§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff Uitgevers 2012 1
§ 1.1 Waar kies je voor? Marketinginstrumenten Alles wat een bedrijf doet om producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen noem je marketing. De vier belangrijkste marketinginstrumenten (de vier P's): Productbeleid Prijsbeleid Plaatsbeleid Promotiebeleid © Noordhoff Uitgevers 2012 2
§ 1.1 Waar kies je voor? Marketinginstrumenten Verschillende soorten of smaken van een product, maar ook bijvoorbeeld de verpakking en presentatie van een product, horen bij het productbeleid. © Noordhoff Uitgevers 2012 3
§ 1.1 Waar kies je voor? Marketinginstrumenten Het prijsbeleid zorgt ook voor de uitstraling van een product. Bij een hoge prijs is de uitstraling luxe, bij een lage prijs meestal niet. © Noordhoff Uitgevers 2012 4
§ 1.1 Waar kies je voor? Marketinginstrumenten Het plaatsbeleid bepaalt waar het product te koop is. In het centrum van een stad, op een industrieterrein of alleen op internet? © Noordhoff Uitgevers 2012 5
§ 1.1 Waar kies je voor? Marketinginstrumenten Het promotiebeleid bepaalt langs welke weg het product onder de aandacht wordt gebracht. Dat kan onder andere gebeuren door: Imago (uitstraling): bijvoorbeeld de productnaam, de vormgeving en het logo. Reclame: bijvoorbeeld advertenties in de krant, tv-commercials, folders en vermelding door zoekmachines op internet. Publiciteit: bijvoorbeeld zorgen dat het product in het nieuws komt, beoordelingen in tijdschriften en sociale media. © Noordhoff Uitgevers 2012 6