Mobile Life onderdeel van minor voor DINF3 George Pluimakers Studiejaar 2013-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The customer centric software company
Advertisements

#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
Document Management Silicon.
Interactieve sessie over de trends in de ICT
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
FOLLOW ME WORKPLACE flexibele toegang tot uw bedrijfstoepassingen en –documenten vanop elke locatie, vanop elk toestel.
Server Management Framework
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Mobile Device Management (MDM)
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
Alex Bausch Evert Jan Westera Dinsdag, 22 april Microsoft event VeiligMobiel werken.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Installeren, configureren en onderhouden
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
ICT in een dynamische context
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Eduroam BELnet bezoek, 18 juli 2005
CLOUD COMPUTING Wat is het? Wie zijn de aanbieders? Is het veilig? Wat kun je er mee? Robert K Bol PVGE Best.
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
Windows Applicaties Bouwen met Visual Studio.NET Sijmen Koffeman Development Consultant Microsoft.
Technische Architectuur
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Edukoppeling certificering
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Van data naar kennis. Customer Case – Robeco Forms naar Apex Migratie.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Minor Mobile Life voor Dinf-3 en DCmd-3 George Pluimakers Studiejaar 2012/2013.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Introductie INFBIT01DT Schooljaar
AD Security project 2 ICTPSC02VX/DX George Pluimakers Schooljaar
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
De oplossing van Office voor uw zakelijke uitdagingen De nieuwe functies van Office 365 Welke versie van Office is het meest geschikt voor u? Wat is Office.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Certificering van assetmanagement
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
We Support Your Success!.
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
‘Business at the speed of change’
WIFI IN DE GEZONDHEIDSZORG
WirelessEnterprise Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
WirelessEducation Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Microsoft vs de rest “Wat biedt het Microsoft Cloudplatform en hoe kan dit bijdragen aan veilig, snel en schaalbaar werken binnen elke organisatie.” Thomas.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
The Hybrid Workspace Gino van Essen Technical Consultant.
The Hybrid Workspace Commercial Value Proposition
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Gemeente Nieuwkoop - Bechtle
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Mobile Life onderdeel van minor voor DINF3 George Pluimakers Studiejaar

Even voorstellen...  George Pluimakers, informatie architect bij NS geass. partner Informatie Management Nederland (IMN);  > 25 jaar ervaring in ICT, waarvan >15 jaar in diverse consultancy functies; huidige functie: informatie architect  Specialismen: business-IT alignment, architectuur, informatie management, opzetten en verbeteren van ICT-beheer en service management

Agenda  Overzicht en uitleg opdrachten  Uitleg  Owp1: Trends & Development: Privé en Zakelijk  Owp1: Innovatie & Concept development: Mobile Device Management en BYOD

Innovatie & Concept Development  Mobile Device Management: niet de vraag óf, maar hoe ‘mobiel’ beheersbaar houden

Gedachtenvoer

Nodig..1  Mobile Security: noodzaak om gebruikers toegang en data te beveiligen op mobiel device en geheugen, onderweg, en indien verloren of gestolen  Grote kwetsbaarheid, risico’s  Wetgeving inzake privacy en encryptie 

Nodig..2  Gebruikersacceptatie:  Gebruiker / klant moet voordelen benutten, dus eerst zien  Veranderen geeft weerstand  Cruciaal: Gebruiksgemak  Monitoren gebruik  “Weten wat er gaande is en waarom”  Mobiele synergie  Effectief delen van (verzamelde) data  Informatie die nodig is en wanneer deze nodig is

Nodig..3  Mobile Device Management  Veelheid in devices, maar ….  …. Uniformiteit in beheer  Bedrijfsprocessen consistent en consequent uitvoeren  Veranderingen consistent doorvertalen in processen, activiteiten, gedrag  Gebruiker moet zijn werk kunnen doen (applicaties!)

Eisen en aandachtspunten -1  Cross-platform device ondersteuning  Bv. Web based console  Configuratiebeheer (centraal)  Instellingen checken tegen centraal gedefinieerde configuraties  Device monitoring  Gebruiker is niet altijd online  Reageren op status wijzigingen (geheugen, files)

Eisen en aandachtspunten -2  Licentie beheer (gebruik!)  Software distributie (versiebeheer, rollback..)  Asset management  Hardware en software   automatische scan en alerts  Beheer op afstand over the air  Scheduling en prioriteren van beheertaken  Bandbreedte beheer  Documenten en content distributie  Integratie met LAN-beheer

Eisen en aandachtspunten -3  Security - BIV  Beschikbaarheid  Integriteit  Vertrouwelijkheid .. en backup!!  Beleid moet voldoen aan wetgeving  Authenticatie en wachtwoordbeveiliging  Beschermde data gedurende opslag en transport en…”kill pill”

