Ca1-1 Les 1: Inleiding Computer Science is a science of abstraction -creating the right model for a problem and devising the appropriate mechanizable techniques.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
Advertisements

De Video Kaart.
De onderdelen van de pc.
Hoe werkt een rekenmachine?
Embedded systemen Embedded software.
Moederbord en blu-ray.
Het Moederbord & De Webcam
Computers Door: Jelle Smits 3TG erste.
Componenten voor een werkende computer
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Presentatie:ICT.
Hardware (1) SGDB Informatica.
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 2IC20:Computersystemen Week 1: inleiding.
Module II Hardware Dhr. C. Walters.
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Netwerkkaart & harde schijf
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(1): Inleiding InstructieSetArchitectuur.
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
Computerarchitectuur
Processor Hart van de computer.
1 SOCS Hoofdstuk 3 Basisprogrammatuur. 2 Inhoud De Vertaler De Voorvertaler De Lader De Binder De Vertolker  Werking van vertolker  Voor- en nadelen.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Inleiding.
De processor.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Visual Basic .NET voor studenten
Van elektronische rekenmachine tot rekensoftware
Hoe werkt een rekenmachine?
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Een presentatie door Marthijn Loermans, Antonio Deda en Axel Martens
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 2: IDaSS.
 Eerst gaan we het hebben over de Harddisk ( door Mike )  Dan gaan we het hebben over de scanner ( door Jeffrey )  Dan gaan we het hebben over de computer.
Door: Tim de Laet, Joep Beset en Paul Rouleau
Rekenmachines.
De eerste computers.
Onderwerp: PIC assembler programmeren
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
Inleiding Computersystemen
Plaats van de componenten op het moederbord
Inleiding computersystemen en netwerken Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 2.1 Programmeren (2.9) assembler,
Inleiding Computersystemen
Plaats van de componenten op het moederbord
Hardware van een pc Van Hoof Minke. Geschiedenis.
Programmeren.
Mobiel programmeren Jeroen Fokker.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
1 K. Werschkull Programmeren in Delphi 7 De ontwikkeling van de computer Programmeertalen Compilers Hoofdstuk 1 Hoofdstuk 1: De ontwikkeling van de computer.
Hoofdstuk 1.. De Von Neumann computer Organisatie.
Emulatie vs virtualisatie Docent: Schooljaar:. Emulatie vs virtualisatie Simulatie.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Programmeren.
Imperatief programmeren
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
3 Hardware 3.3 Moederbord, slots en bussen.
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
COMPUTERS en laptops.
Geschiedenis over het internet en de computer.
Hardware en Software dr. Boris Rogge 16 oktober 2003.
Les 1: Inleiding Computer Science is a science of abstraction -creating the right model for a problem and devising the appropriate mechanizable techniques.
Hoofdstuk 3 - Computersystemen
Transcript van de presentatie:

ca1-1 Les 1: Inleiding Computer Science is a science of abstraction -creating the right model for a problem and devising the appropriate mechanizable techniques to solve it. - A. Aho and J. Ullman

ca1-2 Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model –Logisch zicht –Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten

ca1-3 Een beetje geschiedenis Computer = rekenaar Materiële ondersteuning van rekenen is zeer oud Essentieel bij deze ondersteuning: algoritme een recept om via een opeenvolging van kleine transformaties een resultaat te berekenen

ca1-4 Algoritme Toestand Transformaties controle

ca1-5 Uitvoering van een algoritme controle transformaties toestand

ca1-6 Automatiseringsgeschiedenis Automatisering van de toestand: extern toestandsgeheugen –Vingers, keitjes, knoopjes –Telraam (13e eeuw; China) –geschreven symbolen Wolfsbeenderen 5000 v.C. Steentijdperk

ca1-7 Automatiseringsgeschiedenis Automatisering van de transformaties –Zeventiende eeuw –Rekenlat (1622) –Mechanische calculatoren 1642 sommen Blaise Pascal 1622 William Schickard 1673 producten Gotfried Leibniz

ca1-8 Automatiseringsgeschiedenis Automatisering van de controle –Jacquardweefgetouw met ponskaarten (begin 19e eeuw) –Babbage: eerste samenvoeging van toestand, transformatie en controle in één model. Speeltrommel beiaard 1659, Belfort Gent

ca1-9 The difference engine Charles Babbage ( ) decimalen Eenvoudige wiskundige bewerkingen

ca1-10 The analytical engine Ada Lovelace ( ) Charles Babbage ( )

ca1-11 Automatiseringsgeschiedenis Echte doorbraak in de automatisering van de controle –Ontwikkelingen in de telefonie (begin 20e eeuw) –Konrad Zuse: eerste elektromechanisme computer: Z1 ( , 1989) –Mauchly & Eckert: eerste computer: ENIAC: Electronic Numerical Integrator And Computer (1946) –John von Neumann: eerste stored program computer: EDVAC (1949)

ca1-12 Z-1 ( ,1989-) Mechanisch Konrad Zuse ( ) 1 vermenigvuldiging = 5s

ca1-13 Z-3 (1941) met relais Deutsches Museum in München Vermenigvuldiging: 3s Eerste volwaardige elektromechanische computer Plankalkül (1945) Rekende binair

ca1-14 Harvard Mark I (1944) met relais IBM automatic sequence controlled calculator (ASCC) Howard Aiken ( ) "Only six electronic digital computers would be required to satisfy the computing needs of the entire United States." — Howard Aiken Optelling = 6s

