Onderzoek Overdracht Brechtje de Vries Max Hoefeijzers In samenwerking met
“Wat krijg ik voorgeschoteld?” - Spel - Intro onderzoek - Technisch niveau - Beeldend niveau - Conclusies - Aanbevelingen
“Hoe speel je dit spel?” Korte intro op ons onderzoek; Volgende dia; onderzoeksvragen!
Hoe kan het vak AV beter aansluiten bij de technische en creatieve behoeftes van BSG-leerlingen in de brugklas? - Welk technisch en beeldend niveau m.b.t. AV- vormgeving hebben de leerlingen in de brugklas van de BSG? - Welke AV producten maken BSG- brugklasleerlingen thuis? - Welke verschillen m.b.t. tot het AV -ervaring en voorkeuren zijn er tussen VMBO-HAVO en Atheneum leerlingen? Hoe hebben we dit bereikt? Literatuur onderzoek Enquete Interviews met uitzonderingen!
“Wat is AudioVisueel?” leren over en met media Wat is het precies; - Media-educatie; kritsch kijken en luisteren - Audiovisueel; leren gebruiken en toepassen Dit maakt samen het vak AV! CREATIEF!
Pilot
“Waarom zouden we AV moeten aanbieden op de BSG?” Motieven voor het vak AV Heeft overlap met andere (kunst) vakken vakoverstijgend!! Uitdagend eigentijds vak BSG kan zich blijven profileren leerlingen worden overspoeld met beelden, zij kunnen hiermee beter leren omgaan! Vervolgstudies!
“Ik bewerk foto’s niet op de computer, maar wel op mijn mobieltje” Het technisch niveau van de BSG- brugklasser minder ‘mediavaardig’ , dan wij dachten! Zij kwamen niet verder dan foto’s maken en deze een klein beetje bewerken (op hun mobiel) Onder ‘digitaal bewerken’ verstaan zij voornamelijk vlekken verwijderen, rode ogen corrigeren en het formaat bijsnijden.
Impressie leerling
“De bewerkte foto’s gebruik ik op Hyves” Het beeldend niveau van de BSG- brugklasser Het beeldende niveau is niet hoog...de VMBOers zijn het meest actief met AV-programma’s! Ook thuis wordt er weinig creatief gewerkt! De mensen die kunnen bewerken doen dit voornamelijk om er nog beter uit te zien op foto’s voor netwerksites als Hyves!
“Ik wil wel, maar ik kan niet!” Conclusies van het onderzoek “Je kan vaak zoveel met zo’n programma, ik weet niet waar ik moet beginnen.” De conclusie: het technische niveau is basis, zo ook het beeldende niveau. De uitblinkers blijken minder uitblinkend te zijn. Het duidelijke verschil is dat VMBO meer actief is, deze zouden in eerste instantie ‘hoger’ ingeschaald kunnen worden. De relevantie van het vak wordt duidelijk aangegeven, dit omdat het bij andere vakken gebruikt kan worden en het handig is voor presentaties en op je vervolgstudie.
“Ik wil graag leren Photoshoppen” Aanbevelingen naar aanleiding van het onderzoek Topklas Gemiddelde klas Minder ervaren klas Alle niveaus beginnen gelijk, zodat de goede VMBOer gestimuleerd wordt en de minder VWOer extra aandacht krijgt die hij/zij nodig heeft! Inhoudelijk moet het er voor gaan zorgen dat het niet een doe-vak wordt, maar dat het stukje media-educatie ook alle aandacht krijgt!
Onderzoek Overdracht Brechtje de Vries Max Hoefeijzers In samenwerking met Vragen!? Meer informatie nieuwemediabsg.wordpress.com