Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het oude Rome.
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
4.3 De cultuur van het Rijk.
Samenleving en cultuur
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Karel en grote problemen
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
De verlichting Paragraaf 2.
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
Het West Romeinse rijk valt uiteen
De opkomst van het christendom
Romeinen, Germanen en Kelten
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Romeinen in Noord-West Europa
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Uit: Trouw 16 september 2009.
2.3 Hispania Romana Kenmerk:
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Hoofdstuk VI: De Middeleeuwen Les 2: Karel de Grote
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Hoofdstuk 2.
De Germanen.
Romeinse stad en platteland
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Beeldhouw-en bouwkunst van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 3.
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
500 v. Chr. Rome komt in handen van de Senaat. Begin expansie: -264 v
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk V: Rome Les 4 - par 3A – De Cultuur van het Rijk
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Imperialisme en romaniseren
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Romeinen, Germanen en Kelten
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Geschiedenis Proefwerk oefenen.
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Een door de Romeinen gebouwde stad in het huidige Nederland.
Leven als een Romein Paragraaf 5.
De gelaagde samenleving
Tijd van steden en staten
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
De Romeinse tijd Ave Caesar Ave Legionair.
Tijd van Grieken en Romeinen 4.2 De Romeinse samenleving.
De cultuur van het rijk 4.3 De tijd van de Grieken en de Romeinen.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Blok 2 Grieken en Romeinen
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
§2.3 De opkomst van het christendom
Romulus sticht Rome in 754 v. Chr.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering

Landbouwstedelijke samenleving Meeste mensen waren werkzaam in de landbouw Als slaaf of vrije pachter Kleine zelfstandige boeren  veteranen en proletariërs die via de keizers grond hadden gekregen. Steden vormden handelscentra. Hun inwoneraantal nam toe doordat meer mensen in de handel en nijverheid (het vervaardigen van producten) konden gaan werken. De Romeinen stichtten overal in het rijk steden (soms helemaal nieuw, soms als vervanger van oude nederzettingen) Rome bleef het voorbeeld, net als de legerkampen (stratenpatroon) De Romeinen verhandelden veel producten, uit alle delen van het rijk en daarbuiten. De langdurige vrede (Pax Romana), het uitgebreide wegennet en de munt waren belangrijk voor de handel.

Romeinse weg (spoor in de bodem) Wateringseveld Romeinse weg (spoor in de bodem) Monster of Naaldwijk

Colonia Ulpia Traiana (Xanten)

Romeins fort dorp fort

Romanisering Wat is romanisering? Belangrijke factor, het leger Overnemen van de Romeinse cultuur: Taal Bouwstijl Eetgewoonten Religie Kleding Belangrijke factor, het leger Verspreidde cultuur en burgerrecht door het hele rijk. Veteranen hulptroepen kregen burgerrecht De Romeinen gebruikten geen dwang. Rust was voor hen het belangrijkst. Plaatselijke bovenlaag werd ‘beloond’ met burgerrecht

Militair diploma (166-7 AD), gevonden in Poeldijk

Romanisering Romanisering kende vele uitingsvormen het schrift Met de komst van het schrift startte de historie (geschiedenis) in ons gebied

Religie, opvoeding en onderwijs Romeinse religie was polytheïstisch Volgens de overheid bestond er een verband tussen het vereren van de Romeinse goden en trouw aan het Romeinse rijk  eenheid. In de veroverde gebieden werden Romeinse goden soms ‘gekoppeld’ aan lokale (belangrijke) goden. Daarnaast accepteerden de Romeinen dat de veroverde volkeren hun eigen goden (naast de Romeinse) bleven vereren. Eén eis: vereer de keizer! Onderwijs was een privézaak Wel werd iedere Romein volgens dezelfde waarden (wat mensen goed en slecht, mooi en lelijk, belangrijk en onbelangrijk vinden) opgevoed: dapperheid, gehoorzaamheid, vaderlandsliefde

Nehalennia

Romeinse bouwkunst Romeinen namen veel over van de Grieken, maar vernieuwden en pasten aan  beton Koepel Bogen. Kunst moest praktisch zijn, maar ook de macht van het rijk laten zien: viaducten, triomfbogen, overwinningszuilen Ook bestonden er verschillen tussen Griekse en Romeinse beeldhouwkunst

Grieks en Romeins theater - Zoek de verschillen

Wetgeving Overal in het rijk golden dezelfde wetten. Ook dat versterkte de eenheid. Kenmerken van de Romeinse wetgeving en rechtspraak zijn: Rechten en plichten in wetten vastgelegd (dus officieel) Alle wetten gelden voor iedereen Een verdachte is onschuldig tot het tegendeel is bewezen Een verdachte mag zich verdedigen Bij twijfel volgt vrijspraak Rechters zijn onafhankelijk Niemand kan gestraft worden voor wat hij denkt Niemand mag twee keer voor hetzelfde feit worden veroordeeld Je kan niet gestraft worden voor iets dat niet verboden is in de wet Het Romeinse Recht vormt de basis voor ons huidige rechtssysteem

Taal en literatuur Het Latijn werd door heel het rijk verspreid Hier stammen de Romaanse talen vanaf Tot in de 19e eeuw was het de taal van de wetenschap en nog steeds is het de taal van de Rooms-Katholieke Kerk Romeinse auteurs worden nog steeds bestudeerd. De bloeitijd van de Romeinse literatuur was gedurende de Pax Romana.

Rijk onder Augustus

Huiswerk Romeinen botsen met Bataven (p.86) & opdracht 16 WB (p.55) Veroveraars en Veroverden (p.90)