Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Rietschans College Profielen en vakken havo. Inhoud Profielen havo Waar moet je aan denken Examenvakken op het Rietschans College Schoolexamenvakken op.
Verwachtingen afspraak is afspraak we praten mét mensen en niet óver mensen de vrijblijvendheid voorbij we hebben aandacht voor elkaar we gaan voor kwaliteit.
Welkom.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Studiekeuzes van uw kind
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Agenda: Welkom door Daphne Tijdpad van profielkeuze door Renske Profielen door Machiel Keuzeweb door Renske Uiteen met de mentoren Napraten.
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
LOB 3 HAVO Schooljaar
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 12 november 2014.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Inrichting 2 e fase op Het Boni De drie delen waaruit het lesprogramma bestaat: Het GEMEENSCHAPPELIJKE DEEL Het PROFIELDEEL Het VRIJE DEEL.
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Les 1: instap in de profielen
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Studiekeuzes van uw kind
LOB 3 HAVO Schooljaar
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Informatie-avond VWO 3 Welkom
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Overstap M4 - H4 25 oktober 2017.
Programma van deze avond
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond TL 4 naar Havo 4
Voorlopige keuze H3>H4
Welkom op deze voorlichtingsavond
LOB 3 VWO Schooljaar
Welkom op deze voorlichtingsavond
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze avond ( uur)
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
LOOPBAANORIENTATIE en BEGELEIDING
Informatie-avond VWO 3 Welkom
Programma van deze avond
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015

De uitgangspunten Tweede Fase  actief en zelfstandig leren  bijbrengen van inhoudelijke vakkennis  Ontwikkelen van vaardigheden  recht doen aan verschillen tussen leerlingen  brede vorming naast specialisatie  betere aansluiting op het vervolgonderwijs

De didactische aanpak in de Tweede Fase  Studiehuis = actief en zelfstandig leren  studiewijzers  leerling verwerft actief kennis  meer aandacht voor zelfwerkzaamheid  leerproces en leerproduct zijn belangrijk

 rol van de leraar: docent, begeleider en coach  naast kennis aandacht voor vaardigheden zoals - schriftelijke en mondelinge presentatie - probleemoplossend werken - samenwerken - plannen/organiseren van de studie

De school- en studie- organisatie in de Tweede Fase  Studiebelasting = contacttijd (lestijd) én studietijd  Uitgangspunt: - 40 weken maal 40 uur = 1600 uur per jaar studiebelastingsuren over 4 en 5 Havo

De opbouw van een profiel  Gemeenschappelijk deel: algemeen vormende vakken voor alle leerlingen verplicht  Profieldeel: vakken behorende bij het gekozen profiel  Vrije ruimte: vrij te kiezen vakken

Het gemeenschappelijk deel  Nederlands 400  Engels 360  Maatschappijleer 120  Lichamelijke opvoeding 120  Culturele en kunstzinnige vorming120 Totaal 1120

De keuze uit 4 profielen  Cultuur en Maatschappij  Economie en Maatschappij  Natuur en Gezondheid  Natuur en Techniek

Het profiel Cultuur en Maatschappij  Geschiedenis 320  Frans of Duits 400 Profielkeuzevak, één uit:  Economie (samen met Wi)400  Maatschappijwetenschappen 320  Aardrijkskunde 320

Het profiel Cultuur en Maatschappij Profielkeuzevak, één uit:  Kunstvak beeldende vorming 320  Kunstvak muziek 320  Filosofie320  Frans 400  Duits 400 Totaal 1360 / 1520

Het profiel Economie en Maatschappij  Wiskunde A of Wiskunde B320 / 360  Geschiedenis 320  Economie 400 Profielkeuzevak, één uit:  Management en organisatie 320  Frans 400  Duits 400  Aardrijkskunde 320  Maatschappijwetenschappen 320 Totaal 1360 / 1480

Het profiel Natuur en Gezondheid  Wiskunde A of Wiskunde B320 / 360  Biologie 400  Scheikunde 320 Profielkeuzevak, één uit:  Natuurkunde 400  Aardrijkskunde 320  Natuur, leven en technologie (NLT)320  O&O320 Totaal 1680/ 1800

Het profiel Natuur en Techniek  Wiskunde B360  Natuurkunde400  Scheikunde320 Profielkeuzevak, één uit:  Informatica320  Biologie400  Natuur, Leven en Technologie (NLT)320  Wiskunde D320  O&O320 Totaal 1720 / 1800

De vrije ruimte  een verplicht te kiezen examenvak met een totale studielast van minstens 320 studielasturen  Levensbeschouwing 80  loopbaanoriëntatie 40  het profielwerkstuk 80

De vrije ruimte De keuze van het examenvak is in in principe vrij, maar de keuze moet wél gerealiseerd kunnen worden binnen een roosterruimte van 38 lesuren.

De keuze van een extra examenvak  Een leerling heeft de mogelijkheid een extra examenvak te kiezen wanneer hij/zij op het overgangsrapport van de derde naar de vierde klas gemiddeld voor alle vakken een 7,0 of meer heeft én voor de vier profielvakken gemiddeld een een 7,5 of meer staat.  Dit extra examenvak wordt aangeboden als ‘sprokkelvak’, d.w.z. dat de mogelijkheid bestaat dat de leerling lessen van dit vak volgt tijdens andere lessen

Taal en Rekenen  Nieuw beleid van de overheid  Taal- en rekenvaardigheden zijn basisvaardigheden voor alle leerlingen  PO: 1 F referentieniveau  VO: havo 3 F referentieniveau  ‘Reken- en taaltoetsen gedurende de schoolloopbaan en mogelijk remediale lessen’

Taal en rekenen  Taalvaardigheden onderdeel van het Centraal Examen  Rekenvaardigheden in de vorm van een rekentoets  De rekentoets vanaf schooljaar onderdeel van de slaag-zakregeling  13 oktober stemt de over een wijzingsvoorstel: rekentoets havo 2020

De keuze De leerling kiest aan het einde van het tweede trimester van het derde leerjaar definitief voor - een profiel (en profielkeuzevak) en - een examenvak in de vrije ruimte.

Het keuzeproces  De aanleg en kwaliteiten: welke vakken kan de leerling aan?  De interesse: welke vakken doet de leerling graag? Waar gaat de belangstelling naar uit? Naar talen en literatuur, maatschappelijke of exacte vakken?  De studie of het eventuele beroep: welke opleiding wil de leerling na het eindexamen gaan volgen? Welk beroep wil de leerling later gaan uitoefenen?  Aansluiting atheneum 5

Het keuzeproces De definitieve keuze vindt plaats 19 april. Bespreking in de overgangsvergadering van het derde trimester. Indien de vergadering opmerkingen/adviezen heeft naar aanleiding van de definitieve keuze, wordt met de leerling en de ouders/verzorgers contact opgenomen.

Heeft u nog vragen? Dank voor uw aandacht!