Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oude denkbeelden over het heelal
Advertisements

Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De wetenschappelijke revolutie
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Renaissance & Humanisme
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Wetenschappelijke revolutie; De verlichting
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
Over verwondering in de Natuur
Reformatie en renovatie
Tijd van Pruiken en Revoluties
Wetenschappelijke revolutie
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Nederlandse literatuur
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Quest op het Sancta Maria Lyceum
Wetenschappelijke revolutie
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Wetenschap-pelijke methode Empi- risme Experimenten Kritisch
Wetenschappelijke revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Tijd van jagers en boeren
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de Gouden Eeuw is (met jaartallen) Waarom het een economische bloeiperiode was Waarom het een wetenschappelijke.
Hendrik Asper Hieke Huistra Tiemen Cocquyt
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Beeld van het heelal in de oudheid. Dit beeld paste ook bij het Christendom.
Wetenschap. Hugo de Groot filmpje Was een Nederlands rechtsgeleerde en schrijver. Hij ging op zijn 11 e studeren aan de Universiteit van Leiden. Gevangen.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Paragraaf 8.1 De Verlichting
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Renaissance in Nederland
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Verlichting V5.
Tijd van pruiken en revoluties 1700 – 1800
De wetenschappelijke revolutie
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Renaissance in Nederland
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 KGT Lesweek 6
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme Observatie Experimenten Logisch denken Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme Nieuws-gierig 1550 wetenschap- pelijke revolutie 14de eeuw humanisme Systematisch bestuderen van de natuur Oudheid Ad fontes H7 pruiken en revoluties

Beeld van het heelal in de oudheid

Dit beeld paste ook bij het Christendom

Invloed van Renaissance op wetenschap 16e eeuw: Copernicus 17de eeuw:Galileo Galilei Zon centrum van heelal

Wetenschappelijke revolutie Wetenschappers gebruikten kennis uit de Oudheid en ging zelf experimenteren en observeren.

Uitvindingen uit de Republiek Jan Leeghwater Christiaan Huygens