Inhoud Presentatie 1. Probleemstelling onderzoek 2. Wat is een search engine? 3. Geschiedenis van search engines 4. Hoe werkt een search engine? 5. Welke soorten search engines zijn er? 6. Vergelijking en beste search engine 7. Toekomst verwachting 8.Conclusie(s) Probleemstelling onderzoek
Wat is een search engine? Probleemstelling onderzoek Hoofd probleemstelling: Het schetsen van een helder beeld van de rol die search engines spelen op het Internet. Uitsplitsing Wat is een search engine nou precies? Wat is een search engine nou precies? Welke weg heeft het doorlopen en waar gaat het mogelijk heen? Welke weg heeft het doorlopen en waar gaat het mogelijk heen? Wat zijn de verschillen tussen search engines en is er één de beste? Wat zijn de verschillen tussen search engines en is er één de beste?
De geschiedenis van search engines Wat is een search engine? Met een search engine kan, door middel van trefwoorden, het Internet doorzocht worden. Twee soorten categorieën: Indexen en directory’s Twee soorten categorieën: Indexen en directory’s Wanneer te kiezen tussen een index of directory Wanneer te kiezen tussen een index of directory
Hoe werkt een search engine? Geschiedenis van search engines In het begin was surfen goed nog mogelijk In het begin was surfen goed nog mogelijk Het internet groeide naar een meer grafisch rijke omgeving Het internet groeide naar een meer grafisch rijke omgeving WAIS / XWAIS WAIS / XWAIS GOPHER GOPHER NCSA Mosaic / Netscape (WWW) NCSA Mosaic / Netscape (WWW) Opkomst van search engines Opkomst van search engines
Welke soorten search engines zijn er? Hoe werkt een search engine? Achter de GUI van een search engine zit: De spider De spider Onder andere: Title, Meta en Alt tags Onder andere: Title, Meta en Alt tags De database De database Uitsluiten van stopwoorden Uitsluiten van stopwoorden Minder is meer Minder is meer Voorkomen van linkrot Voorkomen van linkrot Ranking software Ranking software Onder andere: positie in de hiërarchie, corpsgrootte, woord frequentie / proximity Onder andere: positie in de hiërarchie, corpsgrootte, woord frequentie / proximity woordlengte van de pagina, aantal links naar andere sites. woordlengte van de pagina, aantal links naar andere sites.
Vergelijking en beste search engine Welke soorten search engines zijn er? Zoeken op trefwoorden Zoeken op trefwoorden Zoeken met uitgebreide zoekopdrachten (power search) Zoeken met uitgebreide zoekopdrachten (power search) Zoeken met metasearchers Zoeken met metasearchers Zoeken met catalogi / startpunten Zoeken met catalogi / startpunten Zoeken in naslagwerken Zoeken in naslagwerken
Vergelijking en beste search engine Verschillende goede en slechte punten Verschillende goede en slechte punten Onder andere: grootte database, file ondersteuning, Onder andere: grootte database, file ondersteuning, extra diensten, gebruiksvriendelijke GUI enz. extra diensten, gebruiksvriendelijke GUI enz. Persoonlijke voorkeur Persoonlijke voorkeur Omgangservaring Omgangservaring Search EngineDatabase grootte (miljard)Claims (miljard) Google3,0333,083 AlltheWeb2,1062,112 AltaVista1,6891,000 WiseNut1,4531,500 Hotbot1,1473,000 MSN Search1,0183,000 Teoma1, EngineZoekopdrachtenMeting vanaf: Google250 million p.d.February 2003 Overture167 million p.d.February 2003 Inktomi80 million p.d.February 2003 LookSmart45 million p.d.February 2003 FindWhat33 million p.dJanuary 2003 Ask Jeeves20 million p.d.February 2003 AltaVista18 million p.d.February 2003
Vergelijking en beste search engine Is Google de beste search engine? Eén van de oudste en goed voorstaande search engine Eén van de oudste en goed voorstaande search engine Meest bekend en meest gebruikt Meest bekend en meest gebruikt Staat er financieel zeer goed voor Staat er financieel zeer goed voor Één van de grootste databases Één van de grootste databases Levert zeer relevante zoek resultaten Levert zeer relevante zoek resultaten De grootste search engines op het web: 1. Google (46.5%) 2. Yahoo (20.6%) 3. MSN Search (7.8%) 4. Altavista (6.4%) 5. Terra Lycos (4.6%) 6. Ixquick (2.4%) 7. AOL Search (1.6%) Het markt aandeel van search engines in Nederland: 1. Google (45.1%) 2. MSN Search (14.4%) 3. Ilse (9.3%) 4. Yahoo (8.7%) 5. AltaVista (6.2%) 6. Lycos (4.6%) 7. Vinden.nl (4.3%)
Toekomst verwachting Vergelijking en beste search engine PageRank technologie van Google: Interne links Interne links Externe links Externe links Pagina criteria (title tags, woord frequentie / proximity) Pagina criteria (title tags, woord frequentie / proximity)
Conclusie(s) Toekomst verwachting Nieuwe manier van zoeken: De vragensteller krijgt meer aandacht De vragensteller krijgt meer aandacht De tekst wordt nauwkeuriger bestudeerd De tekst wordt nauwkeuriger bestudeerd De positie van de webpagina wordt belangrijker De positie van de webpagina wordt belangrijker Enkele ontwikkelingen zijn: Betekenis achterhalen Betekenis achterhalen Vraaganalyse Vraaganalyse Specialisatie Specialisatie Intelligente agents Intelligente agents Natuurlijke taal Natuurlijke taal
Vragen Conclusie(s) Search engines zijn onmisbare hulpmiddelen om te navigeren op het web door grote hoeveelheden informatie Zoekresultaten worden eerst gevonden(spider), gerangschikt(ranking) en dan opgeslagen(database) Elke search engine heeft sterke en zwakke punten en niet één is ‘de beste’ De Google search engine echter is wel de toon aangevende met PageRank Search engines in hun huidige vorm hebben hun langste tijd gehad
Einde Vragen?