Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Advertisements

1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Social Media Wim Elving Universiteit van Amsterdam / ASCoR.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Learning analytics: de docent
Inleiding Product van Microsoft
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Informeel leren en….. social media
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Marcel Broeken & Jos Jaspers
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Annemarie Schep
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
ROMA Colin Tattersall, Bert van den Berg, René van Es, José Janssen, Jocelyn Manderveld, Hub Kurvers, Francis Brouns, Wim Waterink, Catherine Bolman, Pierre.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Samenwerkend leren Kris Van den Branden
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
recipients’ impressions of senders’ likability
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
English and IPC How to teach content through English.
MMBase architecture & its management A proposal (based on the Kennisnet architecture) March 2006 Nadia Poulou.
Literatuurstudie Media Richness Theory.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
VCRI Samenwerken aan onderzoeksprojecten en werkstukken met de computer Marcel Broeken & Jeroen Janssen Research Centre Learning in Interaction Universiteit.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Ongewenste Cookies verwijderen Start Wat doen Cookies eigenlijk ? Cookies kunnen gebruikt worden voor het.
Roles as a structuring tool in online discussion groups: The differential impact of different roles on social knowledge construction B. De Wever, H. Van.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
CLIL-didactiek voor Duits
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
E22 Eastern Entrance to Riga
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Consumenten-gedrag Online consument
Disclosure belangen NHG spreker
Participatory Action Research
ACTmodel van psychopathologie
Open Universiteit Nederland
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Gellof Kanselaar Sabrina Carlier

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning CSCL: Computer-Supported Collaborative Learning Online leeromgeving die de studenten in staat stelt om samen te werken en te discussiëren VCRI: Virtual Collaborative Learning  Communicatie  Forum  Chat tool Shared word processorDiagrammer List of available sources Chat tool

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Moeilijkheden bij het gebruik:  Communicatie verloopt moeizaam  Een kritische en tegelijk constructieve discussie ontbreekt  Media richness theory : According to the media richness model, media choices are connected to the information richness of the communication objective. Specifically, factors of richness are the capacity of the medium for immediate feedback, the number of cues and senses involved, personalization and language variety. The media richness theory suggests that organizational effectiveness depends on the fit between the information-processing capacity of structural design choices and organizational information-processing requirements (Daft & Lengel, 1986; Kelleher, 2001). According to this model, these requirements can be characterized by uncertainty and equivocality. Daft and Lengel (1986) define uncertainty as the difference between the amount of information necessary to complete the task and the amount of information already possessed by the organization.

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Oplossing: visualisatie van de participatie.  Kwantitatief vs kwalitatief  Participatie visualiseren om interactie te bevorderen

Master in de Meertalige Professionele Communicatie

Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Shared Space:  Een tool dat visualiseert of studenten akkoord of niet akkoord gaan.  Geïntegreerd in het chat-gedeelte − Indeling in topics (meestal 1min per topic) − Analyse: discussie of akkoord − Discussie: indeling naar links − Akkoord: indeling naar rechts

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Studie  117 studenten uit secundair onderwijs  Groepstaak  Studenten met SS, controlegroep zonder SS  Posttesting  Vragenlijst over perceptie

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer- supported collaborative learning  Resultaten:  Hogere media richness  Studenten kunnen betekenis beter onderscheiden door de visualisatie  Verschillende visies en standpunten kunnen beter onderscheiden worden  Studenten krijgen meer feedback en kunnen zo aangespoord worden om productiever te zijn

Master in de Meertalige Professionele Communicatie  Janssen: ervaring in CSCL  Extra artikelen:  Influence of group member familiarity on online collaborative learning  De invloed van sekse en groepssamenstelling tijdens computer-ondersteund samenwerkend leren

Master in de Meertalige Professionele Communicatie Influence of group member familiarity on online collaborative learning  Invloed!  Meer kritische + constructieve discussies  Hogere positieve percepties  Minder taakgerelateerde vragen Communicatie en collaboratie verloopt efficiënter en sneller Maar taak zelf Niet efficiënter !

Master in de Meertalige Professionele Communicatie De invloed van sekse en samenstelling tijdens computer-ondersteunend samenwerkend leren  Onderzoek naar de effecten van sekse en groepssamenstelling tijdens CSCL − Vrouwen participeerden meer tijdens de online samenwerking. − Mannen gebruikten assertievere taal, vrouwen gebruikten vaker argumenten tijdens de online discussies. − Vrouwen meer tijd besteden aan het bewaren en aangeven van wederzijds begrip − Oordeel over samenwerking =

Master in de Meertalige Professionele Communicatie  Discussie:  Wat vinden jullie van de resultaten van de bijkomende artikelen?  Kennen jullie anderen programma’s?  Hebben jullie zelf ervaring met CSCL?  Wat vinden jullie zelf de voordelen en nadelen van CSCL?