 Van devices beheren meer naar gebruikers beheren  Duidelijke regels  Toegang tot apps nodig voor werk  Strategie voor apps  Heldere (grenzen van) verantwoordelijkheden  “Neem vooral je eigen apparaat mee, maar zoek het zelf uit als je er iets doms mee doet....!” Eisen en aandachtspunten -4

 Om business operatie efficiënter te maken  Om medewerkers productiever te maken  Om bedrijfsinformatie veilig te houden  Om mobiele IT kosten in de klauwen te houden Policy bepalen… business sense! voordelen risico’skosten

 Alleen wat van belang voor bedrijfs apps en data  Gelaagde aanpak, bv. 1. Meest gevoelig 2. Mix van privé en zakelijk 3. “Wild west”  Nadeel: Pakt niet uniform uit voor gebruikers Scope van MDM

 Creëren  Standaard functies: authenticatie, autorisatie, app templates …  Deploy & update  Centraal  Vanuit cloud  Beheren & monitoren  Centraal dashboard Mobiel Applicatie Beheer -1

 Distributie  Juiste apps voor juiste gebruikers .. En alleen dat, verder niets!!  Beheren van hele applicatie lifecycle!  Update apps op afstand  Gebruik monitoren/meten  Feedback verzamelen Mobiel Applicatie Beheer -2

 Device “locken” en wissen  GPS tracking  Device backup  Device configuratie  Device ‘in gebruik name’  Asset management  …. Mobiel Applicatie Beheer – diversiteit in functies

 Beveilig en beheer wat er echt toe doet  Omarm devices van medewerkers, en beheer ze samen met …  ondersteun meerdere platforms  Vertrouwde gebruikservaring (eigen apps)  Self service  Niet alleen medewerkers  Gemak voor mobiele ontwikkelaars  Track het gebruik  Verzamel feedback Mobiel Applicatie Beheer-do’s

 MAB Server  Distribueren, beveiligen, updaten, monitoren en wissen van bedrijfs-apps  MAB client  Native app om ondersteunde apps te “vinden” en downloaden  MAB Console  Laden en beveiligen apps  Policy vaststellen  Monitoren gebruik  Beheren van apps  Mobile App Security & management wrapper  “inkapselen” van mobile app / “secure container”  zo een app individueel volgen, managen, afsluiten of wissen op afstand. Mobiel Applicatie Beheer (MAB) in de praktijk Enterprise App Store

Bring Your Own Device B Y O D

Essentie Onderscheid privé/zakelijk vervaagt: - Skype - FaceTime - Facebook - Twitter - …

 Beveiliging afdwingen – wat en hoe?  Wie is allemaal mobiel en wat spoken ze (“wie?!”) uit?  Bedrijf aansprakelijk voor wat medewerkers doen voor hun werk op hun eigen devices?  Hoeveel devices kun je beheren, en wat kost het om veel verschillende devices te beheren  Kan één device zowel privé als zakelijke behoeften afdekken?  Devices en apps voorschrijven?   Antwoorden afhankelijk van organisatie BYOD roept nieuwe vragen op

Een nieuwe wereld… Bron: Mobile App Management – The Enterprise App Store

1. Houd roaming kosten in de gaten 2. Bouw voort op bestaande beveiliging, bv. VPN, Citrix, anti-virus en firewall 3. Gebruik nieuwe MDM tools om beveiligings-gaps op te vullen 4. Beveilig niet alleen het device maar ook de data 5. Bereid je voor op meer helpdesk calls 6. Bereid je voor op meer telewerken; dat bespaart ook kantoorruimte en -faciliteiten BYOD tips voor succes

 Monitoren wie en wat op het netwerk, device profiling  Netwerk malware-vrij houden  Veilige on-board self service  Snel kunnen zoeken op authenticaties  Security beleid in praktijk / handhaven  Bepalen wat opgeslagen mag worden op device  Compliance en audit eisen  Handmatige of (liever!) automatische policies … en dan -1

 Policy elementen instellen  Wanneer, waar bepaald device gebruikt mag worden  Voor welke resorces heeft gebruiker met dat device toeganng  Welke diensten en applicaties mag gebruiker vanaf dat device starten  Hoeveel bandbreedte mag een bepaald device of applicatie gebruiken?  Policy gebaseerd op device en op rol van gebruiker  Bv. engineer, controleer (finance), …  Herkend vs. niet-herkend device  Automatische checks met persistent en dissolvable agents … en dan -2

Groeipad toegang

Dashboard, analyse en rapportages

Classificatie van devices zichtbaar

 Het device centraal is passé  je kunt medewerkers geen Blackberry meer voorschrijven.....  Wat nu wél centraal om ‘mobile life’ succesvol toe te passen?  Gebruiker + (= ook klant, business partner…) – toegangsbeheer  Applicaties – distributie en updates  Data – beveiliging  Grote behoefte aan beleid / policy voor ’mobiel’ Conclusies