‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Een vrouw te zijn.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Enkele tips die je leven mooier kunnen maken
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
ALS HET IN HET LEVEN TEGENZIT.
Oplossingsgericht coachen
Mooi scheppingsverhaal...
Ludo Daems.
Zou dat GOD… kunnen zijn?
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Psalm 25.
Veerkracht en positieve psychologie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Weet je dat mensen die overkomen als zeer sterk, vaak in werkelijkheid zwak en zeer ontvankelijk zijn? Weet je dat mensen die veel bezig zijn met de bescherming.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Waarden Gedreven Leiderschap, een wenkend perspectief,…
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Sprekend Familieportret
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Heel interessant !.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
VREUGDE.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Passie voor het vak Oog voor het kind
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Uitnodiging - Door Oriah Mountain Dreamer Het kan me niet schelen hoe jij je brood verdient, ik wil weten waar je warm voor loopt en of je durft te dromen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Weet je dat mensen die overkomen als zeer sterk, vaak in werkelijkheid zwak en zeer ontvankelijk zijn? Weet je dat mensen die veel bezig zijn met de bescherming.
H1 Hoe word je wie je bent?.
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Transcript van de presentatie:

‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’ Volksuniversiteit voorjaar 2014 5e avond

Goed en Nieuw In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Veranderen van submodaliteiten Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling Visuele submodaliteiten Locatie Formaat van het beeld Kleur of zwart/wit Mate van contrast 3-D of vlak Geassocieerd of gedissocieerd Omlijst of panoramisch Helder of dof Formaat van de centrale onderwerpen Afstand van het beeld Intensiteit van de kleur Stilstaande of bewegende beelden Beweging: snel of langzaam Scherp beeld (van alles of van onderdelen) Vanuit welke hoek gezien Aantal beelden (wisselingen) 1. locatie 2. formaat 3. kleur 4. contrast

Verzwakken van negatieve ankers Werken met het veranderen van submodaliteiten van je interne voorstelling kleiner contrast S W I S H

Voorbeelden van visuele herinneringen die je zou willen verzwakken Je hebt een ongeluk gezien Je hebt geweld gezien Je hebt iemand gezien die pijn leed Verdriet had Heel angstig was Een ziekenhuis Een nare droom Spoken Een nare film

Een negatieve herinnering wegblazen

Een positieve visuele herinnering versterken Het beeld veranderen: groter meer contrast meer kleur 1. groter 2. meer contrast 3. meer kleur

Een positieve visuele herinnering nog versterken meer contrast groter S W I S H

Auditieve submodaliteiten In bladmuziek aangeduid met p (zacht) of f (sterk) Volume Toonhoogte Intern of extern Timbre (kwaliteit) Cadans (interrupties, in groepen) Ritme Stembuigingen Tempo Pauzes Tonaliteit Locatie Unieke eigenschappen van geluid Duur

Voorbeelden van negatieve auditieve herinneringen Een schreeuw Een kreet Een gil Schelden Brullen Vloeken Vallende scherven

Het verzwakken van auditieve herinneringen Lagere toon Kleiner volume Verder weg Korter van duur Extern plaatsen Timbre bijv. van een mannenstem naar een kinderstem

Het versterken van positieve auditieve herinneringen Hogere toon Groter volume Dichterbij weg Langer van duur Intern plaatsen

Kinesthetische submodaliteiten Temperatuur Textuur Trilling Druk Beweging Duur Voortdurend -afwisselend Intensiteit Grootte Vorm Gewicht Intern of extern

Voorbeelden van negatieve kinesthetische herinneringen Pijn Koude Angst Woede Verdriet Terneergeslagen Uitgeput Zwaar Verlamd

Het verzwakken van negatieve kinesthetische herinneringen Minder intens Korter Zachter Korter van duur Warmer Buiten jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed

Het versterken van positieve kinesthetische herinneringen Intenser Aangenamere aanraking Korter van duur Warmer Binnen jezelf plaatsen Lichter, minder gewicht Meer energie Bewegen Moed

Waarden Wat zijn waarden? Welke waarden focus je op? Waarden en overtuigingen Ordening van waarden Opvragen en rangschikken van waarden Benaderen of vermijden van waarden

Op welk Neurologische Niveau bevinden zich waarden? Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Missie Wie ben je? Identiteit Waarom? Wat geloof je dat je kunt? Overtuigingen, Waarden Hoe? Welke vaardigheden? Vaardigheden Wat doe je? Gedrag Waar? Wanneer? Omgeving

Waarden Waarden passen niet in een kruiwagen Is geld een waarde?

