Omgaan met dyslexie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Over en verandering in de bouw
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Voorlichtingsavond Dyslexie
DYSLEXIE VOORLICHTING
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Hoofdlijn Communicatie
Beelddenkers leren anders!!!!
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Ouderavond 18 september 2014 RIETSCHANS BOVENBOUW.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
WELKOM OP DE OUDERAVOND VOOR DE EERSTE KLASSEN 28 augustus 2014
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Welkom in groep 7C: Los Angeles
WELKOM. OUDERAVOND T2 T2a: Stella Hugens T2b: Tanja Visser T2c: Anneke Bakker T2d: Ronald Griepsma T2e: Wencke Boon Conrector VMBO: Alinka Spijkers Mentoren.
Welkom BAHÛRIM.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Dyslexie voorlichting
Ouderavond brugklassen.
Ouderavond klas 1Ha en 1Hb dinsdag 15 september Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Eerste leerjaar Oriëntatie introductie / mentorlessen Podiumvakken / projectdagen Determinatie / selectie niveau vaststellen veranderen van leerweg normen.
WELKOM. INFORMATIE-AVOND: Welkom Schoolleiding Uitleg mentoraat en mentorlessen Ouders ouderraad Met de mentor: Rapporten en informatieavonden Ouderportaal.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Informatieavond jaar 1 29 SEPTEMBER Programma o Voorstellen o Rol van de mentor o Rol van de ouders o Mentorlessen o Magister o Praktische zaken.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Voorlichting havo-vwo
Spelling & Dyslexie 2 week
Ouderavond brugklassen
Periode 4 Voor H5 en V6.
Voorlichtingsavond 28 september 2017 Welkom op het Rythovius!
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Voorlichting havo-vwo
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Helpen bij huiswerk en plannen
Ouderavond brugklassen
Voorlichtingsavond Dyslexie
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Presentatie VMBO Trivium College
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met dyslexie

Dyslexiebeleid Heerbeeck College Omgaan met dyslexie Dyslexiebeleid Heerbeeck College

Voorstellen Anneke Kremer: docent Nederlands, brugklasmentor en remedial teacher Maaike Hanssen: docent Engels, afdelingsleider brugklassen, dyslexiecoördinator en remedial teacher Mailadressen: a.kremer@heerbeeck.nl en m.hanssen@heerbeeck.nl

Hoe leest iemand met dyslexie? Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

Faciliteiten Extra tijd bij proefwerken Eventueel een vergroting (A3) Spellingproblemen: spelling wordt niet of in mindere mate meegeteld. Maar: bij toets waar spelling wordt getoetst wel. Auditieve ondersteuning

Extra tijd Uitgangspunt is de extra tijd bij examens Bij proefwerken recht op 20% extra tijd (10 minuten bij een proefwerk van één lesuur) Altijd VOORAF overleg met de vakdocent Dyslexiepasje op tafel Bij sommige vakken worden minder opgaven gemaakt. Ook hier: VOORAF overleg

Vergroting Leerlingen die het prettig vinden kunnen om een A3-vergroting vragen Bij lettergrootte 12 of groter en regelafstand 1½ is een vergroting niet noodzakelijk Bij een vak als wiskunde kan een vergroting problemen opleveren (afmetingen in een figuur kunnen veranderen). De docent beslist.

Spelling Als spelling niet specifiek wordt getoetst, kan de spelling niet of minder zwaar worden meegerekend In principe moet het woord fonetisch goed geschreven zijn. Uitzonderingen ter beoordeling van de docent Bij spellingtoetsen wordt de normale normering gehanteerd Bij Nederlands geldt de eindexamenregel.

Auditieve ondersteuning Kurzweil 3000 wordt gebruikt bij toetsen Vooraf screening: norm is 10% zwakste lezers Screening: Tekenbeet, EMT, Klepel Bespreken met vakdocent Laptop reserveren Toetsweek: zelf inschrijven en aangeven welke vakken; toetsen in apart lokaal

Op maat De dyslexiecoördinator is er om vragen te beantwoorden en samen met de leerling (en, indien nodig, mentor en/of ouders) tot een oplossing te komen binnen de mogelijkheden die het Heerbeeck College te bieden heeft.

Brugklas Eerste week: pasjes uitdelen Belangrijkste regels bespreken (extra tijd, vergroting, D op het proefwerk) Vanaf 6 september: donderdag 1e uur bijeenkomst Na herfstvakantie: groeps-RT

Eerste 6 weken Omgaan met dyslexie op het Heerbeeck College 2 groepen van ongeveer 20 leerlingen Leren van elkaar! Zelfvertrouwen vergroten Ervaringen uitwisselen

Groeps-RT Groepjes van 4 à 5 leerlingen Zoveel mogelijk hetzelfde niveau (T-TH-H-HV-V) Steeds wisselend lesuur RT gaat vóór proefwerken (inhaaluur) Beëindigen RT vanuit school of vanuit ouders is mogelijk

Beëindigen RT vanuit school Doel is bereikt en leerling heeft meer baat bij het volgen van de reguliere lessen Inzet van de leerling is dusdanig dat RT geen toegevoegde waarde heeft Gedrag van de leerling is storend De leerling, mentor, afdelingsleiding en ouders worden op de hoogte gehouden!

Inhoud RT RT wordt gegeven door Anneke Kremer en Maaike Hanssen (brugklas). Andere RT’ers zijn: Femke in ‘t Zandt, Martine van Doorn en Carlette Loning. Aan bod komen o.a.: woordjes leren, Frans en Engels, begrijpend lezen (strategieën), grammaticaregels, plannen en structureren. Soms wordt wat huiswerk gegeven.

Belangrijke zaken Mentor is spil: als er vragen of opmerkingen zijn graag eerst via de mentor. Problemen altijd bespreken! Samen met vakdocent, mentor en dyslexiecoördinator komen we tot een oplossing. Dyslexie is lastig: met extra inspanning van zowel leerling als school proberen we het hoogst haalbare te bereiken!