Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Netwerkbijeenkomst ICT en onderwijs Digitale leslokaal van de toekomst : een goed idee? Rotterdam, 8 maart 2013 Caspar Ewals en Marie-José Lampe.
7.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: • Europese interne markt • Harmonisatie • Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers.
Bruikbaarheid van kennistechnologieen voor de planningspraktijk Dr. Marco te Brömmelstroet Universiteit van Amsterdam (AISSR) Nijmegen, 17 oktober.
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
De Toegevoegde Waarde van digitale kaarttafels Geo-informatie op Tafel, 17 oktober 2013 Peter Pelzer.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
3 H/V, kiezen voor een profiel
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
How to avoid being a code monkey ? Peter Vantieghem 18/6/2013.
Procedure 100% decentraal
Louise C. Urlings-Strop
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Coornhert Lyceum 5 HAVO en 6 VWO Versie 2011.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Kiezen is een werkwoord Kiezen = verliezen. Studiekeuzeproces Realiseer je dat je echt moet kiezen wie ben je, wat wil je, wat kun je? wat vind je belangrijk?
3 H/V, kiezen voor een profiel
Do’s en dont’s in het eerste studiejaar
Het toepassen v/d theorie Lekker “De LINDA”
Informatieavond examenleerlingen Informatie vervolgopleidingen Aanmelding hoger onderwijs.
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Studiekeuzes van uw kind
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Digitaal stemmen in de klas
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak Add-In.
De eisen aan de (aankomende) student
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Hartelijk Welkom Ouderavond vwo 6 DONDERDAG 24 SEPTEMBER 2015.
Ouders: Studiekiezers: Mijn kind moet zelf kiezen
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
Bio-medische wetenschappen aan de Science faculteit & het AMC van de Universiteit van Amsterdam Bachelordag 8 maart 2014 Prof. Dr. Stanley Brul BSc directeur.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Welkom ouder(s) / verzorgers Hermien Miltenburg
Hermien Miltenburg en studenten (presentatie)
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
KIEZEN & GEKOZEN WORDEN VERVOLGSTUDIES & LOTING. AANDACHTSPUNTEN vervolgstudie wat kan ik? -sterke en zwakke punten -vereist profiel/vakken -vakken tijdens.
INGRID VAARTMANS TEAMLEIDER BJZ DAGMAR AMBACHTSHEER TEAMMANAGER MEE Samen meer dan de som der delen.
WAT VOND JE VAN DEZE BIJEENKOMST? A.Van toegevoegde waarde B.Neutraal C.Hoeft van mij niet zo SMSDit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Ariana Need, Magda Boere-Boonekamp Versterking van zorg voor kwetsbare kinderen Workshop Kinderen in Armoede.
Informatieavond examenleerlingen Informatie vervolgopleidingen Aanmelding hoger onderwijs.
Hermien Miltenburg en studenten
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Wat komt er langs? Keuzemogelijkheden Aanmelding studies hbo/wo
Instructie Shakespeak Powerpoint
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak Add-In.
Hermien Miltenburg en studenten
Nanotechnologie Eef Delfosse.
Prostin ‘Wegverbreding’ i.
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Vernieuwen wijkparticipatie
Wageningen University and Research Centre
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Hermien Miltenburg en studenten
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
HAVO 5 Examenjaar Decaan Marion Bosma.
OP ZOEK NAAR DE X-FACTOR BIJ DEMOCRATISCHE EXPERIMENTEN
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Informatieavond examenleerlingen
Transcript van de presentatie:

Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. www.shakespeak.com We gaan stemmen Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar http://shakespeak.com/en/free-download/ Internet 1 2 SMS 1 2 Twitter 1 2 Stemmen is anoniem

Opleiding geneeskunde Voorlichtingsdag Opleiding geneeskunde Bas Schouwenberg, internist klinisch farmacoloog Marjolein van de Pol, kaderhuisarts ouderengeneeskunde Curriculumontwikkeling

Inhoud algemeen deel voorlichting Opzet onderwijs en aanmelding en selectie (±30 min) De gezondheidszorg vanuit patiëntenperspectief (±10 min) De studie vanuit studentenperspectief (±10 min) Film: waarom ik dokter ben geworden (±10 min)

Waarom wil jij dokter worden? Ik vind biologie leuk Ik vind het menselijk lichaam interessant Ik wil graag mensen helpen Ik wil graag kanker genezen Ik wil graag levenslang blijven leren een heel andere reden De vraag gaat open zodra u een sessie en diavoorstelling start. Stemmen: 0 Gesloten Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar http://shakespeak.com/en/free-download/ Internet Dit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMS De juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. Twitter Het is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen.

