Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 2 klassediagrammen II
Advertisements

Instructie Programmeren Task 8 5JJ70. PAGE 2 Task 8: Double Linked List Het doel van deze opdracht is: Het opbouwen van een tweetal klassen, die samen.
Van domeinklasse tot implementatie
GESPRG Les 14 Gestructureerd programmeren in C. 174 Details! The devil is in the details.
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
Frank Stalpers en Ad Baars
Inleidend probleem Data structuur (hiërarchie van classes)
Numerieke Natuurkunde
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Algoritmiek Dataweergave en bewerking Hoorcollege 2 - Ma. 11 sept L.M. Bosveld-de Smet.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 3.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Tircms03-p les 6 Templates. Functietemplates void verwissel(int &x, int &y); { int w=x;x=y;y=w;} Dezelfde functie voor meerdere types heet een functietemplate.
Polymorfisme: inleiding Hello me, meet the real me…
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Scope. Scope van variaben/methoden Een variabele is te gebruiken binnen de { en } waarbinnen hij is aangemaakt. Hetzelfde geld voor een methode { int.
Encapsulatie: Every man is an island upon himself.
Beslissingen. Inhoud: Booleaanse expressies: wat? Booleaanse expressies: wat? Relationele en logische operatoren Relationele en logische operatoren De.
Java C++ nVeilig nMachine- onafhankelijk nVeel libraries, ook voor Internet-I/O Snel Native executables Libraries optimaal voor specifiek OS.
Toveren met kommagetallen
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
Variabelen. Wat zijn variabelen? Klassiek: een variabele houdt informatie bij. Klassiek: een variabele houdt informatie bij. bvb: int getal; getal = 5;
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Variabelen. Wat zijn variabelen? In een programmeertaal zijn er “dingen” nodig die ervoor zorgen dat het programma informatie voor korte of langere tijd.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Loops en errors Array's Random try catch for loop while loop do while loop.
Van kommagetal naar breuk
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
18 Februari 2013 Where friends have access to your privates!
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Kennismaking met programmeren
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Gameprogrammeren: Expressies
Gameprogrammeren: Methoden
Basis Gameprogrammeren
Tinpro015b-les5 Invoer en Uitvoer.
Gameprogrammeren: Herhalingen
1. Een klasse is… Een groepje opdrachten Een groepje variabelen
Tinpro015b-les6 Templates.
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Kennismaking met programmeren
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Software Development fundamentals
Gameprogrammeren: Arrays
Transcript van de presentatie:

Variabelen Part deux.

Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere variabelen met dezelfde naam (p99)

Primitieven Uitzonderingen Uitzonderingen Voorgeprogrammeerd Voorgeprogrammeerd byte, short, int, char, long, float, double, boolean. byte, short, int, char, long, float, double, boolean. int: geheel getal double: kommagetal boolean: waar of vals

Primitieven: voorbeelden int getal; int getal; getal = 4; getal = 4; double kommagetal; double kommagetal; kommagetal = 4.0; boolean lampAan; boolean lampAan; lampAan = true;

Scope en levensduur Referenties of primitieven, op objectniveau gedeclareerd, worden objectvariabelen of attributen genoemd. Referenties of primitieven, op objectniveau gedeclareerd, worden objectvariabelen of attributen genoemd. Referenties of primitieven, in een methode gedeclareerd, zijn lokale variabelen. Referenties of primitieven, in een methode gedeclareerd, zijn lokale variabelen.

Overzicht: Een variabele is één van deze: - Een object - Een referentie als attribuut - Een primitieve als attribuut - Een referentie als lokale variabele - Een primitieve als lokale variabele

Scope van een variabele = Waar kan ik de variabele gebruiken? Een object kan om het even waar gebruikt worden (als je een referentie naar het object hebt). Een object kan om het even waar gebruikt worden (als je een referentie naar het object hebt). Een attribuut kan in alle methoden van de klasse gebruikt worden. Een attribuut kan in alle methoden van de klasse gebruikt worden. Een lokale variabele kan enkel in de methode waar ze gedeclareerd is gebruikt worden. Een lokale variabele kan enkel in de methode waar ze gedeclareerd is gebruikt worden.

Levensduur Een object: Een object: - begint te bestaan bij “new” - stopt met bestaan wanneer er geen enkele referentie meer naar het object wijst (garbage collector).

Levensduur Een attribuut: Een attribuut: - begint te bestaan wanneer het object waarin het attribuut zit aangemaakt wordt. - stopt met bestaan wanneer het object waarin het attribuut zit vernietigd wordt.

Levensduur Een locale variabele: Een locale variabele: - begint te bestaan op de lijn waar de variabele gedeclareerd wordt. - stopt met bestaan wanneer de methode waarin de variabele gemaakt werd ten einde is.

Variabelen met dezelfde naam Mogelijke situaties: - Twee attributen hebben dezelfde naam? - Twee locale variabelen hebben dezelfde naam in dezelfde methode? - Twee locale variabelen hebben dezelfde naam maar in verschillende methoden? - Een attribuut en een lokale variabele die dezelfde naam hebben: hiding? - Twee objecten met dezelfde naam?

Vervolg 1. Naamgevingsregels 2. int en double; typecasting 3. Wiskundige operatoren 4. Algoritmen 5. repaint() 6. Strings en conversies