De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ARCHIVERING REGIONALE OMROEPPROGRAMMA’S: TUSSEN PROGRAMMAPRAKTIJK EN ERFGOEDAMBITIE AVA_NET en NIBG Conferentie, Instituut voor Beeld en Geluid Hilversum,
Advertisements

Summerschool Social Media WEB 2.0 Serious & Educational games Social Netwerksites.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Wat is interactieve marketing?
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
thema's weinig over puur “onderwerpsontsluiting” onderwerpsontsluiting full-text zoeken user / looser generated content catalogiseren / titelbeschrijven.
John Vaupell Justin van der Steen
Workshop creatief brainstormen
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Inleiding G!DS Z-O-U-T en CultuurUtrecht. Wat is G!DS?  Sociale en culturele kaart van de bibliotheken  Informatie op het sociale en culturele vlak.
Aan de slag met de Flipped Classroom. Werken in groepen Vorm Groepen van 5/6 personen 4 vragen 25 minuten Resultaat: Inzicht krijgen in wat jullie belangrijk.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Geld verdienen met trends
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
De impact van nieuwe & social media
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Preek over Lucas 24:52,53 en Handelingen 1:14
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Canal Digitaal Digitale Televisie via de satellietschotel De meeste kanalen met de beste kwaliteit voor de laagste prijs. Kees Färber Directeur Operations.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Question-tags toch? is het niet? nietwaar? hè? is het wel?
VVOS-studiedag 27 september 2011
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Social media presentatie
The New (Wave. Karen wie? Maar er is meer… Om niet te spreken over fb, del.ici.ous, stumbleupon, last.fm, gmail, you name it.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT.
Loyaliteit begint met een warm welkom
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
HET EINDE VAN WINKELS PHUONG DAO & STEPHANIE VAN DER VLOED.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Digitalisering van kranten en magazines Tjitske de Jong.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Robotisering: gevolgen voor de arbeidsmarkt
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
1 Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit Den Haag, april 2011 Caroline Damwijk.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
HOE WORDT JE HR PROFESSIONAL? - Geen vaste paden qua opleiding en/of ervaring: psychologie, rechten, ingenieur, economie, … - Eigen parcours: een klassiek.
Sociale media. Wat zijn sociale media? Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met.
H1 Media en communicatie
Kluwer The end of Publishing
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Maak een site en onderscheid
Klik om verder te lezen.
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

De Media, een landschap volop in beweging Is de toekomst van de media downloadbaar? Hilde Van den Bulck

De media, volop in beweging  Motor: digitalisering  Processen binnen de ‘klassieke’ media  Processen buiten de ‘klassieke’ media  Push vs pull media  Centraal: de ‘gebruiker’ Ik blog, jij vlogt, hij podcast als hij vertegenwoordigd is maar kijkt ons nog televisie, luisteren jullie nog naar de radio en lezen zij nog een krant?  Is de toekomst van de media downloadbaar?

De motor: digitalisering  Van analoog naar digitaal  Convergentie  Crossmedialisering  Content komt los van drager/medium

Convergentie en crossmedialisering

Concentratie en globalisering

Naar een Lean Mean Media Machine  Globalisering of localisering?  Profilering, doelgroepgericht  ‘Commercialisering’ = alles gratis en vrijblijvend?  Sound bite en image bite cultuur

De digitale ‘concurrenten’ van de media  Zelfde content andere drager (televisiekijken op je gsm)  Zelfde content ander gebruik (series downloaden op je pc)  User generated content (blog, vlog, podcast)  Media blijven niet achter

Huidige ‘ontmoeting’ PushPull Controle bij zenderControle bij ontvanger Top-downBottom-up AutoritairVrij GestuurdKeuze OudNieuw Ononderbroken stroomSelectie ConservatiefProgressief VerledenToekomst OuderwetsModern PassiefActief

Centraal : de gebruiker

Wie is die nieuwe gebruiker?

 Ik blog, jij vlogt, hij podcast maar kijkt ons nog televisie, luisteren jullie nog naar de radio en lezen zij nog een krant?  Prototypische multimediagebruiker: van DotcomKids tot CyberSpaceBomma  Waar zit de cultuurliefhebber?

Hoe actief? Hoeveel keuze?  Enerzijds Meer keuze dan ooit Meer autonomie dan ooit Meer (inter)activiteit dan ooit  Anderzijds Passief kiezen Passief gebruik interpassiviteit

Is dit het einde van de klassieke media?

Is dit het einde van de klassieke media? JA  Veel drama en pathos bij futurologen, bv i.v.m. radio John Strande: ‘Can radio overcome the uncertain future? Can they build audience loyalty? In short NO’. Hoofd BBC Radio Interactive: ‘Radio can only survive if it goes digital in all ways possible’

Is dit het einde van de klassieke media? NEE  Wee het technologisch determinisme Economische, sociale motieven Lessen uit het verleden: talking movies  Eerste relativering: de 1e wet van de technologie: ‘a consistent pattern in our response to new technologies is we simultaneously overestimate the short term and underestimate the long term video didn’t kill the radio star Virgin onderzoek

Is dit het einde van de klassieke media? NEE  Tweede relativering: ‘economische factoren’ Grenzen van persoonlijke mediabudgetten (financieel en in tijd)  Derde relativering: complexiteit van het individu consument/gebruiker is complexer dan het postmoderne beeld dat wordt geschetst Vb betekenis televisiekijken blijft  recht op niets doen  Gewoontebeest  Community: sociaal gebeuren

Is de toekomst van de media downloadbaar?  Nood aan multiplatform afleverarchitectuur?  Bestaande diensten uitbreiden en verrijken  Bestaand publiek houden, nieuw winnen  Assets : kwaliteit, de core values van klassieke media, groot bereik, sterke economische en technische basis, sterke merkerkenning, sterk personeel

Is de toekomst van de media downloadbaar?  De mediatoekomst is fundamenteel onvoorspelbaar  Technologie zal anders worden gebruikt dan ze bedoeld is  De versterking van het sociale, politieke, culturele is een sociale behoefte.  De frequentieschaarste is voorbij, maar de (echte) keuzeschaarste is aangebroken