Welkom bij de cursus SketchUp 2014
Cursus sketchup 2014 Les 2
Inhoud van de les Selecteren en wissen De Views (de camerabeelden) De Axes (assen van het coördinatensysteem) Inferences en Constraints Tafel op maat tekenen
Selecteren (1) 1x klikken: face, edge of groep wordt geselecteerd 2x klikken op lijn: lijn en eraan vastzittende faces worden geselecteerd 2x klikken op face: de face en alle omliggende lijnen worden geselecteerd 3x klikken: alles wat vast aan elkaar zit, wordt geselecteerd Gecombineerd met Shift: meer elementen tegelijk selecteren
Selecteren (2) Selecteren met de ‘rubber band’ Van links naar rechts: Alles wat helemaal in de rechthoek past wordt geselecteerd Van rechts naar links: Alleen die elementen worden geselecteerd die deels of helemaal in de rechthoek passen.
Wissen Selecteren en dan Delete-toets Met behulp van Eraser Tool (E) Aanklikken Vegen Faces kun je alleen met de Delete-toets verwijderen!
Demo selecteren en wissen Demo van mij Huiswerk voor jullie: oefenen
Views (Camerastandpunten) Het beeld van Sketchup is een camerabeeld Je kunt de camera heen-en-weer en op-en-neer bewegen (panning) Je kunt de camera om een object heen draaien (orbit) Je kunt in-en uitzoomen (zoom) En er zijn nog meer camerahandelingen
Zeven standaard views 3D weergave (Isometrisch) Van bovenaf (Top) Van links (Left) Van rechts (Right) Van voren (Front) Van achteren (Back) Van onderen (Bottom) (niet in de View toolbar, maar in menu Camera -> Standard Views)
Drie perspectief mogelijkheden Menu Camera biedt drie perspectief opties: Perspectief (echte 3D weergave, standaard) Evenwijdige lijnen lopen naar een van de drie verdwijnpunten 2-punts perspectief: Verticale lijnen blijven verticaal Parallel projectie: alle evenwijdige lijnen blijven evenwijdig, er zijn geen verdwijnpunten. 2 en 3 zijn handig voor printen en/of 2D tekenen Demo Views en perspectief met ons huisje van mij/huiswerk voor jullie
Handig : Zoom Window Bereikbaar via knopje of context menu. Doel: ‘Rubber band’ tekenen om gedeelte waarop je wilt inzoomen Demo van mij, huiswerk voor jullie Alles weergeven: klik op deze knop:
Rood, groen en blauw De drie assen van het coördinatenstelsel Zie voorbeeldtekening assensysteem.skp Assen zijn verplaatsbaar en draaibaar met de assenknop: Dat is bijv. nuttig voor een gebouw o.i.d. dat in een hoek staat die niet 90˚ is. Zie voorbeeldtekeningen assen1.skp en assen2.skp
Inferences Inferences (letterlijk gevolgtrekkingen) zijn suggesties voor mogelijke relaties die de gebruiker krijgt bij het plaatsen van de elementen Ofwel: automatische visuele aanwijzingen bij het tekenen Er zijn drie soorten: Punten Lijnen Vlakken
Inferences- Punten
Inferences - Lijnen
Inferences - Vlakken
Constraints – ‘beperkingen’ Constraints zijn Automatische hulplijnen bij het tekenen Tijdelijk vastgezette hulplijnen Tijdelijk vastgezette bewegingen
Constraints – Automatische hulplijnen Soms moet je SkecthUp even helpen, door eerst even met je muis over het punt/vlak heen te gaan (niet klikken) dat je wilt gebruiken
Constraints – tijdelijk vastgezet Je kunt sommige hulplijnen vastzetten door de shift- toets ingedrukt te houden:
Constraints - bewegingen Bewegingen (m.n. met de Move-tool) kun je vastzetten door (eenmalig) een van de cursustoetsen in te drukken: Vastzetten in de groene richting (Groen Links) Vastzetten in de rode richting Vastzetten in de blauwe richting (Een van beide)
En dan nu de tafel Selectie tool Push and Pull tool Maten invoeren Rolmaat gebruiken Meten Rechthoek Inferences gebruiken Flippen
Einde presentatie les 2