Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Martine Braaksma & Huub van den Bergh
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Redactioneel schrijven Les 3
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Academisch schrijven in hoger onderwijs Effectieve didactiek en zelfbeoordeling door studenten HSN 25 november 2011
Sociale media als taalvaardigheidstool
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Zakelijk Schrijven II college 1, week 1
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
RALFI en begrijpend lezen
HSN 2011 Academisch schrijven.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Hypertekst schrijven als aanvullende schrijfdidactiek
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Redactioneel schrijven Les 1
Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC.
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Inleiding taalwetenschap
Ingenieursvaardigheden
Ophalen van autobiografische herinneringen
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Onderzoekend leren bij Nederlands
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Opstel schrijven.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SET schrijfvaardigheid H5
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Lezen, schrijven en argumenteren
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Overtuigende tekst/betoog
Workshop academisch schrijven
Een reisverslag schrijven
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Aantrekkelijk formuleren
De indeling van teksten
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De betogende voordracht
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
Schrijven Zakelijke brief.
Een (informatief) Artikel schrijven
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Hyperteksten schrijven: effecten op schrijfprocessen en schrijfproducten Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh Interfacultaire Lerarenopleidingen Universiteit van Amsterdam

Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).”

Bijvoorbeeld Teksten op Internet en encyclopedieën op CD ROM

Hypertekst schrijven Als manier om leren (schrijven) te bevorderen Effecten op schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct Veronderstelling: hypertekst schrijven brengt leerlingen in aanraking met hiërarchische tekststructuren Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken Resulterend in hogere tekstkwaliteit Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit

De studie Effecten van hypertekst schrijven (HYP) versus lineair schrijven (LIN) op: Schrijfvaardigheid (schrijfprocessen tijdens LIN en HYP; tekstkwaliteit lineair betoog) Design: Voortoetsen (o.a. verbale IQ, computervaardigheden) Interventie: experimentele lessenserie betoog schrijven, twee condities: HYP en LIN Natoetsen (o.a. schrijven van een lineaire tekst) Participanten: 102 leerlingen uit havo 4; HYP (N = 41), LIN (N = 61) Experiment deel van ‘normale’ lessen Nederlands, intacte klassen at random toegewezen aan condities (twee klassen HYP, drie klassen LIN) Indicatie van schrijfprocessen tijdens HYP / LIN met Inputlog voor deel leerlingen (N = 16)

Hoofdpunten lessenserie betoog schrijven Vijf lessen (70 minuten elk) over het schrijven van een betoog Onderwerp is ‘goede doelen’, documentatie aangeleverd Korte plenaire uitleg en instructie + leerlingwerkbladen Twee condities (HYP & LIN) Inhoud is hetzelfde voor de twee condities, type schrijftaak verschilt (LIN/HYP) Alle activiteiten tijdens de lessen, geen huiswerk, veel samenwerkend leren en aandacht voor onderwerp door “inquiry learning”

Opbouw lessenserie betoog schrijven 1 2 3 4 5 Inhoud (grotendeels via “inquiry learning”) X Argumentatievaardigheden Presentatievaardigheden Schrijven van een betoog over goede doelen

Resultaten: voortoets-scores Geen verschillen vooraf tussen condities op Computervaardigheden (p =.623) Verbale intelligentie (p = .486)

Effecten op tekstkwaliteit (lineaire tekst) Globale tekstkwaliteit (cijfer tussen 0-10), gebaseerd op gepresenteerde criteria, zoals Doel van de tekst (overtuigen van de lezer) Aantrekkelijkheid Lezergerichtheid Structuur

Resultaten: effecten op globale tekstkwaliteit

Resultaten: effecten op schrijfprocessen tijdens HYP en LIN schrijven (1)

Resultaten: effecten op schrijfprocessen tijdens HYP en LIN schrijven (2)

Effecten op pauze en productie activiteiten tijdens HYP en LIN schrijven en de relatie met tekstkwaliteit Focus op verschillende pauzelocaties tijdens schrijven: Pauzeren binnen woorden Pauzeren tussen woorden Pauzeren tussen zinnen Pauzeren tussen alinea’s Focus op productie-activiteiten tijdens schrijven In drie fasen van het schrijfproces (begin, midden, einde) ‘Pause threshold’: 15 milliseconds Tekstkwaliteit: totaalscore van analytisch codeerschema (zoals kwaliteit argumenten, structuur, lezergerichtheid)

Resultaten: relaties tussen pauze- en productie- activiteiten en resulterende tekstkwaliteit Begin Midden Einde Pauzeren: Duur Hoeveelheid Hoeveel heid Binnen woorden tussen woorden + - Tussen zinnen Tussen alinea’s Productie

Resultaten: verschillen voor pauze- en productielocaties tussen LIN en HYP schrijven Begin Midden Einde Pauzeren: Duur Hoeveelheid Hoeveel heid Binnen woorden tussen woorden LIN+ Tussen zinnen Tussen alinea’s Productie HYP+

Resultaten: verschillen voor pauze- en productielocaties tussen LIN en HYP schrijven Begin Midden Einde Pauzeren: Duur Hoeveelheid Hoeveel heid Binnen woorden tussen woorden LIN+ Tussen zinnen Tussen alinea’s Productie HYP+ Negatieve relatie met tekstkwaliteit Positieve relatie met tekstkwaliteit

Conclusies HYP positief effect op tekstkwaliteit, maar alleen voor goede leerlingen (nieuw type taak, transfer naar (zelf) lineair schrijven?) Verschillende proceskarakteristieken voor hypertekst schrijven en lineair schrijven: HYP: > schrijftijd gedurende hele schrijfproces Meer vloeiend schrijven, door ‘spiegeling’ hiërarchisch schrijfplan en documentstructuur? LIN: > pauzetijd, langere pauzes (vooral tussen woorden in begin en zinnen in midden van schrijfproces) Meer bezig met linearisatieproces, formulering van linguïstische indicatoren/connectieven? Sommige processen in HYP positief gerelateerd aan kwaliteit schrijfproduct en in LIN negatief gerelateerd

Discussie Voorzichtige replicatie van eerdere bevindingen: HYP schrijven = meer activiteiten die positief gerelateerd zijn aan tekstkwaliteit dan LIN schrijven Huidige studie: Proceskarakteristieken verkregen met ‘key stroke logging’ in plaats van hardop denken (geen inhoud) Slechts voor twee activiteiten die verschilden tussen HYP en LIN was er een relatie met tekstkwaliteit Effecten zijn vrij klein Maar… verschillen in processen tussen HYP en LIN schrijven en relatie met tekstkwaliteit Nieuw onderzoek: effecten van LIN en HYP schrijven op schrijfprocessen lineaire tekst in natoets

Meer informatie Paper, slides, publicaties, lesmateriaal op: http://www.ilo.uva.nl/homepages/martine.htm Email: braaksma@uva.nl

Some examples of hypertexts Introduction Standpoint Definition good charity Pro arguments Counter arguments

Examples (continued) Main arguments Conclusion Standpoint