3FD na de vakantie !! Wiskunde deel B + Geodriehoek !!! + potlood !! + gum !! + rekenmachine !! Koop het als je het niet hebt !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Advertisements

De Stelling van Pythagoras
Stelling van Pythagoras
Toepassingen op de stelling van Pythagoras
GONIOMETRIE UITLEG 8.2 TANGENS
Van tabel naar formule Hoofdstuk 8 Klas 1
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 2
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Stijgen en dalen constante stijging toenemende stijging
Tangens In een rechthoekige driehoek kun je met tangens werken.
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
Gelijkvormige driehoeken
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Een meetkundig bewijs van de stelling van Napoleon
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 8
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 7
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 4
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
Extra vragen voor Havo 3 WB
Regels voor het vermenigvuldigen
Rekenregels van machten
Rekenregels voor wortels
Lineaire functies Lineaire functie
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Gelijkvormige driehoeken
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Goniometrie Tangens Sinus Cosinus
Goniometrie Tangens Sinus Cosinus
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
vergrotingsformule F Er zijn in de tekening 2 Gelijkvormige driehoeken
Wrijvingskracht en normaal kracht toegepast
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
Havo B Samenvatting Hoofdstuk 4. Interval a-8 ≤ x < 3 [ -8, 3 › b4 < x ≤ 4½ ‹ 4, 4½ ] c5,1 ≤ x ≤ 7,3 [ 5,1 ; 7,3 ] d3 < x ≤ π ‹ 3, π ] -83 l l ○● 44½4½.
Krachten optellen en ontbinden
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Hoofdstuk 5 De stelling van Pythagoras
CONGRUENTIE HOOFDSTUK 3 BLADWIJZERS: 3.2. CONGRUENTE DRIEHOEKEN
Voorbeeld Bereken de diepte van het water. Aanpak
Gelijkvormigheid en verhoudingstabellen.
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Goniometrie Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop alle hoeken berekenen van een rechthoekige driehoek. Elke keer als je klaar bent.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Presentatie Soorten bijzondere driehoeken en Rekenen met hoeken
Worteltrekken (1) F.J. Schuurman De Meibrink 30 Dinxperlo.
Vraagstuk: korting ( type 1)
Regels voor het vermenigvuldigen
Presentatie Z en F Hoeken Theorie.
5L week 12: ‘Vormleer: driehoeken: zijden – hoeken - symmetrieassen’
Goniometrie is een tak van wiskunde die
De tangens A.
5L week 12: ‘Vormleer: driehoeken: zijden – hoeken - symmetrieassen’
2 VMBO-T/HAVO deel Driehoeken tekenen Drie zijden gegeven VMBO-T
Twee zijden en de hoek ertussen gegeven VMBO-T
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 9
Bewijs: de driehoeksongelijkheid
Bewijs: het verband tussen de hoeken en de zijden in een driehoek
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
HOOFDSTUK 5 Goniometrie Tangens.
HOOFDSTUK 5 Goniometrie Tangens.
Transcript van de presentatie:

3FD na de vakantie !! Wiskunde deel B + Geodriehoek !!! + potlood !! + gum !! + rekenmachine !! Koop het als je het niet hebt !

DEEL B Hoofdstuk 7 Goniometrie V1, blz 8

Goniometrie = driehoeksmeetkunde

Scherphoekige driehoek

Teken ∆ ABC geg: < A= 60°, < B= 30°, AB= 10 cm

10 cm AB Teken ∆ ABC geg: < A= 60°, < B= 30°, AB= 10 cm

10 cm AB Teken ∆ ABC geg: < A= 60°, < B= 30°, AB= 10 cm

10 cm 60° AB Teken ∆ ABC geg: < A= 60°, < B= 30°, AB= 10 cm

10 cm 60° AB Teken ∆ ABC geg: < A= 60°, < B= 30°, AB= 10 cm

10 cm AB 60°30° C Teken ∆ ABC geg: < A= 60°, < B= 30°, AB= 10 cm

10 cm AB 60°30° C Teken ∆ ABC geg: < A= 60°, < B= 30°, AB= 10 cm

10 cm AB 60°30° C Teken ∆ ABCgeg: < A= 60°, < B= 30°, AB=10 cm Berekening:< A + < B = 60° + 30° = 90 ° Drie hoeken samen= 180 ° ; Dus <C = 180 °- 90 ° = 90 ° (rechte hoek) AC 2 + BC 2 = AB 2 (stelling van Pythagoras) ∟

