Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 2 - onderwerpen MPLAB Herhaling instructieset De assembler en de simulator Assembler pseudo-instructions Programmeren 1: delay N ms Programmeren 2: jumptable
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 2 Instructies: file + w => file /w
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 3 Instructies: bit set/clear, bit test
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 4 Instructies: file + literal => file /w, diversen
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 5 MPLAB IDE IDE : Integrated Development Environment Project management Editor Assembler Programmer/debugger interface(s) Integration of third-party tools (compilers)
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 6 Gebruik van MPLAB (Zie ook de MPLAB quick start guide op de Microchip website ) Start MPLAB Controleer: Configure Select Device 16F688 (als je het bordje hebt aangesloten) Controleer: Programmer Select Programmer 5 PICkit 1 Start een project: Project New kies een project naam, zet project directory naar keuze lokaal, op je USB stick, of op (in directory in) je network drive Of open een bestaand project: Project Open kies een bestaand project Een nieuwe file creeren: File New; File Save As mag zelfde naam als project (als het de hoofdfile is, of als je maar 1 file gebruikt) Een assembler file toevoegen aan een project: Project Add Files to Project double click to add the file as source file
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 7 Gebruik van de assembler Check: edit properties editor tab zet “line numbers’ aan Edit je file (saven is niet nodig maar wel verstandig) Assembleren en linken: Project Build All Herhalen tot de fouten en warnings eruit zijn!
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 8 Gebruik van de simulator Debugger select tool MPLAB SIM Debugger reset processor reset (F6) Debugger Clear Memory GPRs (let op!) Debugger step into (F7) View 4 File Registers View 5 Special Function Registers (Waarden die in de vorige stap zijn veranderd worden rood weergegeven.)
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 9 Gebruik van de simulator Stap nu een aantal keren tot je denkt dat je programma-lus goed werkt (F6) Double-click op de regel na een loop om een breakpoint te zetten Debugger Run (F9) Controleer of het resultaat klopt
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 10 PIC16F688 memory map
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 11 Assembler : variabelen Absolute adressen: Met #define of EQU: movfw H’20’ movwf H’21 #define A H’20’ BEQU H’21’ movfw A movwf B
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 12 Assembler : variabelen cblock cblock 0x20 ; name_1, name_2 name_3, name_4 ; endc... cblock name_5, name_6 endc
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 13 Assembler template (zie website) list p=16f688, f=inhx32 #include __CONFIG _INTRC_OSC_NOCLKOUT & _WDT_OFF & … movlwB' ' bsfH'03', 5 movwf H'8F' bcfH'03', 5 org 0 cblock H’20’ endc ; hier komt uw code sleep END
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 14 Een stukje van PIC16F688.INC ;----- Register Files INDF EQU H'0000' TMR0 EQU H'0001' PCL EQU H'0002' STATUS EQU H'0003' FSR EQU H'0004' PORTA EQU H'0005' PORTC EQU H'0007' PCLATH EQU H'000A' INTCON EQU H'000B' PIR1 EQU H'000C' Staat op C:/Program Files/MPLAB IDE/MChIP_Tools
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 15 Programmeren 1: Een delay subroutine Een instructie duurt 0.5 us (8 MHz, 2 MIPS) Een ‘geskipte’ instructie ook! Behalve GOTO, CALL, RETURN: 1 us Maak een subroutine die W ms wacht Test dmv de stopwatch/instructie counter
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 16 PIC16F688 memory map
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 17 PC manipulatie PCL is de laagste 8 bits van de program counter (PC) Maar: schrijven naar PCL schrijft die waarde naar PC[0..7], + PCLATH naar PC[8..] Hiermee kan je een jumptable maken: spring naar een plek N plaatsen verder Nuttig in combinatie met RETLW X
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 18 Programmeren 2: Een jump table Maak een subroutine die afhankelijk van de waarde in W bij de aanroep een waarde in W teruggeeft: 0 0 1 1 2 4 3 9 … 9 81 Boven 9 is het effect niet gedefinieerd Maak een overtuigende test!