HAVO/VWO Het prijsmechanisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Advertisements

Vandaag.
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 1: De arbeidsmarkt op
Het prijs- of marktmechanisme
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Overheidsinterventie 2
in de bovenbouw van HAVO en VWO
voor de zomervakantie tot
Overheid beleid.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
stijging van het algemeen prijspeil
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Hoe komen producten tot stand?
Productiefactor Arbeid
Het prijs- of marktmechanisme I
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Totale Constante Kosten (TCK)
Overheidsinterventie 1
Overheidsinterventie 3
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Stimulerende monetaire politiek
Goede tijden, slechte tijden
Elasticiteiten.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Vandaag.
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Aantekeningen hfst 6.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
De economische kringloop
Het geheel van vraag en aanbod
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Hoofdstuk 6 Productie.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Lesbrief Markt en Overheid
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 4..
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welkom Havo 5..
Lesbrief Markt en overheid
Welkom Havo 5..
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
3.1 PRODUCTIE.
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
Welkom havo 3..
Lesbrief Vervoer H 4.
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Overheidsinterventie
Vraag en aanbod.
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

HAVO/VWO Het prijsmechanisme Hoe komen producten en prijzen tot stand?

Maar hoe komt die prijs tot stand? Prijsmechanisme Adam Smith (±1770) ‘Als iedereen zijn eigenbelang nastreeft, zullen alle inspanningen, als geleid door een onzichtbare hand, aan de gehele samenleving ten goede komen’ Eigenbelang = inkomen verdienen, status, enz.. PRIJS stuurt de inspanningen Maar hoe komt die prijs tot stand?

De vraagfunctie Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Bij een prijs van € 40.000 zijn slechts een paar mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € 30.000 zijn al wat meer mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € 15.000 zijn veel mensen bereid deze auto te kopen. Een enkeling zelfs 2! Als de auto slechts € 5.000 kost wordt de vraag naar deze auto héél groot Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. voor het (reken)gemak maken we daar een rechte lijn van

De aanbodfunctie Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 En voor € 35.000 zijn er zeer veel bedrijven bereid om de auto te maken Bij een prijs van € 25.000 zijn veel meer bedrijven bereid deze auto te verkopen Bij een prijs van € 15.000 Zijn enkele bedrijven bereid deze auto te verkopen Voor een bedrag van € 5.000 is geen enkel bedrijf bereid de auto te maken/verkopen Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. voor het gemak hebben we er nu direct een rechte lijn van gemaakt

De evenwichtsprijs Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) 5.000 10.000 20.000 30.000 40.000 4 8 12 16 20 Qv Zouden producenten tóch € 30.000 vragen, ontstaat er een aanbodoverschot Qa Om de auto’s kwijt te raken, moeten de producenten hun prijs laten dalen 18.500 Vraag en Aanbod ‘vinden elkaar’ bij (ongeveer) € 18.500 Zouden producenten € 10.000 vragen, ontstaat er een vraagoverschot Consumenten overbieden elkaar, waardoor de prijs gaat stijgen Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, het proces is voor niemand zichtbaar, vandaar ‘de onzichtbare hand’

VWO een voorbeeld Milton Friedman (Amerikaans econoom) De potlood van Friedman http://www.youtube.com/watch?v=R5Gppi-O3a8

De markt als organisator Allocatie “Verdeling van de productiefactoren” Productiefactoren/ productieproces Arbeid loon Kapitaal Rente (interest) Natuur Huur/pacht Ondernemerschap Winst