Informatiesystemen in de Bouw 7M711 Joran Jessurun en Jos van Leeuwen Week 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Use Case Modelling.
Advertisements

Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
BlueBook, Sharing a world of Business Travel Expertise Annemieke Bossen Head of B2B Marketing Juni 2013.
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Hoorcollege System Development Management 1 Requirement Analyse
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
Informatieanalyse.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Informatiesystemen in de Bouw
Schatten Robert de Hoog College 9 mei College Projectmanagement 9 mei Onderwerpen De methode van DeMarco Functiepunt analyse Kleine projecten.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Testen, deployment en configuratiemanagement
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Refactoring en Unit Testing. Geschiedenis Hoe maken we complexe code duidelijker? Hoger abstractieniveau –Assembly –“Hogere” programmeertalen –Object-orientatie.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
PLANNING EN DESIGN MET VSTS2010 Lunchsessie ALM René van Osnabrugge
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Methods of Development #2: Logistiek. Conceptfase Pre-productiefase Productiefase Post-productiefase.
Behind Interactive Media. Agenda 1.Intro Content Mangement Systemen 2.Open Source 3.CMS vergelijking 4.Wordpress installeren 5.Huiswerk.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
AgroConnect Leidraad Berichtontwikkeling Land- en tuinbouw, di27mrt12.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Windows applicatieontwikkeling
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Tom Hufkens Shopmanager Webstore.be Shop Turnhout, Geel & webshop
Frontend Oss
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Hoe ziet een CMR stof eruit en wat doe ik ermee ?
Processing Structured Hypermedia
Unified Modeling Language 2.0
SDI from a technological perspective: Architecture
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Software Development fundamentals
Windows applicatieontwikkeling
Mixed-Signal Design Engineer
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Informatiesystemen in de Bouw 7M711 Joran Jessurun en Jos van Leeuwen Week 1

System prototyping Prototyping is the rapid development of a system In the past, the developed system was normally thought of as inferior in some way to the required system so further development was required Now, the boundary between prototyping and normal system development is blurred and many systems are developed using an evolutionary approach

Uses of system prototypes The principal use is to help customers and developers understand the requirements for the system Requirements elicitation. Users can experiment with a prototype to see how the system supports their work Requirements validation. The prototype can reveal errors and omissions in the requirements Prototyping can be considered as a risk reduction activity which reduces requirements risks

Prototyping benefits Misunderstandings between software users and developers are exposed Missing services may be detected and confusing services may be identified A working system is available early in the process The prototype may serve as a basis for deriving a system specification The system can support user training and system testing

Prototyping benefits Improved system usability Closer match to the system needed Improved design quality Improved maintainability Reduced overall development effort

Prototyping in the software process Evolutionary prototyping An approach to system development where an initial prototype is produced and refined through a number of stages to the final system Throw-away prototyping A prototype which is usually a practical implementation of the system is produced to help discover requirements problems and then discarded. The system is then developed using some other development process

Evolutionary prototyping Specification, design and implementation are inter-twined The system is developed as a series of increments that are delivered to the customer Techniques for rapid system development are used such as CASE tools and 4GLs User interfaces are usually developed using a GUI development toolkit

Rapid prototyping techniques Various techniques may be used for rapid development Dynamic high-level language development Database programming Component and application assembly These are not exclusive techniques - they are often used together Visual programming is an inherent part of most prototype development systems

Prototyping and Development Tools Delphi (Borland) World-Up (Sense8 et al.) Powerbuilder (SyBase) Powerpoint (Microsoft)

Rapid Prototyping User-friendly Operability Functionality

analyse, definitiestudie functioneel ontwerp Operability technisch ontwerp implementatie user friendly mens-machine interface Prototype

Prototyping and Development Tools Delphi Powerpoint User-friendly Operability Functionality Interdev & AutoCAD VBA World-Up

User interface prototyping It is impossible to pre-specify the look and feel of a user interface in an effective way. prototyping is essential UI development consumes an increasing part of overall system development costs User interface generators may be used to ‘draw’ the interface and simulate its functionality with components associated with interface entities Web interfaces may be prototyped using a web site editor

Prototype van een programma

Vele analyse technieken IDEF0 DFD ER NIAM IDEF1x State diagrams OO UML

Kenmerken van analyse technieken heldere (grafische) communicatie met eindgebruiker ondersteuning van in groepsverband ontwikkelen betere kwaliteit, eenduidige beschrijving en structuur formele techniek, dezelfde symbolen, tekenwijze, etc. ondubbelzinnig, automatische validatie volledige documentatie, contracten sneller in gebruik, compact en eenvoudig in gebruik automatisch genereren van code

Basis analyse technieken Data oriëntatie (gegevens, data, entiteiten, objecten) Proces oriëntatie (processen, activiteiten, functies, procedures) Object oriëntatie (objecten, eigenschappen, gedrag)

UML biedt een aantal diagrammen die gezamenlijk het model van het softwaresysteem vormen:UML biedt een aantal diagrammen die gezamenlijk het model van het softwaresysteem vormen: Het use-case diagram toont hoe het systeem gebruikt kan worden door externe entiteiten zoals menselijke gebruikers - wat een systeem zou moeten doen onder welke omstandigheden; Het use-case diagram toont hoe het systeem gebruikt kan worden door externe entiteiten zoals menselijke gebruikers - wat een systeem zou moeten doen onder welke omstandigheden; Het sequence diagram toont de volgorde in tijd van de boodschappen die in het systeem verstuurd en ontvangen worden; Het sequence diagram toont de volgorde in tijd van de boodschappen die in het systeem verstuurd en ontvangen worden; Het activity diagram toont de activiteiten die door een deel van het systeem worden uitgevoerd; Het activity diagram toont de activiteiten die door een deel van het systeem worden uitgevoerd; Het class diagram toont de statische structuur van het (software)systeem weergegeven als klassen en hun relaties. Het class diagram toont de statische structuur van het (software)systeem weergegeven als klassen en hun relaties. Andere: collaboration, state, component en deployment diagrammen. Andere: collaboration, state, component en deployment diagrammen.

Class diagram Een klassendiagram beschrijft de typen objecten die een systeem kent en laat zien welke statische relaties tussen deze objecten bestaan. Twee categorieën statische relaties: Associaties Subtypen Naast deze relaties worden in een klassendiagram ook weergegeven: Attributen Operaties (bewerkingen)

Perspectieven Conceptueel Een diagram dat de concepten toont uit het domein dat wordt bestudeerd. Specificatie Aandacht gericht op interfaces. Implementatie Kijken naar de implementatie van de klasse.

Class Een klasse is een verzameling van objecten met overeenkomstige eigenschappen.

Class Diagrams - 1

Class Diagrams - 2

Class Diagrams - 3

Demo Delphi