Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur) De mentor zoekt zelf informatie Site Flyer 2. Advies versus coaching (+/- 0,5 uur) Rol mentor Kenmerken coaching 3. Gesprekstechnieken (+/- 2 uur) Communicatie, wat is dat? LSD Vragen stellen Feedback geven Rollenspel 4. Coachingsinstrumenten (+/- 2 uur) Kernkwaliteiten Communicatiestijlen Leerstijlen Mindmapping 5. Ouderbetrokkenheid (+/- 1 uur) Presentatie over ouders Do’s en don’ts in het eerste jaar Spiegelen aan ervaringen van ouders van studenten -Vijf Blokken, uitgaande van wat de mentor al weet en kan. Ook afzonderlijk te behandelen -De mentor hoeft niet alles te weten wat de decaan weet, wel waar de leerling de info vindt. -De decaan blijft verantwoordelijk voor LOB beleid en hoofdlijnen. -Leeruitkomsten training voor mentoren: persoonlijk (studie)keuze van leerling kunnen begeleiden NB: Het aantal uren dat mentoren nu hebben op jaarbasis is vaak veel te weinig. Daarmee kunnen ze dus in de knel komen met de eventuele toename van individuele gesprekken die gevolg kunnen zijn van een ander wijze van mentoraat (studiekeuzecoaching). Wellicht benadrukken dat studiekeuzecoaching niet alleen individueel hoeft, maar ook in (kleine) groepen. Decanen moeten in overleg met het management (afdelingsleiding/directie) tijd vragen voor de training aan de mentoren
Blok 1: Praktische informatie: 1,5 uur Inhoudelijke opleidingsinformatie. Verschil tussen hbo-wo Het tussenjaar Financiën Studeren met een beperking Profielkeuze vo en toelatingseisen ho Loten en decentrale selectie Eventueel Regelgeving met betrekking tot studeren. Studeren in het buitenland Op kamers – zelfstandig wonen- thuis wonen Studieverenigingen en studentenverenigingen Sporten – studie en top sport nb. onderzoeken of FV site mogelijk is, taak hermien + gerrit De decaan maakt zoekvragen voor de mentor die vooral ingaan op hoofdvragen. De decaan kan vragen toevoegen. De mentor zoekt zelfstandig de antwoorden op de zoekvragen. Zo ontdekt hij wat de leerling meemaakt bij het zoeken naar antwoorden mbt LOB. Sites met veel info zijn: www.dedecaan.nl; www.studiekeuze123.nl; www.mijnkindgaatstuderen.nl De vragen kunnen aangepast worden aan het vak van de mentor of de situatie op school
Blok 1, vind de antwoorden op de vragen. Gebruik daarbij o.a. www.studiekeuze123.nl www.duo.nl www.universitairebachelors.nl www.hbobachelors.nl www.mijnkindgaatstuderen.nl www.qompas.nl De eigen site van de school als die is aangesloten bij www.dedecaan.net Sites van universiteiten en hogescholen
Blok 1 Praktische informatie, vragen Waar kun je (schoolvak) studeren? Welke vakken zijn er in het eerste jaar van die opleiding? Noem 3 opleidingen waar ook veel (schoolvak) in zit? Wat kun je daar later mee doen? Hoe groot is je baankans? Welk profiel moet je hebben? Heb je niet het goede profiel/ Wat dan? Wanneer zijn de Open Dagen? Is deze opleiding op hbo-wo niveau of beide?
Blok 1 Praktische informatie, vragen Hoe vraag ik een studiebeurs aan? Wat kost studeren? Leerling kan niet kiezen.. Informatie tussenjaar Leerling heeft een beperking... Wat dan? Moet je loten voor psychologie? Hoe moeilijk/makkelijk is de opleiding? Hoe is het met de uitval in het eerste jaar?
Blok 1 casus Agnes Agnes (17) is dolverliefd teruggekomen van haar vakantie aan de Costa Brava. In de bar van de camping heeft ze de student filosofie Louis (21) uit Madrid ontmoet, die daar vakantiewerk deed. Hoewel dat moeite kost, richt Agnes zich serieus op haar school, ze wil dit jaar haar eindexamen VWO (profiel EM) halen. Intussen bezint ze zich op haar studiekeuze. Het liefst zou ze Spaans willen studeren aan de Universiteit Utrecht. Haar ouders vinden dit niet zo’n goed idee, want ‘Wat kun je nu eigenlijk voor baan krijgen met die studie’? Welke informatiebronnen zijn voor Agnes zinvol, om meer te weten te komen over de beroepsmogelijkheden en baankansen met Spaans? Welke opties zijn er met de bachelor en welke met masters, bij Spaans of in verwante richtingen?
Blok 1, casus Jack Jack zit in havo 5 en is hard aan het werk om zijn eindexamen te ‘fixen’ zoals hij dat noemt (profiel NG met Ec ). Het gaat heel goed en hij werkt bij tijd en wijle behoorlijk hard. Hij heeft nog geen idee wat hij na het havo examen wil gaan doen. ‘Iets met techniek of iets met economie’, maar verder dan deze vage aanduidingen komt hij niet. Al zijn klasgenoten maken keuzes maar Jack denkt er niet over na. De laatste keer gaf hij als antwoord op de vraag wat hij gaat studeren: ‘Ik ga naar het buitenland’. Hoe kun je Jack verder helpen om zich verder te oriënteren? Welke activiteiten en informatiebronnen zouden geschikt zijn voor Jack? Waar kan Jack opleidingen vinden waarbij techniek en economie gecombineerd worden?