Waarom wil jij dokter worden? B. C. D. E. F. Ik vind biologie leuk Ik vind het menselijk lichaam... Ik wil graag mensen helpen Ik wil graag kanker genezen Ik wil graag levenslang blijven leren een heel andere reden 16,7% 33,3% 50,0% 66,7% 83,3% 100,0% Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur) Gesloten Internet Dit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMS De juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. Twitter Het is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar http://shakespeak.com/en/free-download/

Waarom wil jij dokter worden? Menselijk lichaam interessant Combinatie mens en techniek Mensen helpen (liefst kinderen) En een soort mengelmoes van Dr House en Grey’s Anatomy Wat houdt het nu echt in dokter zijn…..?

Dokter zijn, veelzijdig en uitdagend!? Veel kennis en kunde nodig: Inderdaad over het menselijk lichaam, maar ook over Communicatie Wetenschap Samenwerking ICT gebruik etc. ….en ook nog heel veel andere zaken……..

Dokter; werken aan persoonsgerichte zorg Dokteren doe je in een team: Teamplayer! Patiëntenpopulatie: Alle levensfasen Veel kwetsbare ouderen Medische zorg toespitsen op de individuele patiënt, bijvoorbeeld; medicatie aanpassen aan genetisch profiel Aansluiten zorg bij persoonlijke situatie patiënt

Beroepsperspectieven Huisarts Internist Geriater Chirurg Specialist ouderengeneeskunde Radioloog Nucleair geneeskundige MDL-arts Jeugdgezondheidszorg arts Arts-onderzoeker Adviseur/beleidsmedewerker WHO Farmaceutische industrie Docent ……etc.

Leren doe ik, omdat: de docent huiswerk opgeeft er een toets aankomt mijn ouders zeggen dat dat belangrijk is Ik heel graag van alles wil weten De vraag gaat open zodra u een sessie en diavoorstelling start. Stemmen: 0 Gesloten Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar http://shakespeak.com/en/free-download/ Internet Dit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMS De juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. Twitter Het is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen.

Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Leren doe ik, omdat: A. B. C. D. de docent huiswerk opgeeft er een toets aankomt mijn ouders zeggen dat dat belangrijk is Ik heel graag van alles wil weten 25,0% 50,0% 75,0% 100,0% Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur) Gesloten Internet Dit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMS De juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. Twitter Het is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar http://shakespeak.com/en/free-download/

Geneeskunde studeren? Levenslang leren….. Leerling VWO Student geneeskunde Basisarts Specialist bachelor master vervolgopleiding nascholing

Geneeskunde: continu in ontwikkeling De medische wereld is volop in ontwikkeling: Innovatieve meetapparatuur Geïnformeerde patiënten Digitale communicatie Nieuwe therapieën Meer overleving van ernstige ziektebeelden meer chronische patiënten Dit vraagt om toekomstbestendige dokters De geneeskunde opleiding in Nijmegen sluit daarbij aan!

Wij zoeken studenten met Idealisme Ambitie Nieuwsgierigheid Proactiviteit Betrokkenheid Enthousiasme Positief kritische houding Durf Ben jij toekomstbestendig? Pas jij bij ons Nijmeegse geneeskunde curriculum?

De 4 onderwijskundige uitgangspunten Zelfsturend leren of self directed learning Leren is een actief en constructief proces Praktijkgericht leren (leren in betekenisvolle context) Samenwerkend leren ZAPS  Dit vraagt een open en actieve lerende houding van student en docent!

