Syntactic Variation Verb clusters in varieties of Dutch Hans Bennis Meertens Institute (KNAW) / CLARIN-NL SDH 2010 Vienna, 19 October 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vragend en Ontkennend maken
Advertisements

Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
You do remember, don’t you?
Past Simple – Past Continuous
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
The Passive De lijdende vorm in het Engels, lastiger, en helaas meer gebruikt dan in het Nederlands.
Variatie in betekenis Werkgroepopdracht 1b.
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Vragen met have en have got (= hebben)
Definities: Present Simple en Past Simple
Question-tags toch? is het niet? nietwaar? hè? is het wel?
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
PRESENT PERFECT SIMPLE TENSE WB p , TB p89-91.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Grammar Chapter 3 Part 2 – Relative pronouns. Some examples The man in the middle who is reading a newspaper is my father. The man in the middle that.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
MTAS Multi Tier Annotation Search
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen aangeplakte vragen? 2. Aangeplakte vragen na am, is, are, can, could, will, have 3. Aangeplakte vragen na andere.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Modal verbs.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
Ontkenningen in de Present Simple (t.t.)
Dictionary Skills!?.
Past Simple vs Present Perfect
De taaltaak
Vragen in de Present Simple (t.t.)
Small Basic Console deel 2
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Empty handed here I come,
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Syntactic Variation Verb clusters in varieties of Dutch Hans Bennis Meertens Institute (KNAW) / CLARIN-NL SDH 2010 Vienna, 19 October 2010

the problem analysis of verbal clusters in varieties of Dutch (3V) Jan weet dat hij voor 3 uur de wagen... a. moet hebben gemaakt(1-2-3) b. moet gemaakt hebben(1-3-2) c. hebben gemaakt moet(2-3-1) d. hebben moet gemaakt(2-1-3) e. gemaakt moet hebben(3-1-2) g. gemaakt hebben moet(3-2-1) John knows that he before 3 o’clock the car must have made... made have must 1 = finite modal/aux 2 = non-finite modal/aux (participle / infinitive) 3 = main verb (participle / infinitive)

DATA: SAND ( ) 267 measuring points (158 in the Netherlands, 102 in Belgium, 7 in France) 2 Volumes with 244 maps (Amsterdam University Press) Dutch/English commentary books including discussion of: - linguistic themes / relevance - relevant literature - historical development - individual maps SAND-team: Sjef Barbiers, Johan van der Auwera, Hans Bennis, Leonie Cornips, Gunther De Vogelaer, Magda Devos, Kees Grijpink, Margreet van der Ham, Irene Haslinger, Jan Pieter Kunst, Annemie Neuckermans, Jeroen Van Craenenbroeck, Vicky Van den Heede, Guido Vanden Wyngaerd, Marjo van Koppen, Hedde Zeijlstra

SAND II (2009) Sjef Barbiers, Johan van der Auwera, Hans Bennis, Eefje Boef, Gunther De Vogelaer, Margreet van der Ham 89 maps Amsterdam University Press (AUP)

digital technology audiofiles database (incl. transcriptions) metadata, PoS-tagging (semi-automatic / ISOcat), syntactic annotation/parsing/tree-bank search engine geographic application website: dynaSAND: combination with other Dutch dialect databases (MAND / DIDDD) combination with European dialect syntax databases (Edisyn) part of CLARIN-infrastructure (open access)

the problem analysis of verbal clusters in varieties of Dutch (3V) Jan weet dat hij voor 3 uur de wagen... a. moet hebben gemaakt(1-2-3) b. moet gemaakt hebben(1-3-2) c. hebben gemaakt moet(2-3-1) d. hebben moet gemaakt(2-1-3) e. gemaakt moet hebben(3-1-2) g. gemaakt hebben moet(3-2-1) John knows that he before 3 o’clock the car must have made... made have must 1 = finite modal/aux 2 = non-finite modal/aux (participle / infinitive) 3 = main verb (participle / infinitive)

three-verb clusters 1MOD[fin]-2AUX[inf]-3V[part] Jan weet dat hij de wagen... a. moet hebben gemaakt(1-2-3) (n=91) b. moet gemaakt hebben(1-3-2)(n=163) c. hebben gemaakt moet(2-3-1)(n=0) d. hebben moet gemaakt(2-1-3)(n=0) e. gemaakt moet hebben(3-1-2)(n=186) g. gemaakt hebben moet(3-2-1)(n=48) John knows that he the car must have made... made have must

