Onderzoek Overdracht Brechtje de Vries

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Welkom op de ouderavond van groep 8
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Francois Aelbrecht Vakantie films
Informatieavond Gymnasium Dinsdag 11 december 2012.
EMEG lijst: opdracht 12.
3 H/V, kiezen voor een profiel
“Zonder taal geen verhaal” .
Mijn IT-Biografie Elysha Ronde.
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Landelijke Dag BWI voor iedereen? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale.
Klas 3 havo.
5 april 2012 Brugklas naar MAVO
Welkom.
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
Dynamische aansluiting vmbo-mbo
De Digitale Hoofdrekenklas
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
1 Gymnasium op CCS méér dan les alleen ……. 2 Het gymnasium op CCS heet GYMPLUS Extra uitdaging voor als je meer kunt en wilt. Je werkt: zelfstandig in.
Ik hou van Holland.
Informatieavond groep 8
GRAAF HUYN COLLEGE.
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Goede Mavo Uitstekende examenresultaten Hoge score voor rekenen Goede basisopleiding met persoonlijke begeleiding Prima sfeer en veel aandacht.
Welkom op Scholengemeenschap Spieringshoek.
Zelfstandige leerweg in de brugklas
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Problemen Alom. Ik heb dikke problemen met mijne computer, mogelijk een virus !!!?
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
A START SCHOOLJAAR GROEP 8: SCHOOLKEUZE = Hoofdmoot 2. BEO Deel 2.
Ouderavond klas 3C Jaap Veld - maandag 14 September 2015.
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
Grafisch lyceum Rotterdam
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 28 februari 2015.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
GROEP 8.
MAVO VMBO OP DE RGO.
Dit ben ik Deze prestatie gaat over Lucas. Als je niet oplet dan gebeurd er iets wat niet leuk is.
Puber Adolescent jaar jaar Technische vaardigheden aanleren Kan abstracte werken maken: hoeft niet direct iets voor te stellen Wil graag zelfstandig.
Voortgezet onderwijs HELMOND
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Turing deel 2 Hoofdstuk 8 Programmeren met Java Objectgeoriënteerd programmeren, klasse Applet, variabelen (primitieve typen en referentie typen), arrays.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
Workshop website bouwen Les 4. Wat heb je geleerd?
WELKOM OP ‘T ATRIUM mavo / havo / vwo
keuze voor het tweede leerjaar
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Ik heb dikke problemen met mijne computer, mogelijk een virus !!!?
Multimediaal en interactief educatieproject voor het VMBO
Wat is de uitstroom in 4Havo
Het 24 spel.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Twickel College Borne Havo/atheneum
Kiezen in klas 2.
Ouderavond leerjaar 2 Van harte welkom
Landelijke Dag 2013.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Overdracht Brechtje de Vries Max Hoefeijzers In samenwerking met

“Wat krijg ik voorgeschoteld?” - Spel - Intro onderzoek - Technisch niveau - Beeldend niveau - Conclusies - Aanbevelingen

“Hoe speel je dit spel?” Korte intro op ons onderzoek; Volgende dia; onderzoeksvragen!

Hoe kan het vak AV beter aansluiten bij de technische en creatieve behoeftes van BSG-leerlingen in de brugklas? - Welk technisch en beeldend niveau m.b.t. AV- vormgeving hebben de leerlingen in de brugklas van de BSG? - Welke AV producten maken BSG- brugklasleerlingen thuis? - Welke verschillen m.b.t. tot het AV -ervaring en voorkeuren zijn er tussen VMBO-HAVO en Atheneum leerlingen? Hoe hebben we dit bereikt? Literatuur onderzoek Enquete Interviews met uitzonderingen!

“Wat is AudioVisueel?” leren over en met media Wat is het precies; - Media-educatie; kritsch kijken en luisteren - Audiovisueel; leren gebruiken en toepassen Dit maakt samen het vak AV! CREATIEF!

Pilot

“Waarom zouden we AV moeten aanbieden op de BSG?” Motieven voor het vak AV Heeft overlap met andere (kunst) vakken  vakoverstijgend!! Uitdagend eigentijds vak BSG kan zich blijven profileren leerlingen worden overspoeld met beelden, zij kunnen hiermee beter leren omgaan! Vervolgstudies!

“Ik bewerk foto’s niet op de computer, maar wel op mijn mobieltje” Het technisch niveau van de BSG- brugklasser minder ‘mediavaardig’ , dan wij dachten! Zij kwamen niet verder dan foto’s maken en deze een klein beetje bewerken (op hun mobiel) Onder ‘digitaal bewerken’ verstaan zij voornamelijk vlekken verwijderen, rode ogen corrigeren en het formaat bijsnijden.

Impressie leerling

“De bewerkte foto’s gebruik ik op Hyves” Het beeldend niveau van de BSG- brugklasser Het beeldende niveau is niet hoog...de VMBOers zijn het meest actief met AV-programma’s! Ook thuis wordt er weinig creatief gewerkt! De mensen die kunnen bewerken doen dit voornamelijk om er nog beter uit te zien op foto’s voor netwerksites als Hyves!

“Ik wil wel, maar ik kan niet!” Conclusies van het onderzoek “Je kan vaak zoveel met zo’n programma, ik weet niet waar ik moet beginnen.” De conclusie: het technische niveau is basis, zo ook het beeldende niveau. De uitblinkers blijken minder uitblinkend te zijn. Het duidelijke verschil is dat VMBO meer actief is, deze zouden in eerste instantie ‘hoger’ ingeschaald kunnen worden. De relevantie van het vak wordt duidelijk aangegeven, dit omdat het bij andere vakken gebruikt kan worden en het handig is voor presentaties en op je vervolgstudie.

“Ik wil graag leren Photoshoppen” Aanbevelingen naar aanleiding van het onderzoek Topklas Gemiddelde klas Minder ervaren klas Alle niveaus beginnen gelijk, zodat de goede VMBOer gestimuleerd wordt en de minder VWOer extra aandacht krijgt die hij/zij nodig heeft! Inhoudelijk moet het er voor gaan zorgen dat het niet een doe-vak wordt, maar dat het stukje media-educatie ook alle aandacht krijgt!

Onderzoek Overdracht Brechtje de Vries Max Hoefeijzers In samenwerking met Vragen!? Meer informatie nieuwemediabsg.wordpress.com