Bachelor geneeskunde jaar 1 Praktijk en principes van de geneeskunde Mechanismen gezondheid en ziekte Verwondering Mechanismen gezondheid en ziekte Nature and nurture Mechanismen gezondheid en ziekte Homeostase Mechanismen gezondheid en ziekte Aanval en verdediging Coaching Binnen de leerlijnen worden verschillende thema’s aangeboden Typisch BMW : grotere omvang van de lijn ‘science and innovation in context’; langer voortzetten van de lijn ‘mechanisms of health and disease’ twee minoren (samenwerking met FNWI); grotere omvang van de bachelorstage. Typisch GNK leerlijn ‘principles and practice of medicine’; Integratie ‘ppm’ en ‘mhd’ in bestudering vraagstukken patiëntzorg minor in het derde studiejaar Versterking wetenschappelijke vorming GNK: ‘science & innovation in context’ gemeenschappelijk met BMW; project en wetenschappelijke stage in het derde jaar Grotere variatie aan studeeractiviteiten en onderwijsvormen Coaching Projectonderwijs met langlopende (studiejaar) projecten Eén leerlijn ‘science, innovation, context’ Sterke verwevenheid tussen BMW en GNK Project/ integratie opdrachten Context, science, and innovation Legenda: Gemeenschappelijk BMW en GNK Specifiek GNK

Werkvormen Veroudering bestuderen aan de hand van huisdieren Quiz met eigen toetsvragen Debatten E-learnings Meet the expert Vraaggestuurde colleges (shakespeak) Kennisclips Vignetten om het leren te sturen Praktisch oefenen Vooraf aan het onderwijs bereid je je voor en tijdens het onderwijs verdiep je je kennis. Ons curriculum vraagt veel zelfwerkzaamheid en zelf keuzes maken!

Toetsen stuurt het leren Diverse toetsmomenten in elk kwartaal Longitudinale toets: toepassen van kennis 2x/kwartaal peilstok Groei van kennis wordt gemeten Beroepsvaardigheden Beoordeelde producten Reflectie (portfolio) Landelijke interfacultaire voortgangstoets GNK Toetsing heeft dus een heel ander karakter dan op de middelbare school!

Globaal studieschema geneeskunde Jaar 3 Master Geneeskunde Duur 3 jaar Leren in de praktijk Afgewisseld met onderwijs Onderzoeksstage Jaar 2 Jaar 1 Bachelor geneeskunde

Waarom studeren in Nijmegen? Al vroeg in de studie patiënten contact, relevantie van de benodigde kennis duidelijker Daardoor meer motivatie Zelf regie voeren en een profiel ontwikkelen Leerbaarheid Toekomstbestendigheid Past dit bij jou?  decentrale selectie

Aanmelding - decentrale selectie Hierbij worden de studenten geselecteerd die het meest geschikt zijn voor de studie geneeskunde in Nijmegen

In Nijmegen: geen loting! Toelating Geneeskunde Nijmegen uitsluitend via: Decentrale selectie Geslaagd voor VWO met gemiddeld 8 (deze regeling komt te vervallen (2017)) Je mag in Nijmegen 1x meedoen met de selectieprocedure. Vertellen dat er nergens meer wordt geloot, overal 100% DS

Aanmelden voor Geneeskunde Nijmegen Vóór 15 januari aanmelden via Studielink voor deelname selectieprocedure Ná 15 januari (maar vóór 1 mei): géén toegang tot decentrale selectie, wel toelating met 8 of hoger gemiddeld Inschrijven met Nijmegen als eerste keuze Als je gokt op 8 of hoger halen mag je je tot 15 mei inschrijven, als je die 8 dan niet haalt heb je echter pech. 1 x meedoen met decentrale selectie telt vooralsnog als 1 lotingspoging, zorg dat je zelf goed op de hoogte blijft hierover via DUO

Vernieuwde decentrale selectie Huiswerkopdracht (2 onderdelen) ong. 40 uur Twee toetsen op zaterdag 2 april 2016 in Nijmegen (hele dag)

Huiswerk-opdracht Tussen eind januari en 6 maart Maak je thuis Oriënteren op studie geneeskunde in Nijmegen Referenten Eigen reflectie

