Woordenschat+ grammatica TB76
MOET ALLES NU ? Een analyse van onze tijd
Jongeren willen hun dagelijks leven met God verbinden
Waarom een zorgsysteem voor veteranen Veel gestelde vragen
Aanvaarding en tolerantie
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
“QUE SERA, CERA?” ( over kwetsbaarheid en geluk)
HER-STELLINGEN over SAMEN-STELLINGEN Dirk De Wachter Tweede Hersteldag Vooruit, Gent, 18/11/15.
Multi-methodisch-maatschappelijk werk op de dialyse
Welkom ik maak me sterk.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als.
Ne me quitte pas Il faut oublier Tout peut s'oublier Qui s'enfuit déjà Laat me niet alleen We moeten vergeten Je kunt alles vergeten wat al vager wordt.
“eigenheid” & “diversiteit”
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
FILOSOFIE wijsbegeerte.
Jacques Brel Ne me quitte pas.....

Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Prof. Dr. Dirk De Wachter KULeuven Antwerpen, 7 oktober 2017
Op elke dienst is er ... Pom potom….
VEERKRACHT TEGENGEWICHT VOOR DE BORDERLINE-SAMENLEVING
De toekomst van God volgens de filosofen
Inleiding Observatie -> totaalbeeld
IN ELK KANTOOR IS ER WEL ÉÉN...
God ‘kennen’ = een vorm van ‘in kennis zijn’
Hoofdstuk 2: op zoek naar waarheid
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
OM … TE+ infinitif.
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Je bent opgewekt: sta dus op. Wees 1. gericht op Christus; 2
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
“Vrijwilligerswerk en Solidariteit”
Transcript van de presentatie:

Liefde, een onmogelijk verlangen? Dirk De Wachter Symposium “Lieven’s Liefde!” Context, 16/10/15

Casus : het ‘niet-weten’

liefdeloosheid “Il parait invraisemblablement qu’une vie humaine se reduise à si peu de choses.” Michel Houellebecq (1994) “Extension du domaine de la lutte”

Emmanuel Levinas (Litouwen 1906 - Parijs 1995) Jodendom “Westerse” filosofie (Mitnagged) (Husserl - Heidegger) “De l’existence à l’existant” (1947) “Totalité et infini” (1961)

De liefdeloosheid : Il-y-a De naamloze totaliteit van het naakte zijn Het zijn-zonder-zijnde, overvol De slapeloosheid als onpersoonlijke waakzaamheid Overspoeld - vernietigd door de duistere - bedreigende allesomvattendheid van het zijn zelf, chaotisch, anoniem, allesomvattend, subjectloos (voor-nauseues) (voorbij de dood) >< afsplitsing, negatie, projectie, medicalisering, psychiatrisering, farmacolisering

De Liefde en het genieten De eerste (terug)stap (hypostase) naar eigen-wording zelf-beschikking (présent) (de omringende werkelijkheid als iets dat voldoet en bevredigt) Het wonder van het ‘eigen’ zijn (ex-istenz) De materiële lichamelijkheid : het lijf la caresse, de streling, het ‘niet-raken’ : het vel >< Het ‘grote genot’ in hedonisme, escapisme, wellnessisme, consumptionisme : de genotsmarkt

Probleem? De genieting als doel op zich, als eindpunt De exuberantie van de kick-cultuur De illusoire maakbaarheid (goddelijkheid) De fundamentele ‘vloeibaarheid’ De passieve noodlottigheid?

De Liefde en het werkwoord ‘macht’ over de wereld (naar de hand zetten) in praktische omgang in baatzuchtigheid verdiepende zelf-identificatie door activiteit instrumentalisering : de constructie van een ‘huis’ ><arbeid als noodzakelijk kwaad arbeidsideaal als carrierisme, usurpisme

Probleem? Behandeling als onttrekking van verantwoordelijkheid Tastend zoeken >< zelfverzekerd optreden (macht) Directieven voor reflectie

De Liefde en het (niet)-weten de wereld be-grijpen in heldere en onderscheiden ideeën de dam tegen irrationaliteit en subjectivisme Reflectie, voortdurende toetsing, wetenschap filosofische kritiek : ‘la pensée comme savoir’ mondigheid, inspraak, ervaringsdeskundigheid >< betekenisloos getater, ruis, lawaai, pseudo-wetenschap infotainment, overload, mediatisering niet-weten : niet-willen-weten

Probleem? Begrijpen als absoluut weten Het “machtige” weten Het niet-weten als Meester-discours Het verhaal (le Dit) en de feiten Het goede en het kwade

de verschijning van het gelaat De Liefde en de Ander de verschijning van het gelaat

1. Naamloosheid tot Zelfbeschikking 2 1. Naamloosheid tot Zelfbeschikking 2. Zelfbeschikking tot Verantwoordelijkheid ontmoeting met de zichzelf wordende medemens “van-aangezicht-tot-aangezicht” (face à face) ontstijging van de eenzaamheid (autrement qu’être) erkenning van radicale “alteriteit” (asymmetrisch) (onkenbaar) >< individualisering, egolisering, ontplooiing verkruimeling van sociale weefsel de Ander als Zelfde

1. Het gelaat als persoonlijke expressie 2 1. Het gelaat als persoonlijke expressie 2. Het gelaat als universeel karakter 3. Het gelaat als ethisch imperatief Kwetsbaarheid en weerloosheid als een bevel geen medelijden, maar een eis tot rechtvaardigheid appel tot verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid is uniek, onvervangbaar “kleine goedheid” boven elk systeem “Edele casuïstiek”: onherleidbare en onherhaalbare uniciteit “L’abolument nouveau, c’est Atrui”

De liefde en de onmogelijkheid Onontwijkbare onverbiddelijkheid (imperatief : me voici!) Uiterste kwetsbaarheid (vreemdheid-als-ellende) Inspiratie, bewogenheid, bezieling, begeestering, verheffing, exaltering

Pourtant, dans certains cas, extremement rares, presque miraculeux, cela pouvait arriver” Michel Houellebecq (1998)“Les Particules élémentaires”