Bèta activiteiten op het Comenius College August Roelofsen a.roelofsen@comeniusnet.nl
Inhoud Comenius College in het kort Voorstellen aanstuurders bèta Pad tot nu toe Bèta activiteiten op het CC Bètadagen Comenius in Science (CiS) Toekomstplannen
CC in het kort 1500 leerlingen (vol) Mavo, havo en vwo Circa 160 medewerkers LOOT-school Muziek en Cultuur goed zichtbaar, bèta kan beter Talentontwikkeling centraal bij leerling èn docent Sinds vorig jaar 3x excellent
Aanstuurders bèta binnen CC Said el Haidouri Docent Natuurkunde U-talent netwerk Ingeborg Volkerts Docent Biologie/NLT Talentgebied voorzitter August Roelofsen Docent Scheikunde Bètapartners netwerk
Pad tot nu toe Aangesloten bètapartners netwerk (2010) Invoering talentgebieden (2010) Neuzen dezelfde kant op Teamvorming Nu: plannen maken en inpassen Bètaplan voor langere tijd indienen Bijkomend voordeel: Directie is erg enthousiast en bereid te investeren!
Doelstellingen prestatiebox Leerlingen presteren beter op de kernvakken (wiskunde, Engels, Nederlands). Scholen werken opbrengstgericht (maximaliseren van de leerprestaties van kinderen). Docenten signaleren verschillen tussen leerlingen en gaan hier op adequate wijze mee om. Scholen realiseren een ambitieuze leercultuur waarin excellentie wordt gestimuleerd en hoogbegaafdheid wordt ondersteund. Grotere instroom Bèta en techniek (55% op H en V)
Bèta activiteiten op het CC WON-projecten (http://www.wonakademie.nl/) Olympiades (4x) HiSPARC-project (http://www.hisparc.nl/) Meiden en Techniek (Mavo) (www.vhto.nl) Jongens en Techniek (Mavo) IT&M (Mavo) Bètadagen CiS Excursies Scholing en masterclasses ……………..
Samenwerking Hilversum Samenwerking met ARHC en GGH heeft opgeleverd: Studiemiddag nieuwe examens Beste PWS van Hilversum Gezamenlijke afname Olympiades ………………….
Bètadagen Voor 3H en 3V elk 1 dag Decaan geeft kort toelichting op de profielen Ook aandacht voor studies en beroepen per vak 5 workshops gegeven door eigen docenten Leerlingen lopen 2 workshops van 2 uur Workshopniveau en/of inhoud verschilt bij havo en vwo
Evaluatie bètadagen Leerlingen zijn enthousiast bezig en geven aan een goed beeld te krijgen van de bètaprofielen en vakken Waardering voor de dag is goed, maar is gebaseerd op het verwachtingspatroon van de leerling Aardig aantal leerlingen heeft van tevoren al voorkeur voor een profiel Keuze voor een profiel is regelmatig gebaseerd op valse aannames Instroom bèta op Vwo neemt iets toe, havo blijft constant
Comenius in Science and Design (CiS) Zowel 4,5 vwo als 4 havo voor NG en NT Ingevoerd in de tijd die vrijkwam bij ANW Keuzemodule gedurende 1 tertiaal (Studie)Vaardigheden aanleren staat centraal (21st Century Skills) 4V en 4H in grote groepen gemengd (7 lln) Beoordeling met cijfer in combinatiecijfer Onderdeel van een doorlopende leerlijn onderzoek doen (in ontwikkeling)
Modules CiS Thema: Duurzaamheid Bouw een duurzaam huis CO2-reductie Zoetwaterproductie uit zeewater Zonnecellen bouwen Leven in het ISS Verwerken van plastic afval
Aandachtspunten Grote groepen kan, maar veel structuur aanbrengen Absentie van een jaarlaag geeft problemen Beoordeling, inhoud en niveau afstemmen en uniformiseren Beoordeling van lln in grote groep vergt oefening Hoe beoordeel je Havo en Vwo leerlingen in dezelfde groep?
Toekomstplannen Activiteiten / sprekers naar de school halen Contacten met bedrijven leggen Opzetten en uitvoeren van bètabeleid in het talentgebied Olympiadeschool? Subsidies binnenhalen voor speciale projecten