DOOR FRANCINE BISSCHEROUX Het sociaal constructivisme als basis voor Drents Dorp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Hier iets over “Inleiding: ons proces: Wat is Gamification, Achtergrond, Voorbeelden, Model voor Onderwijs, Experimenten voor Honours, doorgroei naar HL.
Sociaal kapitaal in de gemeente Medemblik
Commissie Wijkgericht werken
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
Pathmos Enschede Seminar 6 april 2006 L.F. Timmen F.H.N. de Vries
Stelling Doelgroep Portaal moet zich beperken tot waarvoor zij op aarde is: het verhuren van woningen aan huishoudens met de laagste inkomens. De “markt”
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven Doen Bedrijven doen is een samenwerkingsverband tussen 10 bedrijven uit Haarlem en Omstreken Door het.
BattleBots The school battle.
Nationale Conferentie Kleine Scholen  De Weebosch - Bergeijk 14 december 2013.
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Lorenzo Coene 1BaSW C. Auteurs  Laura Dorland  Jacomine de Lange.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Cultuurparticipatie bij jongeren
Stichting Cultuurpad Primair anders! Onze missie: het bieden van brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 4-14 jaar door: Cultuureducatie een vaste.
PAR. 3.6 Stad en regio een eenheid Bestuurlijke netwerken Samenwerking Publiek-private samenwerking.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Leefbaarheid, sociale cohesie en krimp: de nieuwe uitdaging Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Leefbaarheid en betrokkenheid: het sociaal kapitaal van dorpen Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Participatie en een Klantenraad
Hoe doede gúllie dè? Driek van de Vondervoort Fijnaart, 12 november 2008.
Achter de voordeur Frontlijnaanpak in Leeuwarden.
Aan de slag met een 6 Minuten Zone!
Handelingsgericht Werken
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Bloemkoolwijk Hot or not? De toekomst van de bloemkoolwijk Aandacht van het rijk Politieke agenda gemeenten Te jong voor een make-over.
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
PROJECT DATUMKLAS MED1F B-Creative Concept Presentatie.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Inhoud Introductie Pameijer Doelgroepen Dienstverlening
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Door: Rixt Wibiër Branding (middengebied) Twekkelerveld.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Sittard-Geleen in 2025 Door: Rens en Robin. Inhoudsopgave Inleiding Waarom leef jij prettig in jouw buurt (in 2025) Hoe draag jij bij aan de leefbaarheid.
Politiek cafe 24 september 2016
Agenda Ontstaan Samen in de Stad Ontwikkeling Kernwoorden/visie
Wat is coöperatief leren?
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
Community building voor een zorgzame wijk Die pet past iedereen?
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Samen werken aan leefbaarheid
Dorpsnetwerk Amerongen
Wie is
ADRA Nederland al 25 jaar actief!
het katholiek basisonderwijs
Ellen Verstraten & Mariska Sijs
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Werken aan een buurt voor iedereen
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Pilot Onconventioneel wonen
Transcript van de presentatie:

DOOR FRANCINE BISSCHEROUX Het sociaal constructivisme als basis voor Drents Dorp

Inleiding Ons bezoek aan Drents Dorp Stelling: Drents Dorp is gebaseerd op de leerstijl sociaalconstructivisme

Drents Dorp Geschiedenis: Philips 1928 Actiegebied: Stichting Buurtbelangen Dubbele opdracht: renovatie en sociale cohesie D.m.v. activiteiten

Designweek: tatoeages

Designweek: keramiek

Feline

Dierenroadshow

Drents Dorp Professionalisering: MBO school Cultuuraanjagers: Buurtcultuurfonds Prins Bernard Cultuurfonds Woonbedrijf

Sociaalconstructivisme Actief Construerend > Reflectie Doelgericht Rijke leeromgeving Probleemgeoriënteerde context Coach

Sociaalconstructivisme en Drents Dorp Tatoeage-project Project voor Feline

Tatoeage-project Actief: Intrinsieke motivatie Designweek Construerend: Meubels verbouwd en nu tafel met tatoeages  Reflectie: eerst 1 meubel en nu iedereen betrokken Doelgericht: Eigen product Designweek Probleemgeoriënteerde context: Hele wijk betrekken bij product Rijke leeromgeving: Hoofdkwartier Coach: Wikke Peters

Project voor Feline Actief: Intrinsieke motivatie identiteit als wijk Construerend: Eerder al bezig met keramiek en nu beter ontwikkelen  Reflectie: Betere productserie, verkoopbaarheid, publiciteit Doelgericht: Designweek en opbrengst Feline Rijke leeromgeving: keramiekatelier en Hoofdkwartier Probleemgeoriënteerde context: Eigen product voor designweek Coach: Wikke Peters

Conclusie Bevestiging stelling: Drents Dorp is gebaseerd op sociaalconstructivisme Meer waardering voor leefomgeving en sociale contacten Verbetering sociale cohesie Drents Dorp is een voorbeeld voor anderen!

Sociale cohesie, prettig en gezellig wonen

Hoofdkwartier met coach, buurtbewoner en iemand van het woning bouwbedrijf