De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck
De media, volop in beweging Motor: digitalisering Processen binnen de ‘klassieke’ media Processen buiten de ‘klassieke’ media Push vs pull media Centraal: de ‘gebruiker’ Ik blog, jij vlogt, hij podcast als hij vertegenwoordigd is maar kijkt ons nog televisie, luisteren jullie nog naar de radio en lezen zij nog een krant? Is de toekomst van de media downloadbaar?
De motor: digitalisering Van analoog naar digitaal Convergentie Crossmedialisering Content komt los van drager/medium
Convergentie en crossmedialisering
Concentratie en globalisering
Naar een Lean Mean Media Machine Globalisering of localisering? Profilering, doelgroepgericht ‘Commercialisering’ = alles gratis en vrijblijvend? Sound bite en image bite cultuur
De digitale ‘concurrenten’ van de media Zelfde content andere drager (televisiekijken op je gsm) Zelfde content ander gebruik (series downloaden op je pc) User generated content (blog, vlog, podcast) Media blijven niet achter
Huidige ‘ontmoeting’ PushPull Controle bij zenderControle bij ontvanger Top-downBottom-up AutoritairVrij GestuurdKeuze OudNieuw Ononderbroken stroomSelectie ConservatiefProgressief VerledenToekomst OuderwetsModern PassiefActief
Centraal : de gebruiker
Wie is die nieuwe gebruiker?
Ik blog, jij vlogt, hij podcast maar kijkt ons nog televisie, luisteren jullie nog naar de radio en lezen zij nog een krant? Prototypische multimediagebruiker: van DotcomKids tot CyberSpaceBomma Waar zit de cultuurliefhebber?
Hoe actief? Hoeveel keuze? Enerzijds Meer keuze dan ooit Meer autonomie dan ooit Meer (inter)activiteit dan ooit Anderzijds Passief kiezen Passief gebruik interpassiviteit
Is dit het einde van de klassieke media?
Is dit het einde van de klassieke media? JA Veel drama en pathos bij futurologen, bv i.v.m. radio John Strande: ‘Can radio overcome the uncertain future? Can they build audience loyalty? In short NO’. Hoofd BBC Radio Interactive: ‘Radio can only survive if it goes digital in all ways possible’
Is dit het einde van de klassieke media? NEE Wee het technologisch determinisme Economische, sociale motieven Lessen uit het verleden: talking movies Eerste relativering: de 1e wet van de technologie: ‘a consistent pattern in our response to new technologies is we simultaneously overestimate the short term and underestimate the long term video didn’t kill the radio star Virgin onderzoek
Is dit het einde van de klassieke media? NEE Tweede relativering: ‘economische factoren’ Grenzen van persoonlijke mediabudgetten (financieel en in tijd) Derde relativering: complexiteit van het individu consument/gebruiker is complexer dan het postmoderne beeld dat wordt geschetst Vb betekenis televisiekijken blijft recht op niets doen Gewoontebeest Community: sociaal gebeuren
Is de toekomst van de media downloadbaar? Nood aan multiplatform afleverarchitectuur? Bestaande diensten uitbreiden en verrijken Bestaand publiek houden, nieuw winnen Assets : kwaliteit, de core values van klassieke media, groot bereik, sterke economische en technische basis, sterke merkerkenning, sterk personeel
Is de toekomst van de media downloadbaar? De mediatoekomst is fundamenteel onvoorspelbaar Technologie zal anders worden gebruikt dan ze bedoeld is De versterking van het sociale, politieke, culturele is een sociale behoefte. De frequentieschaarste is voorbij, maar de (echte) keuzeschaarste is aangebroken