ca1-15 Eerste bug: 9 september 1947 – Mark II

ca1-16 “I think there is a world market for maybe five computers” Thomas Watson ( ) IBM Chairman 1943

ca1-17 ENIAC : Electronic Numerical Integrator And Computer (14 feb 1946) MauchlyEckert 14 vermenigvuldigingen per s 23 m 2, 30 ton, buizen, 200 kW

ca1-18 "Computers in the future may weigh no more than 1.5 tons.“ — Popular Mechanics, 1949

ca1-19 Programmeren van de ENIAC

ca1-20 rekeneenheid programmagegevens computer geheugen Logisch zicht ENIAC Toestand Transformaties controle

ca1-21 Electronic Discrete Variable Automatic Computer John von Neumann ( ) 300 vermenigvuldigingen per s 1949 EDVAC

ca1-22 rekeneenheid programmagegevens computer geheugen Logisch zicht EDVAC Toestand Transformaties controle Het ontstaan van software

ca1-23 Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model –Logisch zicht –Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. Organisatie Hardwarecomponenten

ca1-24 Von Neumann-machine Logisch zicht Geheugen R, S Controle klok instructies data O1 O2 ALU

ca1-25 Von Neumann-machine Fysiek zicht Invoer/Uitvoer Controle klok registers Geheugen CVE adres controle data ALU BUS cache

ca1-26 Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model –Logisch zicht –Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten

ca1-27 Abstractieniveaus Een computersysteem bestaat uit een hiërarchie van lagen Elke laag heeft een goed gedefinieerde interface naar de bovenliggende en onderliggende lagen Essentieel bij de ondersteuning van opwaartste compatibiliteit

ca1-28 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen

ca1-29 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen Door de programmeur Door codegeneratoren

ca1-30 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen Door de compiler (= vertaler)

ca1-31 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen Controle-eenheid

ca1-32 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen Micro-architectuur

ca1-33 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen VHDL-compiler (vhsic hardware description language)

ca1-34 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen Chip-ontwerper Routing-software

ca1-35 Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model –Logisch zicht –Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten

ca1-36 Lagen Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Datapad + Controlepad RTL-niveau Poortnetwerken Transistors en verbindingen Archi- tectuur Organi- satie

ca1-37 Organisatie Architectuur vs. Organisatie Organisatie 1 Organisatie 2 Organisatie 3 Architectuur Hardware/software interface “zichtbaar” “onzichtbaar” Architectuur 1 Architectuur 2

ca1-38 Compatibiliteit Toepassingsprogramma’s Hoog-niveauprogrammeertalen Machinetaal Hardware 1 Hardware 2 Hardware 3 Binaire compatibiliteit

ca1-39 Compatibiliteit Toepassingsprogramma’s Machinetaal1 Hardware 1 Hardware 2 Hardware 3 Machinetaal2 Machinetaal3 Broncodecompatibiliteit Hoog-niveauprogrammeertalen

ca1-40 Platform Machinetaal Hardware Besturingssysteem Toepassingsprogramma’s

ca1-41 porteren Porteren Toepassingsprogramma’s OS 1 Machinetaal 1 Hardware 1 OS 2 Machinetaal 2 Hardware 2 Hoog-niveauprogrammeertalen Platform 1Platform 2

ca1-42 Emulatie Toepassingsprogramma’s Machinetaal 1 Hardware Machinetaal 2 Hoog-niveauprogrammeertalen Emulatie

ca1-43 Java Virtuele Machine Toepassingsprogramma Java bytecode (class-files) Hardware Machinetaal Java (java-files) Java virtuele machine (JVM) Interpreter (=vertolker) Java virtuele machine (JVM) Interpreter (=vertolker)

ca1-44 Java Virtuele Machine Toepassingsprogramma Java (java-files) Machinetaal1 Hardware 1 Hardware 2 Hardware 3 Machinetaal2 Machinetaal3 JVM 1 JVM 2 JVM 3 Bytecodecompatibel Java bytecode (class-files)

ca1-45 Voorbeelden interpreters Java virtuele machine.NET Visual Basic interpreter Web-browser Postscript interpreter Pdf-interpreter Perl interpreter Lisp, Prolog …

ca1-46 Overzicht Een beetje geschiedenis Het von Neumann model –Logisch zicht –Fysiek zicht Abstractieniveaus in computersystemen Architectuur vs. organisatie Hardwarecomponenten

ca1-47 Moederbord

ca1-48 Processor

Socket ca1-49

ca1-50 Koeler

Warmtegeleiding ca1-51

ca1-52 Chipset Integreert verschillende functies: klokgenerator, busregelaar, timer, onderbrekingsregelaar, DMA-regelaar, klok, toetsenbordregelaar

Systeemarchitectuur ca1-53

ca1-54

ca1-55 Geheugenmodules

ca1-56 Geheugemodules op het moederbord

ca1-57 PCI -kaart (Peripheral Component Interconnect)

ca1-58 PCI-slots

ca1-59 PCI express

ca1-60 PCI-Express slots

ca1-61 Harde schijf

ca1-62 EIDE (Enhanced Integrated Device Electronics)

ca1-63 Harde schijf met EIDE connector

Harde schijf met SATA connector ca1-64

Videokaart ca1-65 NVIDIA GeForce 9800 GTX

ca1-66 Moederbord PCI-slots Chip-set Geheugen slots SATA IDE Processorslot

ca1-67 Pauze