Blok 4 Blz. 92 4. Leesvaardig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rondo Ik was een magere straatkat zonder naam en zonder thuis.
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
De leesstrategie voor begrijpend lezen
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
VWO 5 Blok 1: Schrijven
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Denk aan de sociale competentie
ENQUETE A.E.L Hoe is het stagelopen je bevallen? Goed:98% (94% in 2011) Goed:98% (94% in 2011) Matig:1% ( 6% in 2011) Matig:1% ( 6% in 2011) Slecht:1%
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Versnelde beweging Antwoorden op vragen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Les 3: Verkeer TOETS.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
Themawoorden Thema 3, week 3. Terugblik Vroedvrouw / kraamvrouw Afkeuren / goedkeuren Uitbundig / ingetogen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
EEN BERICHT Een powerpoint van
Blok 2.
Lezen Nu Nederlands.
2. Grammatica en spelling
Samenvatten.
Blok 6.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstsoort en tekstdoel
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
4 Gedicht Kleurplaat voor de kleintjes De Kerstman is weer in het land
Wat is een goede onderzoeksvraag?
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Leesvaardig Examentraining.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Cursus Leesvaardigheid
Leesvaardig Nederlands T23.
Nakijken Opdracht 33a, 33b en 34a.
Overtuigende tekst/betoog
Tekstsoort en tekstdoel
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Doel en publiek Hoe weet ik wat de schrijver met zijn tekst wil bereiken en voor wie de tekst bedoeld is? NU Nederlands 2F.
Onderwerp en hoofdgedachte
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Vaardigheden Interviewen
Bloemen, vruchten, zaden
Informatieve teksten, interviewverslag
Inleiding, middenstuk, slot
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Ordening Hoofdstuk 4.
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
H Pas dit vaandel aan met uw eigen bericht. Selecteer de letter en voeg uw eigen tekst toe. U kunt per dia één teken gebruiken.
Transcript van de presentatie:

Blok 4 Blz. 92 4. Leesvaardig

Blz. 92 t/m 97 Leesvaardig Leerdoel (2f): Je kunt de hoofdgedachte uit een tekst halen. Je kunt tekstsoorten onderscheiden. Wat zijn hoofdzaken en bijzaken? Hoe vind je de hoofdgedachte? Welke 5 tekstsoorten zijn er? Hoe herken je een tekstsoort?

Nakijken blz. 92 Leertip: Wat zijn bronnen? Waar vind je deze? Wat is de tekstvorm? Opdracht 23 Uit De Telegraaf. C. Berichten die in kranten staan zijn voor iedereen. A. In een krantenbericht wordt alleen informatie verteld. C

Blz. 93

Blz. 93

Nakijken blz. 95 Leertip: Wat is een tekstdoel? Wat is een tekstsoort? Wat is de tekstvorm? Blz. 93! Nakijken blz. 95 Opdracht 24 1 a informeren. b informeren. Het belangrijkste doel bij een interview is informeren, ook als er naar een mening wordt gevraagd. c vermaken. d overhalen. 2 a informerende tekst. b informerende tekst. c vermakende tekst. d activerende tekst.

Blz. 95

Nakijken blz. 95 Leertip: Wat is een tekstdoel? Wat is een tekstsoort? Wat is de tekstvorm? Blz. 93! Opdracht 24 3 a recept. b interview. c verhaal. d reclametekst. Opdracht 25 1 C 2 A 3 B 4 B

Nakijken blz. 95 Opdracht 27 interview informatie geven D Het beroep van reddingswerker Ik help mensen op zee die in nood zijn geraakt. Nee, hij was eerst visser. 7 B 8 Op de website www.knrm.nl. 9 Het deelonderwerp is: vrijwilligers. 10 Je eigen antwoord. Heb je uitgelegd waarom je wel of geen stoer beroep zou willen uitoefenen?

Tekstdoel – Tekstsoort - Tekstvorm

Tekstdoel – Tekstsoort - Tekstvorm

Tekstdoel – Tekstsoort - Tekstvorm

Tekstdoel – Tekstsoort - Tekstvorm