WERKWIJZE HERHAALSERVICE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geneesmiddelgebruik bij senioren
Advertisements

WAT KOST FARMACEUTISCHE ZORG IN UW APOTHEEK?
Jaap Dik Apotheker te Vianen Lid GR VZVZ
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters Versie sept 2013.
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
‘Medicatieoverdracht vanuit patiëntenperspectief; waar hebben patiënten behoefte aan?’ Sytze Geursen adviseur.
Regionaal Project Thuismedicatie
Elektronisch Medicatieoverzicht de koers
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
Presentatie Adobe Interactive Forms voor J-formulieren SA en SK.
Feedback applicatie Introductie in het gebruik Aanleiding •Wie? Het betreft de Autorisatie artsen en de eigen Huisarts van de Patiënt •Wat? Het betreft.
Aanpassing Direct lid worden Toevoegen extra invoerveld Aanmelden SMS service Als u op de hoogte gehouden wilt worden via SMS dan kunt u hieronder u mobiele.
Van recept naar medicijn
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Ketenzorg Zorggroep Ketenzorg KIS Medicatie Discussie ROHA 2011.
© Flipside On-Line Reserveringssysteem Reserveren via uw eigen site, snel en eenvoudig.
De huisarts en dementie. Programma 1.Wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk 2.Verwijzing en diagnostiek 3.Het vervolg van het ziekteproces 4.Aandacht.
Nierfunctie.
Dyna-Vision Praktische opzet RS TechMedic BV – August 2008.
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
Chronische Ziekten. Wat moet de Aios erover leren?
Palliatieve zorg en hartfalen
CBO richtlijn beroerte
individuele medicatievoorbereiding
WebHIS Call Manager 3.5.
Farmaceutische zorg in NCare
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Een staaroperatie in het Westfriesgasthuis
Medicatieverificatie & overdracht in één klik
No show protocol Ja Nee Ja Nee Nee Ja Patiënt komt voor afspraak
Zet de telefoon aan en voer je pincode in.
Sandra Schouws20 september 2012 Mediq apotheken Cluster Charlois mevr. Drs. Nada Al-Rubaiee.
Samenwerking in de zorg aan laaggeletterden in de Amsterdamse achterstandswijken 24 september 2014 Bob de Dood projectmanager ketenzorg.
In vogelvlucht het wedstrijdformulier
Handleiding LoGiApp tbv Riwo Transport
Maren Oosthuizen, diëtist
GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG ZORG OP MAAT GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS ZORG Wat blijft hetzelfde en wat verandert er?
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Apotheker en zijn team: Wat komt er in de toekomst op ons af?
FTO mei 2015 Judith Weiland en Jacob Jan Hamstra
Pilservice module KNMP Voorjaarsdag 18 maart 2003.
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
De GGZ in de HA praktijk Wat betekent dit voor jou?
Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in herhaalprogramma’s 13 juni 2014.
Herhaalservice Mediq 31 maart 2014 Martijn van der Heijden Mei Yong Quach.
Van recept naar medicijn
Zuyderland Trombosedienst Sittard-Geleen
Hallo Aanmelden. Opslaan. Delen. Bij Office draait het om werken zonder beperkingen. U werk gaat overal met u mee naartoe en is automatisch beschikbaar.
Zeer eenvoudig in gebruik Geschikt voor elke (sport)club of –vereniging Gecertificeerd voor NSD, een project van NOC*NSF Toekomstgerichte XML technologie.
3 december 2009 Onbekend maakt onbemind! laat mogelijkheden onbenut Harry Robberts adviseur 1 e lijnzorg en ketenzorg 3 december 2009.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Werken met het LSP. Waarom communicatie met de HAP/DAP Patiënt wil niet telkens hetzelfde moeten uitleggen Deel patiënten kan medicatie niet onthouden.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Ergo Paspoort Overal lekker werken met dezelfde werkplekinstellingen en persoonlijke tips Volgende = → toets.
Iedere patient een eigen website/Open Podium 1 Hoe gebruik ik e-health als arts?
Jaarplan en jaarverslag Poliklinische Apotheek Tel:
OZIS vs LSP Jaap Dik.
NIERFUNCTIE.
Implementatie cursus Baxterprotocol
Medicatieoverdracht Regionale werkafspraken medicatieoverdracht in de keten, Regio Den Bosch e.o. en Oss-Uden-Veghel.
UW APOTHEEK VOOR BETROUWBARE ZORG DICHTBIJ
Ketenpartners in de care
FTO Baxterprotocol en Herhaalservice
Laaggeletterden, migranten & De apotheek
Transcript van de presentatie:

WERKWIJZE HERHAALSERVICE Presentatie voor het apotheekteam WERKWIJZE HERHAALSERVICE

INHOUD Wat is de herhaalservice? Welke medicijnen zijn geschikt? Wat zijn de voordelen? Hoe gaat het in zijn werk? Stappenplan Werving & selectie van nieuwe patiënten Tips baliegesprekken Geschikte patiënten Synchronisatie en patiënten invoeren in AIS

WAT IS DE HERHAALSERVICE? Gratis service voor patiënten met chronisch geneesmiddelengebruik. Herhaalmedicatie wordt door de apotheek aangevraagd zonder tussenkomst van de arts. Eens per week wordt er een batch gedraaid. Patiënten krijgen automatisch bericht wanneer zij hun medicatie op kunnen halen.

