“ Rien n’est possible sans les hommes, rien n’est durable sans les institutions.” Jean Monnet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Advertisements

I love you.
Over en verandering in de bouw
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Internet vriendschap Internet friendship
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Albert de Boer IJsselgroep
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
Natie is volk, niet staat Eerst is er cultureel nationalisme → gevoel bij elkaar te horen op basis van taal, cultuur, gemeenschappelijk verleden,geloof.
Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.
Nieuw nationalisme in Nederland
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Uittreksel uit een recente studie bij kinderen van ongeveer 10 jaar in verband met het onderwerp « huwelijk ».
Amsterdam – 3 oktober 2011 Jan Willem Duyvendak The Politics of Home Belonging and Nostalgia in Western Europe and the United States.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Jeugdsubculturen en beleid?
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
De rol van de universiteit tegenover haar gemeenschap KUL emeritiforum op de KULAK Piet Vanden Abeele 25 maart 2004.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
2G 16 November Today’s lesson  Last class  Mull  Puffins  Check homework (ex )  Thursday 9 December: TEST UNIT 2.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
Dr. Mandy de Wilde Universiteit Antwerpen
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
gespreksvaardigheden
Keuzevrijheid: lust of last?
Heike Delfmann / Lectoraat Veranderend Ondernemerschap NHL 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Bevordert culturele duurzaamheid bestendig erfgoedbeleid? Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Economie van de toekomst The Shift, 25 oktober 2016
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Meewerken of tegenspreken?
De taaltaak
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Context 3: Koude Oorlog Les 8 – Streven naar Détente.
ACTmodel van psychopathologie
Solidariteit vanuit kwetsbaarheid en rechtvaardigheid
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

“ Rien n’est possible sans les hommes, rien n’est durable sans les institutions.” Jean Monnet

( T)huisgevoel en affectief burgerschap. Wijzigt de rol van sociale professionals? Leuven 27 maart 2015 Jan Willem Duyvendak

De verhuiselijking van de politiek Een dubbele beweging: -‘Thuis’ wordt steeds meer gepolitiseerd als onderdeel van sociaal burgerschap; -De politiek wordt steeds huiselijker voorgesteld in het kader van de culturalisering van burgerschap; de natie als een gedeeld thuis; burgers moeten zich thuisvoelen; Sociale professionals hebben vooral te maken met de eerste vorm van verhuiselijking (ook al is de tweede nooit ver weg); De verhouding tussen beide vormen van verhuiselijking van de politiek is intrigerend; Wat zegt dit alles over ‘thuis’?

De politisering van ‘thuis’ in de zorg Lange traditie van onmaatschappelijkheidsbestrijding Recent: Achter de Voordeur-aanpak; Hoe legitimeert overheid ‘de belofte van nabijheid’ en de noodzaak van ‘affectief burgerschap? Professioneel betekent steeds meer ‘empathisch’, ‘invoelend’, een zekere informalisering; Keukentafelgesprekken: ‘maatwerk’, en bezuinigen? Verhouding tussen burgers en overheid verandert: minder materieel maar niet minder aanwezig; Paradox: autonomie afdwingen (de norm van ‘gebruikelijke zorg’); Thuis als dubbele bron van zorg: een reden tot zorg én een hulpbron van zorg

Internationale overeenkomsten en verschillen: ‘Bringing care back home’ Een vergelijkbare beweging in sterk uiteenlopende contexten: Nederland: prettig, warm, plaats voor ontplooiing, zorg ‘verstoort’ thuisgevoel; Italië: plaats voor gemeenschappelijke activiteiten, badanti; Polen: inwonende ouders meer vanzelfsprekend; VS: thuis als ‘hell’, werk als plek voor ontspanning; België: …. ? (veel onderzoek naar thuisgevoel!)

Sociaal burgerschap: verhuiselijking 1 Materieel krijgen we minder van de overheid, hoewel overheid nog wel sterk interveniërend is; Wat blijft over van positieve band tussen burgers en verzorgingsstaat nu sociale rechten in gunsten veranderen? Wie wordt er als ‘deserving’ gezien: een negatief verband tussen sociaal en cultureel burgerschap; Komt er iets in plaats van sociaal burgerschap?

Cultureel en sociaal burgerschapschap Alternatief: cultureel burgerschap, of beter: culturalisering van burgerschap; Verbindingen burgers onderling en met overheid worden ‘emotioneler’; Niet helemaal nieuw: verzorgingsstaat zelf wordt ook voorgesteld als ‘huis’ en verondersteld gedeelde banden; Als Nederland cultureel homogeniseert (hoezo superdiversiteit?), wat zijn dan gevolgen voor steun voor verzorgingsstaat?

Cultureel burgerschapschap: verhuiselijking II Thuis, maar niet welkom Zwarte pietendebat, of: hoe kan het dat ‘invented traditions’ zo belangrijk zijn voor mensen? Veranderingen doen iets af aan ‘Nederlanderschap’ maar meer nog aan het idee dat ‘natives’ meer te zeggen zouden moeten hebben dan nieuwkomers; Discussie zou moeten gaan over de vraag: ‘wil je gevoelig zijn voor gevoeligheden van andere mensen, ook van hen die er korter zijn?’ Paradox: migranten enerzijds ‘assimileerbaar’, anderzijds lijken ze nooit écht Nederlander te kunnen worden.

Waarom is thuis zo belangrijk? Everybody wants to feel at home in one way or another; Nobody feels at home everywhere and with everyone (certain cosmopolitans are bad sociologists); Not everybody needs a particular place to feel at home (generic places can evoke home feelings as well); Feeling at home is a selective, discriminating emotion; Are there shared characteristics in the various ways people feel at home? Yes, at least one: familiarity. But an important difference exist between a ‘haven’- and ‘heaven’-concept of feeling at home; What feeling at home means, varies according to social class but also to gender, race, culture, sexual preference, age, et cetera.