Wat zijn jouw belangrijkste waarden? Schrijf 5 waarden op, die voor jou belangrijk zijn. Assertiviteit Idealisme Trouw Barmhartigheid Integriteit Uithoudingsvermogen Begrip Kracht Verantwoordelijkheid Betrokkenheid Liefde Verdraagzaamheid Betrouwbaarheid Mededogen Vertrouwen Creativiteit Moed Vrede Dankbaarheid Opgewektheid Vreugde Eenvoud Oprechtheid Vriendschappelijkheid Eerlijkheid Optimisme Wijsheid Enthousiasme Rechtvaardigheid Zelfrespect Geduld Respect Zelfvertrouwen Geloof Scherpzinnigheid Hoop Schoonheid

Waarden vormen de ‘motivators’ van ons leven Waarden geven richting aan ons leven Overtuigings/Waardesysteem 1 Overtuigings/Waardesysteem 2

Een Waarde – Overtuigings ‘Bloem’ Waarde ‘Respect’ Voorbeeld: Voor de Waarde Respect kun je de volgende Overtuigingen hebben: 3 4 1. Ik respecteer mensen van een andere cultuur. O O 2. Mijn respect voor iemand hangt niet af van zijn sociale positie. W O 2 O 5 3. Ik respecteer mijzelf net als Ik de mensen om mij heen respecteer. Respect O O 4. Ik heb respect voor mensen van alle leeftijden O 1 6 5. Ik respecteer andere religies 7 6. Ik respecteer dieren. 7. Ik heb respect voor de natuur

Soorten Waarden en Overtuigingen Zijn waar we ons naar toe begeven of vanaf gaan. Hooggewaardeerde criteria: Belangrijkste waarden waaromheen we overtuigingen organiseren. Overtuigingen: Wat we geloven wat we kunnen Overtuigingensystemen: Serie overtuigingen geordend rond een waarde Attitude/ Gewoonte: groepen van overtuigingensystemen rond een onderwerp Kernovertuigingen: Grote groepen overtuigingensystemen op identiteitsniveau

Waarden, waar komen ze vandaan? Cultuur Religie Omgeving Sport Familie Media Verwanten Economie School Voorouders Werk Vrienden

Je waarden creëer je in grote lijnen in drie fasen van je leven: Waarden ontwikkelen Je waarden creëer je in grote lijnen in drie fasen van je leven: De inprentingsperiode loopt vanaf je geboorte totdat je ongeveer zeven jaar oud bent. Gedurende deze tijd leer je grotendeels onbewust van je ouders. 0 jaar inprentingsperiode 7 jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd? De modelleerperiode loopt van je achtste tot je dertiende jaar; je leert dan je vrienden bewust en onbewust te kopiëren. Sommige van je belangrijkste waarden, de kernwaarden, worden gevormd wanneer je ongeveer tien jaar oud bent. 8 jaar modelleerperiode 13 jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd? De socialisatieperiode ligt tussen je veertiende en eenentwintigste jaar. Tijdens deze periode leer je de waarden aan die op je relaties invloed hebben. 14 jaar socialisatieperiode 21 jaar Welke waarden werden bij jou in deze periode vastgelegd?

Hoe bewust zijn we van onze waarden? Helemaal bewust Attitudes Overtuigingen Waarden Kernwaarden Meta Programma‘s Helemaal onbewust

Vermijden of Benaderen? Voorbeeld van liefde of haat Wat doe je met waarden? Vermijden of Benaderen? Voorbeeld van liefde of haat Zoek je Liefde? (Benaderen) Of wil je geen haat? (Vermijden) Vermijden 70% Benaderen 30%