WELKE MEDICATIE IS GESCHIKT? Alle voorspelbare medicatie. Meestal chronische medicatie, maar niet perse. Groepen: CVRM Diabetes (geen insuline) Astma/COPD Depressie ADHD Maar bijvoorbeeld ook oogdruppels. Dus geen acenocoumarol, insuline, creme’s, opioïden, seizoensgebonden medicatie en ‘zo nodig medicatie’.

WAT ZIJN DE VOORDELEN? Patiënt Betere therapietrouw; betere afhaaltrouw leidt tot gezondheidswinst. GFZ (generieke farmaceutische zorg) heeft dit wetenschappelijk en vanuit richtlijnen onderbouwd, ook financieel in de 1e en 2e lijn. Altijd voldoende medicijnen in huis en hoeft minder vaak langs de apotheek. Hoeft zelf niet meer aan de medicijnen te denken. Huisarts Lagere werkdruk: herhalen van recepten verschuift van huisarts naar apotheek en de patiënt. Kan bepalen welke medicijnen worden geïncludeerd. Apotheek Meer (logistieke) rust Vooruitwerken (bijv. voor drukke periodes) Meer receptregels Meer tijd voor zorgverlening

STAPPENPLAN Begeleiding door zorgapotheker op elke processtap Afstemmen met huisarts Arts toevoegen aan herhaalpost HIS Team instrueren Herhaalservice toelichten aan patiënt Includeren en synchroniseren Beschikbare ondersteuning Bepalen of huisarts interesse heeft in HHS. Indien geen interesse in HHS, mogelijkheden voor HHG bespreken. Indien wel interesse: Bepalen hoe er herhaald gaat worden. Arts toevoegen aan herhaalpost in HIS. Herhaalpost toevoegen in AIS. Indien geen koppeling: Afstemmen hoe arts gaat fiatteren. Apotheek team instrueren over HHS. Bepalen hoe patiënten geworven gaan worden Afstemmen met team wie de invoer gaat doen in AIS. Synchronisatie uitleggen. Uitleggen hoe de HHS werkt. Indien patiënt behoefte heeft aan eigen controle, HHG aanbieden. Indien geen interesse, vastleggen dat patiënt benaderd is. Patiëntgegevens noteren en invoeren in AIS. Synchroniseren van medicatie. Fiattering (indien geen koppeling) terugkoppelen aan huisarts. Begeleiding door zorgapotheker op elke processtap

WERVING & SELECTIE PATIËNTEN Invoeren standaardbrief in AIS. Meegeven brief aan geschikte patiënten door assistente: Sticker NAW-gegevens patiënt. Actueel medicatieoverzicht. Uitleg HHS aan patiënt bij de balie. Emailadres verifiëren. Patiënt ondertekent formulier en levert het in bij apotheek.

TIPS BALIEGESPREK Maak inschatting van de patiënt. Denk altijd vanuit het perspectief van de patiënt. Openingszinnen: Ik zie dat u uw medicatie chronisch gebruikt, heeft u behoefte aan … Wilt u een e-mailbericht ontvangen wanneer uw medicatie klaar ligt? Uw medicatie is besteld. Wilt u voortaan dat het voor u klaar ligt?

WELKE PATIËNTEN ZIJN GESCHIKT? Patiënten komen voor een Eerste Uitgifte Krijgen medicatie mee voor twee weken, en worden gewezen op HHS. Patiënten komen voor een Tweede Uitgifte Moeten vaak nog voor controle langs HA, en worden gewezen op HHS. Patiënten komen voor een Vervolg Uitgifte Inclusie in een gratis herhaalservice. Om te worden opgenomen in de Herhaalservice van het AIS is het volgende nodig: Informatie van de patiënt (e-mailadres). Goedkeuring van huisarts. Voor alle medicatie?  Alles wat voorspelbaar is.

Synchronisatie en patiënt invoeren in AIS Controle NAW-gegevens, email en telefoonnummer. Nabellen voor controle medicatielijst en voorraad. Invoeren patiënt in HHS Synchronisatie receptuur Medicatie aanvullen/bestellen Herhaalmedicatie aanpassen in AIS Bevestigen dat patiënt geïncludeerd wordt via mail of telefoon Batch HHS wordt eenmaal per week uitgedraaid

Vragen?