Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015
Attractiepolen 2
Wat gaan we doen? 1.Huidige verkeerssituatie behouden 2.Herstelling wegdek Verlorenkost-Kaaibeeksedijk 3.Heraanleg stoepen Verlorenkost 4.Heraanleg oversteekplaatsen 5.Aanpassing parkeerzone Godshuis 6.Aanpassing parkeerzone Kinderclub en Pareltje 7.Vervangen planten en bomen 8.Wegdek bestrijken en slemmen 9.Markeringen en signalisatie 3
1. Huidig principe verkeerssituatie 4 fietspad 2 richtingen 2,20 meter 66 paaltjes autorijstrook 1 richting 2,80 meter + 2 fietsstroken in eerste deel Kaaibeeksedijk
2. Wegdek asfalt in relatief goede staat op aantal plaatsen in het verleden asfalt verwijderd om aansluiting op riolering te maken op aantal plaatsen verzakkingen en verbrokkelingen herstellingen zijn gebeurd 5
6
3. Stoepen, goten en boordstenen 1.kant school van Taxi Westel naar Sint-Lambertusstraat 2.kant ocmw van Sint-Lambertusstraat tot parking WZC 3.kant ocmw van Kaaibeeksedijk tot einde huizen 4.voor ocmw, ldc en wzc ->allerheiligenverlof 5.kant school tussen Kaaibeeksedijk en Kinderclub -> na bouwwerkzaamheden 7
8
9
4. Oversteekplaatsen 3 oversteekplaatsen in de straat –insnijden en opbreken asfalt –aanleg in betonklinkers 10
11
12
5. parking godshuis 13 asfaltweg rondom parkeerplaatsen in steenslag (13) aparte in- en uitgang
5. parking godshuis 14
15
6. parking kinderclub en pareltje 16 schuine parkeerplaatsen (5 ipv 2) stoep verplaatsen twee bomen verwijderen allerheiligenverlof vergunningen nodig + hoogteverschillen
17
18
7. vervangen planten en bomen 19 deels verwijdering voor september aanplantingen in plantseizoen
8. bestrijken en slemmen 20 werd al eerder toegepast in heel wat straten in Westerlo verlengt de levensduur asfalt rode slemlaag voor fietsstroken zwarte slemlaag voor rijweg Verlorenkost en Kaaibeeksedijk helemaal
21
9. markeringen en signalisatie 22 haaientanden pijlen verkeersborden fietssuggestiestroken
Wanneer? voor 1 september wegdek herstellen bomen en planten uitdoen stoepen, goten en boordstenen 3 oversteekplaatsen parking godshuis slemmen en bestrijken markeringen en signalisatie allerheiligenverlof stoepen aan OCMW parkeerzone Kinderclub bomen en planten planten 23
Hoe is dit plan tot stand gekomen? beleidsplan En Allemaal Samen –schoolomgevingen verder veiliger maken! infovergadering op 4 september 2013 –totaalplan Kaaibeeksedijk en Verlorenkost –mooi, maar toch heel wat opmerkingen 24
Hoe is dit plan tot stand gekomen? proefopstelling 1 vanaf 30 september 2013 Verlorenkost dicht aan kant dekenij proefopstelling 2 vanaf 11 november 2013 eenrichtingsverkeer, behalve op woensdagvoormiddag proefopstelling 3 vanaf januari 2014 eenrichtingsverkeer + enquêtes bij school, bewoners, marktkramers 25
Hoe is dit plan tot stand gekomen? Gemeenteraad van 24 februari 2014 –mogelijkheden fietsstraat verder onderzoeken –behoud eenrichtingsverkeer –markt schuift definitief op –verdere overleg en uitwerking definitieve opstelling –doorsteekpaadje naast Kinderclub terug open zodra veilig 26
Hoe is dit plan tot stand gekomen? Na februari 2014 rioolinspectie verder overleg en uitwerking juridisch advies over studieopdracht start werken Kinderclub 27
Hoe is dit plan tot stand gekomen? 27 februari 2015 cbs formuleert visie op inrichting straat –Verlorenkost inrichten als fietsstraat –Plaatselijk riolering herstellen, maar niet vervangen –Gekleurde slemlagen en wegmarkering aanbrengen –Heraanleg stoepen waar nodig –Verkeersborden plaatsen 28
Hoe is dit plan tot stand gekomen? 18 mei 2015 gemeenteraad stopt overeenkomst met studiebureau over herinrichting schoolomgevingen –na juridisch advies IOK (vanaf zomer 2014) –te duur, te uitgebreid (vb. riolering, Kaaibeeksedijk) –we hebben deskundigheid in huis –vergoeding betaald 29
Hoe is dit plan tot stand gekomen? 15 juni 2015 advies verkeerscomité –huidig principe inrichting behouden –toegangen attractiepolen in straat benadrukken –gekleurde fietsstroken aan beide zijden in Kaaibeeksedijk –duidelijke in- en uitrit parking godshuis 30
Hoe is dit plan tot stand gekomen? na 15 juni 2015 uitwerking plan door technische dienst –‘zuiver concept’ fietsstraat verlaten, om fietsverkeer (2 richtingen) beter te scheiden van autoverkeer (1 richting) –rijstrookbreedte 2,80 meter en zone 30 –stoepen heraanleggen zodat ze zoveel als mogelijk voldoen aan richtlijnen 31