Inhoud Presentatie 1. Probleemstelling onderzoek 2. Wat is een search engine? 3. Geschiedenis van search engines 4. Hoe werkt een search engine? 5. Welke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het internet.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
RSI? zoeken naar de in de e-hooiberg >
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
SURFnet Search Engine NG Opzet en uitgangspunten Utrecht, 09 juni 2004 Henny Bekker.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Omzet genereren via Internet
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Efficiënt zoeken Informatie zoeken op verschillende manieren Je hebt een URL of hyperlink bij de hand VVVVb. W W W W W WWWW WWWW.... SSSS IIII TTTT.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
7 sep 04 pag. 1 Zoeken op Internet © 2004 Be Value BV Zoeken op Internet Bert Plat.
Zoeken met Google Door Kick de Wolff 13 juni 2006.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Zoekstrategieën Les 1 Les 2 Internet-navigatieplan
Google Scholar de googlificatie van de wetenschap ? Eric Sieverts
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
Philosopher’s Index Zoekresultaten uitbreiden door te zoeken in meerdere databases tegelijk Klik met muis = verder gaan.
ATLA Religion Database + ATLAS Zoekresultaten uitbreiden door zoeken in meerdere databases Klikken = verder gaan.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2011 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 november 2009 Wageningen.
1 Nieuwe (on)mogelijkheden webzoekmachines Jeroen Bosman VOGIN, 16 november 2010 Wageningen.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Joost van Dijk Web Technology
SEO Tools.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Hoe werkt een zoekmachine?. In feite als een gewone browser Zoekmachine discrimineert niet; álles wat geïndexeerd mag worden, wordt geïndexeerd Ranking.
ClearSense the first choice in local search and advertising.
Les Informatica 02/03/2004 Yperman Hans
Bibliotheek vredespaleis digitale bibliotheek
01/10/2013. Veel voorkomende soorten:  Big header: een grote, opvallende header, die +/- 1/3 van pagina inneemt  Minimale header: een sobere header,
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Meer bekendheid via je Website
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Google versus Bing Gigantenstrijd.
Hoe krijg ik volk op mijn site? Keywords Titles Descriptions.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Online informatie zoeken via de bibliotheekwebsite Demo Nyenrode bibliotheek.
Webpromotie & SEO copywriting. Zoekmachines Slechts één zoekmachine van belang: Google Marktaandeel Google in het de westerse wereld:
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb Welkom les 3 Overzicht vorige les  Terugblik op wat we geleerd hebben  Uitwisselen van ervaringen  Behandelen.
Advanced Business Information Solutions Zoekmachines en andere vormen van webmarketing.
HOM - COM Ledenvergadering 21 / 06 / Efficiënt en Onderzoek van 2007 en bevestigd in 2010 Slechts 1 op 3 van de s wordt gelezen 9 tips.
Philosopher’s Index Presentatie van zoekresultaten Klik met muis = verder gaan.
Briant College Hoofdstuk 3 Omgaan met internet. Briant College InternetVeel informatie Betrouwbaarheid is belangrijk! 16-jarige scholier op scholieren.com.
Search engines welk instrument voor welke taak eric sieverts Universiteitsbibliotheek Utrecht Instituut voor Media en Informatiemanagement / HvA Eric Sieverts.
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
De informatiespecialist en het WWW Jos van Helvoort (IDM) voor Bibliotheek HHS.
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij 10 do’s en dont’s Windkracht62 1 WINDKRACHT (0) Ian Muller.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Agenda Wie ben ik? Redkiwi Online marketing In de diepte: SEO.
WebdesignWebdesign, linkbuilding, zoekmachine marketing en het ontwerpen van webshopslinkbuilding zoekmachine marketingwebshops.
SEO en SEA Uw website bovenaan in Google! 24 april 2008.
Voor bibliotheken. Training AquaBrowser Zoetermeer, 20 mei 2010.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
SEO Hoger in Google.
Zoeken op internet
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Uw website bovenaan in Google!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Online Marketing voor het MBO
Goochelen met Google Zoeken
Transcript van de presentatie:

Inhoud Presentatie 1. Probleemstelling onderzoek 2. Wat is een search engine? 3. Geschiedenis van search engines 4. Hoe werkt een search engine? 5. Welke soorten search engines zijn er? 6. Vergelijking en beste search engine 7. Toekomst verwachting 8.Conclusie(s) Probleemstelling onderzoek

Wat is een search engine? Probleemstelling onderzoek Hoofd probleemstelling: Het schetsen van een helder beeld van de rol die search engines spelen op het Internet. Uitsplitsing Wat is een search engine nou precies? Wat is een search engine nou precies? Welke weg heeft het doorlopen en waar gaat het mogelijk heen? Welke weg heeft het doorlopen en waar gaat het mogelijk heen? Wat zijn de verschillen tussen search engines en is er één de beste? Wat zijn de verschillen tussen search engines en is er één de beste?

