De schrijfhulp Nederlands, Nederlands voor anderstaligen en Engels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lieve De Wachter Jordi Heeren
Advertisements

Dutch++: naar een beter inzicht in taalvariatie in het Nederlands
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Administratieve ondersteuning
Katrien Depuydt Track 3: Historische lexicondata.
Michel Visser Founder EesySoft
Katholieke Universiteit Leuven - ESAT, BELGIUM ATraNoS - 4 mei 2004 Modellering van spontane spraak Jacques Duchateau
Mobiele unit: Prototype 1 Carlo Van den Bunder. Waarom? Video-opnames – Lesopnames – Gastdocenten – Labo’s Vroeger – Omslachtig – Twee videosignalen.
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
Schrijven in passende stijl
Het verbeteren van een modulaire verificatie techniek voor aspect georiënteerd programmeren Alfons Laarman.
Dutch Parallel Corpus Multilinguaal & multifunctioneel
Dutch Parallel Corpus Een multilinguaal & multifunctioneel corpus Accenta 2007 Donderdag 20 september.
‘Verwacht de komst des Heren’
Parsing: Top-down en bottom-up
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
Don Bosco in beeld en woord
Welkom bij super ADHD-er!
Het is heel apart hoe dit uitkomt.
Dankzij Java 8 en lambda's productiever ontwerpen en coderen TETRA project proposal 2015.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Furkan Geçtan. Jordi Bakker.
Merkenbeleid HBO5.
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
© snvl.be 2014 Korte onderwerpen - adres versus Account.
Zingen Alleen de Liefde
Cornelie den Otter en Miranda van der Veere
Lanceringsmoment 26 mei Brussel Diversiteit = norm.
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Bidiplomering HIR Wat ? Bij bidiplomering wordt een gemeenschappelijk
Schrijven in de 21ste eeuw: observerend leren
Doctoraatstraject Doctoraat Doctoraats - opleiding.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Diploma Innovation Lab De KU Leuven benoemt tot Innovation Expert “Bouw je eigen batterij”, 1 ste PLAATS School
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
Nut en noodzaak van het ruismodel  NHV Tijdreeksanalyse discussiemiddag  Koen van der Hauw  1 oktober 2015 Enkele praktische ervaringen.
Workshop ‘academisch schrijven’ Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen
Kom je ook modderworstelen? Waterinfodag 2016 ‘s-Hertogenbosch, 31 maart 2016.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Workshop ‘Papers beoordelen op taal en vorm’ Beoordelaarstraining 24/11/2015
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
De lidwoorden Kleine woorden met grote gevolgen!! Welke ken je? (ne en fa du)
Samantha Glibert Joren Van Rymenant  Wie ben ik eigenlijk?
Mondzorg - persoonsgericht
Wat ons algemeen opviel
What is the meaning of? Student centered learning
Interactief oefenen, formatief toetsen
Grip & Controle op digitalisering
Ken je de weg in de stad?.
Cornelie den Otter en Miranda van der Veere
A: mannen; B: vrouwen A: B:
Woorden 4.3 Woordvorming bn en zn.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Interactief oefenen, formatief toetsen
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Meer liefde, meer kracht. laat mij zijn zoals U.
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Gescande Oostendse Documenten
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Don Bosco in beeld en woord

DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Les S+ Basis 9 en 10 oktober 2017 Internet explorer opstarten:
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

De schrijfhulp Nederlands, Nederlands voor anderstaligen en Engels Margot D’Hertefelt Geert Peeters Serge Verlinde (KU Leuven – ILT)

Van schrijfhulp naar schrijfhulp-familie

(ILT) teamwork Academisch Nederlands Nederlands voor anderstaligen Lieve De Wachter, Margot D’Hertefelt, Jordi Heeren, Serge Verlinde An De Moor (Odisee), Guido Cajot (UCLL), Jeroen Van Craenenbroeck (KU Leuven, fac. Lett.) Nederlands voor anderstaligen Serge Verlinde en collega’s NT2 Academisch Engels Véronique Vaassen, An Laffut, Kristin Blanpain, Serge Verlinde Frans Sara Rymenams (ILT>UCLL), Laetitia Gerard (ILT>CLT), Serge Verlinde Hugo Scheyving (VIVES), Henri Van den Bussche (KU Leuven) programmering Geert Peeters, Serge Verlinde, Ken Sevenants

Waarom?

Wat? online tool controle en verrijking generiek bewustmaking knip en plak tekst editeerbaar op scherm

Wat? geïndividualiseerde feedback

Tekstcontrole: hoe? technieken data woordvorm lemma PoS positie in zin combinatie string matching a = b jaar  jaren zn.  -2 -1 0 1 2  pattern matching A (a, a’, a’’, …) = B (b, b’, b’’, …)         parsing {a b} {c} {d e f}. det. zn. ww. det. bn. zn.  combinatie  spellingchecker vaak terugkerende patronen passivitis

Spellingchecker Word Schrijfhulp

Vaak terugkerende patronen

Passivitis

Maar (simpele) string matching werkt ook…

Tekstverrijking: hoe?

Ons laboratorium: taaladvies

Ons laboratorium: stijlkenmerken

Werkt het? Eigen onderzoek Op korte termijn: kleine maar significante verbetering op vlak van passivitis (p = 0,007) vage woorden (p = 0,026) Onderzoek J. Wyers (2014) significante verbetering op vlak van zinslengte (p = 0,022) alinealengte (p = 0,000) vaak terugkerende patronen (p = 0,000) Omkadering is noodzakelijk! Niveau student is bepalend!

Wordt het gebruikt?

Coming soon… http://ilt.kuleuven.be/schrijfhulp_ilt Academisch Engels Nederlands voor anderstaligen Frans Lab http://ilt.kuleuven.be/schrijfhulp Academisch Nederlands