Informatievaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handen wassen als preventie van influenza
Advertisements

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Workshop Informatievaardigheden
VORM- en BETEKENISGEVING
LITERATUUR ONDERZOEK.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
t.b.v. studenten Engels (doc. A. van Hout)
Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur
Informatievaardigheden
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken Master Toerisme  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften.
Website Mediacentrum Hogeschool Leiden:
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer, Wouter Gerritsma en Nelly Roefs 13 september 2011.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Informatievaardigheden NCP Ecologie 2 september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Sociale geografie (GEO-10306), 16 november 2012 Marja DuizendstraalMarco van Veller Joke WebbinkHein Lucas.
Informatievaardigheden YAS Inleiding in de Dierwetenschappen 25 en 27 september 2012, Marja Maclaine Pont & Annemie Kersten.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden Marja Duizendstraal Hans Fransen Marco van Veller Corrie van Zeist.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma September 2009.
Human Geography (SAL-10306) Informatievaardigheden Marja Duizendstraal Liza Bruggenkamp Marco van Veller Corrie van Zeist.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Informatievaardigheden YAS BSc-project Animal Science & Aquaculture Annemie Kersten & Marianne Roseboom Bibliotheek Wageningen UR.
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Social concepts and theories for forest and nature conservation (FNP-22806) Informatievaardigheden Marja Duizendstraal Hein Lucas.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Informatievaardigheden YLS BSc-project Animal Science & Aquaculture Annemie Kersten, Marianne Roseboom Bibliotheek Wageningen UR Marc Verdegem Lsg.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Annemie Kersten Informatievaardigheden in YAS
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Bibliotheek Wageningen UR Overal dichtbij. Bibliotheek Wageningen UR: Overal dichtbij Hoe kan ik: “off-campus” toegang krijgen tot tijdschriften en databases?
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
Workshop Informatievaardigheden
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
De ecologische voetafdruk
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
De taaltaak
Participatory Action Research
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Transcript van de presentatie:

Informatievaardigheden Definitie: Informatievaardigheid is de vaardigheid: Te weten wanneer er een behoefte aan informatie is; In staat zijn informatie te identificeren; Informatie kunnen vinden; Informatie kunnen evalueren; Effectief informatie kunnen gebruiken ten behoeve van het probleem dat zich voordoet. Before: Library instruction Now there is more involved The electronic world

Informatievaardigheid Informatie-explosie (overload) Electronisch (Internet) Wetenschappelijke informatie Bibliotheek informatie (Digital Library) Probleem met betrouwbaarheid (kwaliteit) Brittanica <-> Wikipedia Scopus <-> Google Scholar Laten zien: Groei Internet : Searchengine watch (Search engines are databases) Groei Bibliotheek: Digital Library Not just books and your guidebooks

Internet groei Het gaat hier om domeinen

Internet groei Noord Amerika en Europa stabiliseren Afrika b.v. groeit

Informatievaardigheid Information explosie (overload) Electronisch (Internet) Wetenschappelijke informatie Bibliotheekinformatie (Digital Library) Probleem met betrouwbaarheid Brittanica <-> Wikipedia Scopus <-> Google Scholar Laten zien: Groei Internet : Searchengine watch (Search engines are databases) Groei Bibliotheek: Digital Library Not just books and your guidebooks

Informatievaardigheid Waarom zou je informatievaardig moeten zijn? Later als beroepsbeoefenaar Nu tijdens de studie Professional: Scientist Educator Policy maker Business manager Study: preparing reports

Wat leer je? Ken de informatiebronnen Soorten en kwaliteit van bronnen (BB) Boeken, wetenschappelijke tijdschriften, vakbladen, encyclopedia, congresverslagen, kaarten, rapporten, etc. Scopus/Brittanica <-> Google Scholar/ Wikipedia Toegespitst op onderzoeksterrein: Portals Types of sources: Blackboard M2 types Quality: Brittannica <-> Wikipedia Bibliografie Scopus <-> Google Scholar tsunami Subject specific (Portals)

Wat leer je? Hoe te zoeken efficiënt effectief basale zoekstrategieën speciale databases Tourism AND ecology OR nature OR forest

Wat leer je Hoe de bibliotheek van Wageningen UR te gebruiken De fysieke bibliotheek De digitale bibliotheek

Fysieke en digitale bibliotheek

Fysieke bibliotheek Naar desktop library switchen. Shortcuts laten zien. Ook hier dreigt information overload.