De geschiedenis van search engines Wat is een search engine? Met een search engine kan, door middel van trefwoorden, het Internet doorzocht worden. Twee soorten categorieën: Indexen en directory’s Twee soorten categorieën: Indexen en directory’s Wanneer te kiezen tussen een index of directory Wanneer te kiezen tussen een index of directory

Hoe werkt een search engine? Geschiedenis van search engines In het begin was surfen goed nog mogelijk In het begin was surfen goed nog mogelijk Het internet groeide naar een meer grafisch rijke omgeving Het internet groeide naar een meer grafisch rijke omgeving WAIS / XWAIS WAIS / XWAIS GOPHER GOPHER NCSA Mosaic / Netscape (WWW) NCSA Mosaic / Netscape (WWW) Opkomst van search engines Opkomst van search engines

Welke soorten search engines zijn er? Hoe werkt een search engine? Achter de GUI van een search engine zit: De spider De spider Onder andere: Title, Meta en Alt tags Onder andere: Title, Meta en Alt tags De database  De database   Uitsluiten van stopwoorden Uitsluiten van stopwoorden Minder is meer Minder is meer Voorkomen van linkrot Voorkomen van linkrot Ranking software Ranking software Onder andere: positie in de hiërarchie, corpsgrootte, woord frequentie / proximity Onder andere: positie in de hiërarchie, corpsgrootte, woord frequentie / proximity woordlengte van de pagina, aantal links naar andere sites. woordlengte van de pagina, aantal links naar andere sites.

Vergelijking en beste search engine Welke soorten search engines zijn er? Zoeken op trefwoorden Zoeken op trefwoorden Zoeken met uitgebreide zoekopdrachten (power search) Zoeken met uitgebreide zoekopdrachten (power search) Zoeken met metasearchers Zoeken met metasearchers Zoeken met catalogi / startpunten Zoeken met catalogi / startpunten Zoeken in naslagwerken Zoeken in naslagwerken

Vergelijking en beste search engine Verschillende goede en slechte punten Verschillende goede en slechte punten Onder andere: grootte database, file ondersteuning, Onder andere: grootte database, file ondersteuning, extra diensten, gebruiksvriendelijke GUI enz. extra diensten, gebruiksvriendelijke GUI enz. Persoonlijke voorkeur Persoonlijke voorkeur Omgangservaring Omgangservaring Search EngineDatabase grootte (miljard)Claims (miljard) Google3,0333,083 AlltheWeb2,1062,112 AltaVista1,6891,000 WiseNut1,4531,500 Hotbot1,1473,000 MSN Search1,0183,000 Teoma1, EngineZoekopdrachtenMeting vanaf: Google250 million p.d.February 2003 Overture167 million p.d.February 2003 Inktomi80 million p.d.February 2003 LookSmart45 million p.d.February 2003 FindWhat33 million p.dJanuary 2003 Ask Jeeves20 million p.d.February 2003 AltaVista18 million p.d.February 2003

Vergelijking en beste search engine Is Google de beste search engine? Eén van de oudste en goed voorstaande search engine Eén van de oudste en goed voorstaande search engine Meest bekend en meest gebruikt Meest bekend en meest gebruikt Staat er financieel zeer goed voor Staat er financieel zeer goed voor Één van de grootste databases Één van de grootste databases Levert zeer relevante zoek resultaten Levert zeer relevante zoek resultaten De grootste search engines op het web: 1. Google (46.5%) 2. Yahoo (20.6%) 3. MSN Search (7.8%) 4. Altavista (6.4%) 5. Terra Lycos (4.6%) 6. Ixquick (2.4%) 7. AOL Search (1.6%) Het markt aandeel van search engines in Nederland: 1. Google (45.1%) 2. MSN Search (14.4%) 3. Ilse (9.3%) 4. Yahoo (8.7%) 5. AltaVista (6.2%) 6. Lycos (4.6%) 7. Vinden.nl (4.3%)

Toekomst verwachting Vergelijking en beste search engine PageRank technologie van Google: Interne links Interne links Externe links Externe links Pagina criteria (title tags, woord frequentie / proximity) Pagina criteria (title tags, woord frequentie / proximity)

Conclusie(s) Toekomst verwachting Nieuwe manier van zoeken: De vragensteller krijgt meer aandacht De vragensteller krijgt meer aandacht De tekst wordt nauwkeuriger bestudeerd De tekst wordt nauwkeuriger bestudeerd De positie van de webpagina wordt belangrijker De positie van de webpagina wordt belangrijker Enkele ontwikkelingen zijn: Betekenis achterhalen Betekenis achterhalen Vraaganalyse Vraaganalyse Specialisatie Specialisatie Intelligente agents Intelligente agents Natuurlijke taal Natuurlijke taal

Vragen Conclusie(s) Search engines zijn onmisbare hulpmiddelen om te navigeren op het web door grote hoeveelheden informatie Zoekresultaten worden eerst gevonden(spider), gerangschikt(ranking) en dan opgeslagen(database) Elke search engine heeft sterke en zwakke punten en niet één is ‘de beste’ De Google search engine echter is wel de toon aangevende met PageRank Search engines in hun huidige vorm hebben hun langste tijd gehad

Einde Vragen?