multi-dimensional scaling 321=blue, 132/312=pink, yellow, 123/312=green, orange

two-verb clusters (1)Ze weet niet dat Marie gisteren gestorven is / is gestorven She knows not that Mary yesterday died is (V2-V1) is died (V1-V2) (2)Ik vind dat jij het niet zien mag / mag zien I find (think) that you it not see may (V2-V1) may see (V1-V2)

geography 2V clusters 1mod – 2inf north – 2-1 middle – 2-1 or 1-2 south –1-2 1aux – 2partnorth –2-1 middle – 2-1 or 1-2 south –2-1 hyp.anorth = 2-1 (cf in 3V-clusters) hyp.bsouth = 1-2 and participle is non-verbal: 2-1 [OV-structure of Dutch, cf. ziek is (‘ill is’), een aardige man is (a nice man is)]  in 3V-clusters

three-verb clusters in Flanders Jan weet dat hij voor 3 uur de wagen... a. moet hebben gemaakt(1-2-3) (n=7) b. moet gemaakt hebben(1-3-2)(n=102) c. hebben gemaakt moet(2-3-1)(n=0) d. hebben moet gemaakt(2-1-3)(n=0) e. gemaakt moet hebben(3-1-2)(n=53) g. gemaakt hebben moet(3-2-1)(n=0) John knows that he before 3 o’clock the car must have made... made have must

particle incorporation Jan had a. op P [willen bellen]= separation of op and bellen b. [willen op bellen] = incorporation of op in cluster John had up want up call (cf. call John up vs call up John) old discussion: is op a.part of verb that can be separated (separable compound verb)? [co-occurrence in cluster, meaning, spelling] b.separate particle that can be adjoined to verb (particle verb combination)? [separability (V2/VR), position wrt te- and ge-]

Flanders: incorporation (n=98) vs separation (n=2)

Verb Projection Raising (7)Eddy moet [kunnen vroeg opstaan] ADV low: n=54 Eddy must can early rise (8)Ik weet dat Jan [wil varkens kopen]DP/Noun [plu]: n=46 I know that John wants pigs buy (9)Ik weet dat Jan [moet een nieuwe schuur bouwen] DP [indef]: n=27 I know that John must a new barn build (10)Ik zei dat Willy [moest de auto verkopen]DP [def]: n=15 I said that Willy must the car sell (11)Ik vind dat Marie [moet naar Jef bellen]PP: n=26 I think that Mary must to Jeff call (12)Ik weet dat Hans [mag niet komen]Neg: n=0 I know that Hans may not come

generalized cluster interruption - participial placement [moet gemaakt hebben] - verb projection raising [wil brood eten] - particle incorporation [wil op eten] are instances of the same process ([V1-[X-V2]]): = 2-V-cluster with raising of complex V2 (VPR)

moet gemaakt hebben + wil brood eten + willen op eten ([V 1 - [X- V 2 ]) dark blue = 0 / light blue = 1 / green-yellow = 2 / red = 3 occurrences

the problem analysis of verbal clusters in varieties of Dutch (3V) Jan weet dat hij voor 3 uur de wagen... a. moet hebben gemaakt(1-2-3) MIDDLE: order & verbal participle b. moet gemaakt hebben(1-3-2) SOUTH: 1-2 order & non-verbal participle & cluster interruption c. hebben gemaakt moet(2-3-1) ungrammatical d. hebben moet gemaakt(2-1-3) ungrammatical e. gemaakt moet hebben(3-1-2) MIDDLE & SOUTH: 1-2 order & non-verbal participle g. gemaakt hebben moet(3-2-1) NORTH: order & ±verbal participle John knows that he before 3 o’clock the car must have made... made have must

conclusions from the six logical orders in 3V-clusters only and are available the orders and are geographically distributed (north vs rest) participles must(south)/can(rest) be non- verbal: [3-1-2 = participle-1-2] the south shows the phenomenon of cluster interruption (participles/particles etc.): = 1-participle-2 theory should account for the availability of two out of six logical structures only