Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inlijsten van figuren Kees Vleeming [bew gk].
Advertisements

Pijlenketting en functie
JWO eerste ronde 2003 –probleem 13
Eigenschappen Ruimtelijke figuren
De stelling van Pythagoras
Oppervlakte en inhoud.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
Workshop Meten – 1 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel1: oppervlakte en inhoud.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 4
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Omtrek. 2 cm 8 cm2 cm + + += of 4 x 2 cm8 cm= Omtrek van een vierkant = 4 x z Omtrek van een veelhoek
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
Vierhoeken (eigenschappen van zijden en hoeken) Omstructureren
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
Warming-up & herhaling Eigenschapsrekenen middels coöperatief leren Mix en Ruil.
gelijkheid van vorm en grootte precies dezelfde vorm en grootte
Vormleer: vlakke figuren - vierhoeken
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: vlakke figuren omstructureren – oppervlakte grillige figuren
Ruimtelijke figuren.
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Inlijsten van figuren Kees Vleeming [bew gk].
vormleer (eigenschappen van diagonalen in vierhoeken)
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Metend rekenen 5de leerjaar.
Les 8 Meten en Meetkunde in huis Les 9 Meten in de tuin
Meten en meetkunde les 3: omtrek, oppervlakte en inhoud
Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
SCHAAL in toepassingssituaties
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Hoofdstuk 6 – les 4 Druk.
Vormen digibordpeuters
Wiskunde Blok 9, les 6.
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/

Dankwoord van de onderzoeker Hartelijk dank voor het meewerken aan het onderzoek, en veel succes bij de laatste les, het voorbereiden op en het maken van de toets! Groeten, Mark

Warming-up Je hebt een touw van 20 cm. Met dat touw kunnen we verschillende vormen maken, zoals een cirkel, een rechthoek of een vierkant. Hebben al deze figuren dan dezelfde oppervlakte, of niet? Kraker: Leg uit of de oppervlakte varieert bij verschillende rechthoeken, waarbij de omtrek steeds 20 cm is.

Warming-up antwoord Met een touw van 20 cm kun je rechthoeken maken van 7 bij 3 cm, van 8 bij 2 cm, et cetera. Bij de eerste is de oppervlakte (7x3) 21 cm2, bij de tweede (8x2) 16 cm2. Er is dus een verschil in oppervlakte, hoewel de omtrek gelijk blijft! Bij een vierkant (5 bij 5 cm) is de oppervlakte nog groter, en bij een cirkel is de oppervlakte het allergrootst (100/π). De oppervlakte van cirkels komt in een andere cursus gecijferdheid terug, die hoort niet bij deze cursus gecijferdheid 2.

Lesoverzicht Lesonderdelen Verwerking Rekenen met oppervlakte van veelhoeken Gevarieerd rekenen met schaal Voorbeeldtoetsvragen Verwerking Bestuderen van en oefeningen maken uit de reader

Terugblik Hoe kun je de oppervlakte van een driehoek (waarvan de hoekpunten op roosterpunten liggen) berekenen? Zijn er vragen over het huiswerk? (voorbeeldtoets vragen mogen in de tweede helft van de les)

Doelen Aan het einde van de les: kun je de oppervlakte berekenen van veelhoeken, kun je rekenen met schaal en oppervlakte.

Oppervlakte van veelhoeken Als je de oppervlakte van rechthoeken en driehoeken kunt bepalen, kun je ook de oppervlakte bepalen van figuren die een combinatie daarvan zijn. Hoe kun je de oppervlakte bepalen van dit figuur? Vraag plenair om suggesties, en maak gezamenlijk interactief deze opgave. Vraag naar een abstractie: “dus als je de oppervlakte wil bepalen van een veelhoek, wat moet je dan doen?” (bijvoorbeeld: er een rechthoek omheen trekken, dan driehoeken eraf halen; of: verdelen in 2 driehoeken en 1 rechthoek, …)

Oppervlakte van vliegers Van sommige figuren kun je de oppervlakte veel sneller bepalen, bijvoorbeeld van een ruit en van een vlieger. Hoe? Overleg in tweetallen. Trek de diagonalen. De driehoeken bovenaan maken samen een rechthoek. Hetzelfde geldt voor de twee driehoeken onderaan. De oppervlakte van een vlieger (ook ruit) is altijd de helft van het product van de diagonalen (stuur eventueel vragen naar deze ontdekking toe). Bij een ruit geldt dat de diagonalen de ruit in vier gelijke driehoeken verdelen, dat scheelt ook rekenwerk.

Schaal en oppervlakte Op de kaart staat een vierkant van 3 cm bij 2 cm. De schaal van de kaart is 1 op 3. Wat is de echte oppervlakte van dat vierkant? Bespreek in viertallen wat je vindt van de volgende uitwerking: Oppervlakte kaart = 6 cm2. 6 x 3 = 18, dus de oppervlakte van het vierkant is 18 cm2. (in het echt 9 bij 6 cm, dus oppervlakte is 54 cm2; de uitwerking is niet goed, omdat de schaal op de oppervlakte i.p.v. op de lengte is toegepast).

Schaal en oppervlakte We hebben tot nu toe steeds lengtematen vergroot of verkleind. Wat kun je vertellen over de schaal als de oppervlakte 100 keer zo groot wordt? Wat kun je vertellen over de oppervlakte als de schaal 100 keer zo groot wordt? (10x zo groot; 10.000x zo groot). Plenaire interactie, waarin studenten op elkaar mogen reageren. Zorg ook voor een extra vraag: en als de oppervlakte 25 keer zo groot wordt? En omgekeerd: als de schaal 4x zo groot wordt, wat gebeurt er dan met de oppervlakte? (zorg voor een kwadraat, zodat niet direct duidelijk is wat het antwoord is)

Evaluatie Hoe kun je de oppervlakte berekenen van veelhoeken? Hoe kun je rekenen met schaal en oppervlakte? Presentielijst + vragenlijst invullen Werken uit de reader of voorbeeldtoets als er in de les nog tijd over is Geef beurten, en laat studenten elkaar aanvullen

Voorbeeldtoets vragen Zijn er vragen over de voorbeeldtoets?

Verwerking Oefeningen maken uit de reader: Opgaven die je nog niet gemaakt hebt Maak de rest van de voorbeeldtoets.