Twee toetsen Toets ter beoordeling van de geschiktheid voor de opleiding Geneeskunde in Nijmegen en de affiniteit met de canmeds Kennistoets natuurkunde, scheikunde en biologie niveau vwo eindexamen (ook stof schoolexamen) Geen leerstof voor beide toetsen Krijgt situaties uit de gezondheidszorg voorgelegd waar kandidaten een oordeel over moeten geven; richt zich vooral op canmedsrollen en Nijmeegs profiel en minder op medische vaardigheden. Medisch deskundige; communicator, samenwerker, organisator, gezondheidsbevorderaar, academicus, beroepsoefenaar

Hoe wordt cystic fibrosis overgeërfd? (zie stamboom) Een voorbeeld vraag van toegepaste VWO-kennis Hoe wordt cystic fibrosis overgeërfd? (zie stamboom) autosomaal dominant autosomaal recessief geslachtsgebonden dominant geslachtsgebonden recessief De vraag gaat open zodra u een sessie en diavoorstelling start. Stemmen: 0 Gesloten Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar http://shakespeak.com/en/free-download/ Internet Dit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMS De juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. Twitter Het is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen.

Hoe wordt cystic fibrosis overgeërfd? (zie stamboom) autosomaal dominant autosomaal recessief geslachtsgebonden dominant geslachtsgebonden recessief 25,0% 50,0% 75,0% 100,0% Deze voorbeeld resultaten zullen op 0 gezet worden zodra een sessie en diavoorstelling gestart zijn. Voel u vrij om ondertussen de layout van de resultaten te veranderen (bv. de kleur) Gesloten Internet Dit tekstvak wordt gebruikt om de verschillende stemmethodes uit te leggen. SMS De juiste uitleg wordt hier ingevuld nadat u een sessie heeft gestart. Twitter Het is mogelijk om dit tekstvak aan te passen en te verplaatsen. Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak plug-in. Plug-in gratis downloaden? Ga naar http://shakespeak.com/en/free-download/

Beoordeling Elke kandidaat doet alle onderdelen. Voor huiswerkopdracht moet een Voldoende zijn behaald De twee toetsen tellen even zwaar mee

Uitslag Decentrale Selectie Eind april rangnummer bekend Half juli bericht DUO over daadwerkelijke plaatsing Capaciteit = 330 (minus 8+) Wij gaan uit van 50-60 kandidaten die op basis van 8 plus geplaatst worden, rest. 270 plaatsen voor kandidaten die de ds succesvol hebben afgerond

Vragen over decentrale selectie Procedure op website: www.ru.nl/opleidingen/bachelor/geneeskunde Raadpleeg de website regelmatig Email vragen naar: decentraleselectiegeneeskunde@radboudumc.nl Open dag 7 november 2015: Vragenuur decentrale selectie 12.45-13.15 13.45-14.15

Geneeskunde studeren in Nijmegen? Wij zoeken toekomstbestendige dokters! Past Nijmegen en het curriculum bij jou? Doe dan mee aan de decentrale selectie! Kom eventueel nog eens ‘proef studeren’ http://scholieren.radboudzorgacademie.nl/

Video over de zorg vanuit patëntenperspectief

Studeren vanuit studentperspectief Marielle van Wijngaarden 4e jaars geneeskunde student

Wat vind ik van de studie geneeskunde

Wat de faculteit nog meer biedt boeken

Wat de universiteit nog meer biedt

Wat Nijmegen nog meer biedt

Gemiddelde kosten per maand 341,- huur 152,- boodschappen 84,- studieboeken 48,- vervoer (naast de OV-kaart) 130,- ontspanning, uitgaan en sport 58,- kleding en schoenen 106,- zorgverzekering 32,- telefoon collegegeld voor het hoger onderwijs voor 2015/2016 bedraagt € 1.951,-, een bedrag van € 162,85,- per maand.

Tips van de student Ga op kamers Eet samen met vrienden Vraag een sportkaart aan Schrijf je in bij de SSHN Doe mee aan de introductie Word lid van de medische faculteits vereniging Vraag op tijd je DigiD aan

Veel succes met je studiekeuze!

Video: Wat voor dokter ben ik