igoFVB01 Funderen van een bouwwerk Fietstunnel
Uit de tekening: Inwendige afmetingen doorsnede 2,6m x 5,5 m Dikte wanden, vloer en dak 0,45m Lengte overgangsplaten 3m, dikte 0,2 m Oplegnokken: ca. 0,75m x 0,4m HRO Cursus FVB01
Gewichten per m’ tunnel: Inwendige afmetingen doorsnede 2,6m x 5,5 m Dikte wanden, vloer en dak 0,45m Lengte overgangsplaten 3m, dikte 0,2 m Oplegnokken: ca. 0,75m x 0,4m Overgangsplaat wordt over ca. de helft van de lengte gedragen door de ondergrond! Gewichten per m’ tunnel: Wanden + dak + vloer: [2*(2,6+5,5)*0,45 + 4*0,45*0,45 ]*24 = 194,4 kN/m’ nokken (2 stuks): 2*0,4*0,75 *24 = 19,2 ,, overgangsplaten (2 st.): 2*( 3/2 ) *0,2*24 = 7,2 ,, Gronddekking (ca. 1 m zand): 1*9,4*18 = 169,2 ,, + Totaal Neerwaarts: 390,0 kN/m’ HRO Cursus FVB01
Opwaartse belasting per m’ tunnel: Probleem: Grondwaterstand niet gegeven! 2 extreme situaties: Gws hoger dan bovenkant tunnel: => Max. opwaartse belasting: [ (2,6+2*0,45) + (5,5+2*0,45) ] *10 = 224 kN/m’ Gws lager dan onderkant tunnel: => Min. opwaartse belasting: = 0 HRO Cursus FVB01
Totalen Echter: Nog geen veiligheid en nog geen verkeersbelasting Totaal gewicht constructie + grond: 390 kN/m’ neerwaarts Maximaal waterbelasting: 224 kN/m’ opwaarts Minimaal opwaartse belasting = 0 Werkelijke belasting varieert dus tussen 166 en 390 kN/m’ neerwaarts! Echter: Nog geen veiligheid en nog geen verkeersbelasting Echt juist, met verkeersbelasting 10 kN/m2 (karakteristieke waarde): Max. neerwaarts: qreken_1 = 390*1,2 + 10*5,5*1,5 = + 551 kN/m’ Min. opwaarts: qreken_2 = 390*0,9 – 224*1,5 = + 15 kN/m’ partiële factoren HRO Cursus FVB01