Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Appreciative inquiry:
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop creatief brainstormen
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Op weg naar de projectproducten
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
User Centred Development
SKIMDOC Week 8.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De Verwondering ECL, Haarlem.
Aan de slag met de BETERapp
Snel op gang met brainmapping
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
VERSTERK WAT WERKT.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Geestig: Brainstormtechnieken Wim Vervaeck. FASE 1: Brainstorm Divergeren = Rechtse hersenhelft Convergeren = Linker hersenhelft.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
4 Richtlijnen ter inspiratie
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Goede voornemens.
Sleutels, codes en aanwijzingen
BOM-model PV 25/03/2014.
English 23 April 2018.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014 Brainstorming Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014

WAT & WAAROM BRAINSTORMEN Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal niet zo snel zou op komen Gebeurt meestal in groep tijdens intensieve sessies Proberen out of the box te denken Kwantiteit boven kwaliteit In kaart brengen van een zo groot mogelijk gamma aan oplossingen Overweeg verschillende brainstormsessies voor verschillende vragen Overweeg meerdere brainstormsessies na elkaar als onvoldoende bevredigende ideeën gevonden worden

BRAINSTORM PROCES stap 1: vraagstelling stap 2: divergentiefase stap 3: convergentiefase

STAP 1: VRAAG / PROBLEEMSTELLING Stel één concrete vraag, b.v. ‘hoe kunnen we ouders met elkaar in contact brengen om op elkaars kinderen te passen?’ Geef voldoende context (doelgroep, bedrijfssector...) Leg niet te veel randvoorwaarden op ‘het budget is...’ ‘een goed idee is bijvoorbeeld...’ ‘dit hoeft er niet in te zitten’

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) Technieken om te starten: kies een trefwoord en associeer daarrond wijs rollen toe (klant, leverancier...); ieder brainstormt vanuit zijn rol negatieve brainstorm: ga op zoek naar problemen i.p.v. oplossingen Als je vastzit: denk na over de woorden WIE, WAT, HOE, WAAROM, WANNEER, WAAR onderzoek de concurrentie (maar doe dit niet te vroeg of je blokt je eigen ideeen af), en kijk vooral naar wat zij niet doen tik trefwoorden in in Google Search en kijk naar de suggesties neem een koffiepauze en begin opnieuw

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – TIPS beoordeel ideeën niet: er zijn geen slechte ideeën bouw verder op ideeën ga niet teveel in detail vertel elk idee, ook al ben je zelf niet overtuigd; misschien kunnen anderen hier wel op voortbouwen gebruik postits, en plak ideeën die uit elkaar voortkomen bij elkaar (b.v. bloemvorm)

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – KWANTITEIT BOVEN KWALITEIT http://commanderv.wordpress.com/tag/quality-vs-quantity/ “In a pottery-making class, the teacher split the class into two groups: the first group was to focus on making as many clay pots as they could in the hour; the second group was to focus on making the highest quality clay pot within the hour. At the end, the teacher would grade them on who made the highest quality clay pot. When the class was over, the teacher examined the clay pots and announced that the highest quality pot made was from the group who focused on quantity – making the most clay pots in the hour.” kwantiteit boven kwaliteit!

STAP 2: IDEEGENERATIE (DIVERGENTIE) – IDEA KILLERS

STAP 3: SELECTIE (CONVERGENTIE) Filteren, sorteren en/of classificatie van ideeën Niet eenvoudig: kan sterk beïnvloed worden: persoonlijkheden de stemming van het moment Mogelijke techniek: iedereen krijgt een bepaald aantal bolletjes (‘stemmen’), die op de postits kunnen geplakt worden Eindig met een shortlist van een maximaal 10-tal ideeën

STAP 3: SELECTIE (CONVERGENTIE) - PRAKTISCH

CREATIVITEIT