Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015
De uitgangspunten Tweede Fase actief en zelfstandig leren bijbrengen van inhoudelijke vakkennis Ontwikkelen van vaardigheden recht doen aan verschillen tussen leerlingen brede vorming naast specialisatie betere aansluiting op het vervolgonderwijs
De didactische aanpak in de Tweede Fase Studiehuis = actief en zelfstandig leren studiewijzers leerling verwerft actief kennis meer aandacht voor zelfwerkzaamheid leerproces en leerproduct zijn belangrijk
rol van de leraar: docent, begeleider en coach naast kennis aandacht voor vaardigheden zoals - schriftelijke en mondelinge presentatie - probleemoplossend werken - samenwerken - plannen/organiseren van de studie
De school- en studie- organisatie in de Tweede Fase Studiebelasting = contacttijd (lestijd) én studietijd Uitgangspunt: - 40 weken maal 40 uur = 1600 uur per jaar studiebelastingsuren over 4 en 5 Havo
De opbouw van een profiel Gemeenschappelijk deel: algemeen vormende vakken voor alle leerlingen verplicht Profieldeel: vakken behorende bij het gekozen profiel Vrije ruimte: vrij te kiezen vakken
Het gemeenschappelijk deel Nederlands 400 Engels 360 Maatschappijleer 120 Lichamelijke opvoeding 120 Culturele en kunstzinnige vorming120 Totaal 1120
De keuze uit 4 profielen Cultuur en Maatschappij Economie en Maatschappij Natuur en Gezondheid Natuur en Techniek
Het profiel Cultuur en Maatschappij Geschiedenis 320 Frans of Duits 400 Profielkeuzevak, één uit: Economie (samen met Wi)400 Maatschappijwetenschappen 320 Aardrijkskunde 320
Het profiel Cultuur en Maatschappij Profielkeuzevak, één uit: Kunstvak beeldende vorming 320 Kunstvak muziek 320 Filosofie320 Frans 400 Duits 400 Totaal 1360 / 1520
Het profiel Economie en Maatschappij Wiskunde A of Wiskunde B320 / 360 Geschiedenis 320 Economie 400 Profielkeuzevak, één uit: Management en organisatie 320 Frans 400 Duits 400 Aardrijkskunde 320 Maatschappijwetenschappen 320 Totaal 1360 / 1480
Het profiel Natuur en Gezondheid Wiskunde A of Wiskunde B320 / 360 Biologie 400 Scheikunde 320 Profielkeuzevak, één uit: Natuurkunde 400 Aardrijkskunde 320 Natuur, leven en technologie (NLT)320 O&O320 Totaal 1680/ 1800
Het profiel Natuur en Techniek Wiskunde B360 Natuurkunde400 Scheikunde320 Profielkeuzevak, één uit: Informatica320 Biologie400 Natuur, Leven en Technologie (NLT)320 Wiskunde D320 O&O320 Totaal 1720 / 1800
De vrije ruimte een verplicht te kiezen examenvak met een totale studielast van minstens 320 studielasturen Levensbeschouwing 80 loopbaanoriëntatie 40 het profielwerkstuk 80
De vrije ruimte De keuze van het examenvak is in in principe vrij, maar de keuze moet wél gerealiseerd kunnen worden binnen een roosterruimte van 38 lesuren.
De keuze van een extra examenvak Een leerling heeft de mogelijkheid een extra examenvak te kiezen wanneer hij/zij op het overgangsrapport van de derde naar de vierde klas gemiddeld voor alle vakken een 7,0 of meer heeft én voor de vier profielvakken gemiddeld een een 7,5 of meer staat. Dit extra examenvak wordt aangeboden als ‘sprokkelvak’, d.w.z. dat de mogelijkheid bestaat dat de leerling lessen van dit vak volgt tijdens andere lessen
Taal en Rekenen Nieuw beleid van de overheid Taal- en rekenvaardigheden zijn basisvaardigheden voor alle leerlingen PO: 1 F referentieniveau VO: havo 3 F referentieniveau ‘Reken- en taaltoetsen gedurende de schoolloopbaan en mogelijk remediale lessen’
Taal en rekenen Taalvaardigheden onderdeel van het Centraal Examen Rekenvaardigheden in de vorm van een rekentoets De rekentoets vanaf schooljaar onderdeel van de slaag-zakregeling 13 oktober stemt de over een wijzingsvoorstel: rekentoets havo 2020
De keuze De leerling kiest aan het einde van het tweede trimester van het derde leerjaar definitief voor - een profiel (en profielkeuzevak) en - een examenvak in de vrije ruimte.
Het keuzeproces De aanleg en kwaliteiten: welke vakken kan de leerling aan? De interesse: welke vakken doet de leerling graag? Waar gaat de belangstelling naar uit? Naar talen en literatuur, maatschappelijke of exacte vakken? De studie of het eventuele beroep: welke opleiding wil de leerling na het eindexamen gaan volgen? Welk beroep wil de leerling later gaan uitoefenen? Aansluiting atheneum 5
Het keuzeproces De definitieve keuze vindt plaats 19 april. Bespreking in de overgangsvergadering van het derde trimester. Indien de vergadering opmerkingen/adviezen heeft naar aanleiding van de definitieve keuze, wordt met de leerling en de ouders/verzorgers contact opgenomen.
Heeft u nog vragen? Dank voor uw aandacht!