Verdraagzaamheidsbeleid
Uitgangspunt Optimale groeikansen bieden Zich-goed-voelen binnen onze school Droom EDUGO: sociale waarden
Actuele cijfers: 1 ste graad Ik ben nooit gepest % % Één – of tweemaal4426.5%2716.3% Ik heb dit schooljaar niet gepest % % Één – of tweemaal4024.1%2816.9% Regelmatig74.2%21.2% Éénmaal per week00%10.6% Verschillende malen per week 00%31.8%
Actuele cijfers: 2 de graad Ik heb dit schooljaar niet gepest % % Één – of tweemaal4121.7%93.6% Regelmatig31.6%00.0% Éénmaal per week00.0%0 Verschillende malen per week 10.5%00.0% Ik ben nooit gepest %23192% Één – of tweemaal4423.3%208.0% Regelmatig00.0%0 Één- of tweemaal per week 00.0%0 Verschillende malen per week 00.0%0
Actuele cijfers: 3 de graad Nooit % % Één – of tweemaal219.9%93.9% Regelmatig00.0%0 Één- of tweemaal per week 00.0%0 Verschillende malen per week 00.0% Ik heb dit schooljaar niet gepest % % Één – of tweemaal3116.1%62.6% Regelmatig42.1%00.0% Éénmaal per week21.0%00.0% Verschillende malen per week 42.1%00.0%
Wat wordt er gedaan? 1. Sensibiliseren 2. Signaleren 3. Interveniëren
1. Sensibiliseren Vernieuwde affiches Slogans in elke klas Uitdelen pestfolders Schoolwebsite Onthaal eerstejaars Teambuilding 1 ste schooldag Vlaamse Week tegen Pesten Informatieavond cyberpesten
2. Signaleren Verantwoordelijke beleid Pestpolitie Open communicatie ouders Leerlingendossiers Voldoende aanspreekpunten
3. Interveniëren “Vijfsporenaanpak: Stap 1: Apart gesprek met gepeste leerling(en) Stap 2: Apart gesprek met pester(s) en medepester(s) Stap 3: Gesprek met beide partijen samen Stap 4: Evaluatiegesprek Stap 5: Geen oplossing = bijsturen
Waar willen we naartoe? “ Het enige wat ik wil is dat iedereen me accepteert zoals ik ben”.