Doelgroepsegementatie bij jeugd Waarom, wat en hoe verder FADO 12 november 2009 Jolanda Mathijssen Onderzoekscoördinator AW OGZ Brabant
Doelgroepsegmentatie Waarom? Hoe en wat? Resultaten En nu?
Doelgroepsegmentatie: Waarom? Aansluiten bij doelgroep Niet nieuw Ontwikkelen doelgroepenbeleid Ontwikkelen of aanpassen interventies toegespitst op verschillende segmenten
Doelgroepsegmentatie: Hoe en wat? Vragenlijstonderzoek In samenwerking met marktonderzoeksbureau Motivaction 7000 jongeren 12 t/m 18 jaar Respons: 46%
Resultaten Dimensies 1.Afkeer van dronkenschap (schaamte, strenger optreden) 2.Alcohol als norm (vreemd als een volwassene nooit alcohol drinkt) 3.Behoefte aan waardering (van ouders en vrienden) 4.Hedonistische associaties (ontspannen, gezellig) 5.Desinteresse in alcohol (niets voor mij)
Resultaten: Segmenten Bewust frissen; 17% Uitbundigen; 22% Nuchteren; 11%Genieters; 8% Socialen; 42%
Resultaten:Segmenten Socialen 42% Genieters 8% Bewust frissen 17% Nuchteren 11% Uitbundigen 22% Alcohol onderdeel van belevingswereld > NietWel Alcohol als norm > Laag Hoog
Resultaten
En nu? Vervolgonderzoek Welke segmenten zijn belangrijk voor - beleid en interventies? Hoe bereiken we deze segmenten? Effectiever?
Bedankt voor uw aandacht Vragen???