Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GO symposium: Klimaatmonitoring en Luchtkwaliteit – 12/11/2004 Data Infrastructuur voor Klimaat-, Ozon-monitoring & luchtkwaliteit Status and Toekomst.
Advertisements

KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Maaswaal College UNESCO-school
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Mailoplossingen voor het onderwijs
Kennis Sessie PSO 2013.
Learning analytics: de docent
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Semantic wiki’s voor Semantic web onderwijs NIOC 2011, 8 april 2011 Lloyd Rutledge en Harold Pootjes Open Universiteit.
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Toekomst van de e-Infrastructuur
Open Access tot survey data Ideeën achter open overheid.
Michel Visser Founder EesySoft
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
De keuze voor uw klant en voor U als partner
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
EMERGO Efficiënte Methodiek voor ERvarings Gericht Onderwijs Innovatium 27 maart 2007.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
SURFnet Relatiedagen, Noordwijkerhout, 30 mei 2006 Altijd en overal online iPass Klaas Wierenga
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?
‘Geef uw team vleugels’
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Gerjan Bobbink NIKHEF 14 June 2007 National institute for subatomic physics (For Gabby Gezers)
English and IPC How to teach content through English.
Spreken is zilver… Natalie Aartsen
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , NNV Landelijke Practicumdag.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Virtual Knowledge Center Doelstelling KBC Verzekeringen - 13 november 2003.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
3D modellen van de Nederlandse Ondergrond
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Piet Blankert, VU , DU Innovatium.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
OUTSOURCING HOSTING & TECHNISCH BEHEER SESSION November 2015.
I am and … a teacher a teacher educator. I ampassionate learning unique caring online understanding discovering curious not alone inspired creative.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI-actiemiddagVSNU, 13 november CODI: waar staat het voor? Bert Zwaneveld CODI Open Universiteit Nederland.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
NL HEP analyse faciliteit Mogelijke strategieën NIKHEF Computing models gedistilleerd door Sander Klous.
OPEN brainstorm.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Processing Structured Hypermedia
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
The Hybrid Workspace Gino van Essen Technical Consultant.
The Hybrid Workspace Commercial Value Proposition
Sieberdam/ROCS & KODOS
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Mixed-Signal Design Engineer
Transcript van de presentatie:

Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam

Inhoud Vlucht De idee Een DU-Project Live: een experiment op afstand Business model Toekomst

Citaat uit het begin van het Web “HyperText is a way to link and access information of various kinds as a web of nodes in which the user can browse at will. It provides a single user-interface to large classes of information (reports, notes, data-bases, computer documentation and on-line help) ……… It would be inappropriate for us (rather than those responsible) to suggest specific areas, but experiment online help, accelerator online help, assistance for computer center operators, … WorldWideWeb (or W3 ) intends to cater for these services across the HEP [ High Energy Physics ] community.” Tim Berners-Lee, R. Cailliau. 12 November 1990, CERN

WIRED: Experiment data over Internet

Virtual Lab. Application Layer Grid Layer GRID computing

SLAC – Nikhef

Samenwerkende Industrie: Collaboratory.nl

De Idee: Experimenten op afstand Lab is virtueel, experiment is echt Anywhere, anytime Delen van kennis en resources Opbouwen van pool van experimenten Opbouwen van community of practice  Vernieuwing van het onderwijs  DU project

e-Xperimenteren + Universiteit van Amsterdam Leendert van Gastel, Jasper Bedaux Universiteit Twente Jeroen Verschuur Vrije Universiteit Piet Blankert Fontys Hogeschool Eindhoven Wopke Wijngaard

Voordelen van online experimenten Beschikbaarheid Besparing Veiligheid Inzetbaarheid: geen op- en afbouwtijd Meer onderwijssettings: –Experiment in zelfstudie –Demonstratie-experiment –Kortdurend experiment –Focus op concept i.p.v. instrumentatie

Verschil met simulatie Natuurkunde wil de werkelijkheid verklaren met behulp van een model, niet een model (simulatie) verklaren met opnieuw een model. Veelzijdigheid van de werkelijkheid: Complexe experimenten herbergen verrassingen die leiden tot hoger inzicht

Simulatie -- Internet Experiment -- Hands-on Experiment –Delen eenvoudig –Toegang tot werkelijkheid –Praktische vaardigheden –Anywhere –Anytime –Onderhoud –Begeleiding –Simultaan gebruik / Sim Internet Exp Handson Exp

Live Experiment

Business Model Espelon aanbieder afnemer operator makelaar docent studenten SLA

Software omgeving testsite

Business Case Kosten gemiddeld experiment hands-on: –Bouw: –Onderhoud: 4000 Kosten gemiddeld experiment online: –Bouw: –Onderhoud: instelling (40 studenten) per jaar per student –Hands-on:150 euro –Online:150 euro 2 instellingen (2 x 40 studenten) per jaar per student –Hands-on:150 euro –Online: 75 euro 3 instellingen(2 x 40 studenten) per jaar per student –Hands-on:150 euro –Online: 50 euro

Wat levert het project op?

Opstellingen

Software omgeving

Organisatie

Community Of Practice