Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – 03.06.2015 OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Carl Possemiers Studiedag ICT beleid Leuven, 20 juni 2006
Advertisements

Beheer van gebruikers en groepen lancering DSH Leuven 2-feb-2009 Jan Vangrinsven.
Voortgangspresentatie
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
IIM Information Infrastructure Management
Belgacom Bizmail ONEway voor Leveranciers
een portaal voor factureren naar de overheid
ICTTIS01VX Theorie itil & it-servicemanagent 1
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Commercieel beleid en recht H9 Offertes Certificeerbare Eenheid Ondernemershap.
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
Bestek MRMP-I/S Nr. 14IS0XX
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
Certificering van assetmanagement
© 2013 Universitair Ziekenhuis Gent Informatiesessie Leveren, installeren en in dienst stellen van een behandelingsplanningssysteem ten behoeve van de.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Europese aanbesteding management- voorziening
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Elektronische kennisgeving van geboorte
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Identication & Authentication
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
MAGDA Online Toegangspoort tot MAGDA diensten
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kluwer The end of Publishing
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Commercieel beleid en recht
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – 03.06.2015 OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM

© Fedict 2014. All rights reserved Agenda Fedict Identity Authentication & Authorisation (IAA) Aanvullingen op het lastenboek (Elektronisch ondertekening en globale prijs) Introductie - De Federale Authenticatieservice (FAS) Fedict Service Operating Model – Infrastructure, Operations & Support IOS / IAA Domein Context Organisatie Service Level Management Transitie planning Transitie planning M1016 Na Transitie : Vaste takenpakket IAA Product Overzicht FAS Federal Authentication Service - mijn eGov Login SMA Self Management Application – mijn eGov Profiel RMA Role Management Application – mijn eGov Rollen DMA Role Definition Management Application HMA Helpdesk Management Application CMA Customer Management Application Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

Aanvullingen op het lastenboek Bij indienen van het dossier dient met het volgende rekening te worden gehouden: Elektronische ondertekening Er dient opgemerkt te worden dat het inschrijven op een overheidsopdracht geen daad van dagelijks bestuur is. De offerte dient dan ook elektronisch ondertekend te worden d.m.v. het indieningsrapport door diegene(n) die volgens de statuten (of een geldige volmacht) de inschrijver kunnen vertegenwoordigen. Globale prijs Op pagina 26, in de tabel op pagina 27-28, op pagina 77, alsook in het offerteformulier onder paragraaf 4.1 op pagina 99-100, dient telkenmale “tegens vaste prijs” gelezen te worden als “tegen globale prijs”. Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved Disclaimer Voor het vervolg van dit document : de informatie die gegeven wordt is complementair aan het lastenboek. Bij eventuele tegenstrijdigheden gelden de bepaling zoals geformuleerd in het lastenboek. Vragen kunnen na de presentatie worden gesteld, deze worden genoteerd en schriftelijk beantwoord. De presentatie, vragen en antwoorden zullen publiek beschikbaar worden gemaakt. Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

Introductie - De Federale Authenticatieservice (FAS) biedt veilige en eenvoudige toegang tot e-government toepassingen voor iedereen. Meer dan 700 toepassingen © Fedict 2015. All rights reserved

Fedict service operating model Context Vernieuwing van de interne organisatie Fedict 4 domeinen 5 horizontale diensten waaronder de uitbouw van een nieuwe dienst “Infrastructure, Operations & Support (IOS)” Focus op harmonisatie, realiseren van synergieën, geïntegreerd operationeel beheer

Fedict service operating model Waar willen we naartoe? Creëren van één ondersteunende dienst als “beating heart” van Fedict. De domeinen blijven “end-to-end” verantwoordelijk voor de service die zij aanbieden aan de Fedict klanten IOS is bevoegd voor: Eerste & tweede lijns ondersteuning Operationeel applicatieplatform en infrastructuur beheer Infrastructuurarchitectuur Infrastructuur change & release management Uitvoeren van upgrades /deployments /standard requests Monitoring Process ownership Continuity, security, risk Capacity, availability, configuration Incident/problem management De domeinen blijven bevoegd voor: Klantenwerking Service ownership Demand/portfolio management Bepalen van de vereisten (op vlak van availability, capacity, security …) Applicatie-architectuur Build & test Change & release management

Fedict service operating model Organisatie Infrastructure, Operations & Support (IOS) Domein Identificatie, Authenticatie & Authorisatie (IAA) Procesgerichte applicaties (PGA) Diensten-integrator (DIS) Web Content Management (WCM) Service Desk (1st line) 2nd line OPERATIONS INFRASTRUCTURE ARCHITECTURE IAA PGA DIS WCM INFOSEC INFRA

Fedict service operating model Service Level Management Fedict Klant 1 Fedict Klant 2 Fedict Klant 3 Fedict Klant 4 Fedict Klant 5 Fedict Klant 6 Fedict Klant 7 Fedict Klant … Service Level Agreement Domein Identificatie, Authenticatie & Authorisatie (IAA) Domein Procesgerichte applicaties (PGA) Domein Diensten-integrator (DIS) Domein Web Content Management (WCM) Operational Level Agreement (per dienst) Infrastructure, Operations & Support (IOS) Underpinning Contracts Toeleverancier Infrastructuur Toeleverancier OSB platformbeheer Toeleverancier FAS platformbeheer Toeleverancier X Toeleverancier Y Toeleverancier Z

Transitie planning M1016 21 sep 21 dec 21 jan 21 Apr Sep Okt Nov Dec Grace period voor aangepaste SLA voor het platform na uitvoering “WP 5 Aanpassen SLA overeenkomst” Sep Okt Nov Dec Jan Feb Mar Apr Huidige opdracht platform en development Operations Shadow SLA start Aangepaste SLA start of voortzetting van huidige SLA WP1 … WP6 Nieuwe leverancier platform Overdracht platform Uitvoering platform takenpakket 1 FTE overdracht platform WP1, WP2, WP3 Nieuwe leverancier development Overdracht development Uitvoering development werkpakketen 1 FTE overdracht development

Na Transitie : Vaste takenpakket - Post 1.1 – 1.6 Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

Na Transitie : Vaste takenpakket - Post 1.7 – 1.10 Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved IAA product overzicht Fedict als aanbieder van eGovernment diensten Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved IAA product overzicht FAS - Federal Authentication Service – mijn eGov login Relying Party Identity Provider FAS AuthnRequest SAML 2.0 AuthnResponse SAML 2.0 Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved IAA product overzicht SMA - Self Management Application – mijn eGov Profiel Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved IAA product overzicht RMA - Role Management Application– mijn eGov Rollen Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved IAA product overzicht DMA - Role Definition Management Application Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved IAA product overzicht HMA – Helpdesk Management Application Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved IAA product overzicht CMA - Customer Management Application Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved

© Fedict 2014. All rights reserved Q & A Fedict IAM update © Fedict 2014. All rights reserved