De magazijnen Boekenkast = book case

Magazijnen

Tijdschriften Naar desktop library switchen. Shortcuts laten zien. Ook hier dreigt information overload.

Wat leer je Refereren, citeren, aanhalen Literatuurlijstjes maken Plagiaat voorkomen

Week 11 THEMA 3: Water management: Dynamiek op verschillende schaalniveaus De centrale vraag waar we deze week op in gaan is op welke manier technologie in water management wordt geïmplementeerd. Met name zullen we kijken naar de verschillende schalen waarop waterbeheer wordt benaderd en de verschillen tussen ontwikkelde en ontwikkelingslanden. Teven zullen de conflicten die optreden door de implementatie van technologie in waterbeheer worden geanalyseerd.

Zoekopdrachten voor case studies Vind literatuur over de invloed van de introductie van nieuwe technologie m.b.t. de water distributie en watergebruik op de waterbronnen en het milieu in aride gebieden. Verfijn het resultaat en lever een subset met informatie over het Aral meer. Case 2: Vind literatuur over de invloed van de introductie van moderne technologie m.b.t. de water distributie en watergebruik op de waterbronnen en het milieu in ontwikkelingslanden. Verfijn het resultaat en lever een subset met informatie over het Lake Chad.  Case 3: Vind literatuur over de problematiek van water resource management m.b.t. de waterdistributie en watergebruik bij grensoverschrijdende stroomgebieden. Verfijn het resultaat en lever een subset met informatie over Turkije en Syrië. Case 4: Vind literatuur over het effect van de introductie van nieuwe tuinbouw- en sierteelt in ontwikkelingslanden m.b.t. water management en het milieu. Verfijn het resultaat en lever een subset met informatie over sierteelt in Ethiopia. Case 5: Vind literatuur over water management van stroomgebieden in mediterrane regio. Onderzoek hierbij met name de impact op milieu. Verfijn het resultaat en lever een subset met informatie over Ebro vallei in Spanje. Case 6: Vind literatuur over het effect van moderne technologie m.b.t. water management en in het bijzonder van stuwdammen op de waterbronnen en het milieu. Verfijn het resultaat en lever een subset met informatie over het TGD in China.

Groepsindeling case studies groep 1 en 7 Aral Meer groep 2 en 8 Lake Chad groep 3 en 9 Water rights: Turkey vs Syria groep 4 en 10 Bloementeelt in the Central Rift Valley, Ethiopia groep 5 en 11 Watermanagement in Ebro-basin, Spanje groep 6 en 12 Three Gorges Dam in China

Opdracht t.b.v. case study Maak een EndNote library voor de verzamelde literatuur voor de case study. Zoek trefwoorden bij de onderzoeksproblematiek van de door de groep gekozen case study Doe een literatuuronderzoek in de WUR catalogus en Scopus en zet de bruikbare referenties in de Endnote library. Probeer aan de hand van de abstracts die je hebt gelezen te bewoorden wat de belangrijkste zaken zijn die spelen. Maak een selectie die je gaat gebruiken t.b.v. week 11

Opdracht vandaag Na dit college 2e uur: Individueel Modules 1 t/m 3 en opdracht in bibliotheek per groepje 3e uur: Uitleg/Demo Zoekacties in catalogus en Scopus plus opzetten Endnote database 4e uur: vervolg Uitleg/demo en registreren in Endnote Web.

Voorbeeld Hoe maak je een zoekstrategie?

Concepts/aspects and keywords: “Natural disasters are natural phenomena, but their victims and the damage caused are the consequences of the human activity. Therefore preventive measures or protection against natural disasters like earthquakes, floods, hurricanes, and landslides are of extreme importance. Spatial planning is one of the activities which can prevent, abate, or mitigate their consequences, by proper physical planning, taking into account the knowledge of risk concerning the occurrence of the phenomena that can provoke disasters. In accordance with the need for rising the awareness of policy makers land use planners should take any opportunity to include the aspect of reduction of the effect of natural disasters in their planning practice.” (S. Balram, P.D. Molotov Spatial planning as a means of protection against natural disasters, Landscape and Urban Planning 69 (2004) 145–162) Concepts/aspects and keywords: natural disasters: natural disasters, earthquakes, floods, hurricanes, etc. spatial planning: spatial planning, land use planning, urban planning, etc. prevention: prevention, mitigation, protection, etc.

Deze week Blackboard modules individueel bestuderen (toets!) Per groepje Literatuur verzamelen in Endnote voor case-study met behulp van assignment. (assignment inleveren!)