10 cm AB Hoogtelijn of loodlijn tekenen

10 cm AB Hoogtelijn of loodlijn tekenen

DEEL B Hoofdstuk 7 V1a, blz 8

Teken ∆ ABCgeg: < A= 58°, < B= 33°, AB=5 cm Vraag: Vraag: Teken ∆ ABC en is dit een rechthoekige driehoek ? Teken met geodriehoek, lineaal en gebruik van gum

Teken ∆ ABCgeg: < A= 58°, < B= 33°, AB=5 cm Berekening:

Teken ∆ ABCgeg: < A= 58°, < B= 33°, AB=5 cm Berekening:< A + < B = 58° + 33° = 91 °

Teken ∆ ABCgeg: < A= 58°, < B= 33°, AB=5 cm Berekening:< A + < B = 58° + 33° = 91 ° Drie hoeken samen= 180 ° ; Dus > conclusie <C is geen rechte hoek !

DEEL B Hoofdstuk 7 V1b, blz 8

Teken ∆ KLM geg: < K= 14°, < L= 76°, KL=8 cm ;

Teken ∆ KLM geg: < K= 14°, < L= 76°, KL=8 cm Berekening:< K+ < L = 14° + 76° = 90 °

Teken ∆ KLM geg: < K= 14°, < L= 76°, KL=8 cm Berekening:< K+ < L = 14° + 76° = 90 ° Drie hoeken samen = 180 ° ; Dus > conclusie < M is een rechte hoek !

Teken ∆ KLM geg: < K= 14°, < L= 76°, KL=8 cm Berekening:< K+ < L = 14° + 76° = 90 ° Drie hoeken samen = 180 ° ; Dus > conclusie < M is een rechte hoek !

DEEL B Hoofdstuk 7 V2, blz 8

Teken ∆ KLM geg: < LM= 30, KM=16 en <M= 90 ° a.Maak een schets, tekening op schaal

Teken ∆ KLM geg: < LM= 30, KM=16 en <M= 90 ° a.Maak een schets, tekening op schaal b.LM en KM zijn de rechthoekzijden

Teken ∆ KLM geg: < LM= 30, KM=16 en <M= 90 ° a.Maak een schets, tekening op schaal b.LM en KM zijn de rechthoekzijden

Teken ∆ KLM geg: < LM= 30, KM=16 en <M= 90 ° a.Maak een schets, tekening op schaal b.LM en KM zijn de rechthoekzijden c.KL c.KL is de schuine zijde, de langste zijde

Teken ∆ KLM geg: < LM= 30, KM=16 en <M= 90 ° a.Maak een schets, tekening op schaal b.LM en KM zijn de rechthoekzijden c.KL c.KL is de schuine zijde de langste zijde d.Hoe bereken ik de schuine zijde ?

LM 2 + KM 2 = KL 2 Algebraïsche methode:LM 2 + KM 2 = KL = KL 2

LM 2 + KM 2 = KL 2 Algebraïsche methode:LM 2 + KM 2 = KL = KL = KL = KL 2

LM 2 + KM 2 = KL 2 Algebraïsche methode:LM 2 + KM 2 = KL = KL = KL = KL 2 ±√ 1156 = KL 34= KL

LM 2 + KM 2 = KL 2 Algebraïsche methode:LM 2 + KM 2 = KL = KL = KL = KL 2 √ 1156 = KL 34= KL

DEEL B Hoofdstuk 7 V3a, blz 8

AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) Algebraïsche methode:AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) = AC 2 (bekende waarden invullen)

AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) Algebraïsche methode:AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) = AC 2 (bekende waarden invullen) = AC 2

AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) Algebraïsche methode:AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) = AC 2 (bekende waarden invullen) = AC 2 225= AC 2

AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) Algebraïsche methode:AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) = AC 2 (bekende waarden invullen) = AC 2 225= AC 2 √ 225 = AC

AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) Algebraïsche methode:AB 2 + BC 2 = AC 2 (formule noteren) = AC 2 (bekende waarden invullen) = AC 2 225= AC 2 √ 225 = AC 15= AC 15= AC

V3b + 3c, blz 8

Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) Algebraïsche methode:GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) GL48 (vul de bekende gegevens in ) GL = 8 2 (vul de bekende gegevens in ) Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) Algebraïsche methode:GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) GL48 (vul de bekende gegevens in ) GL = 8 2 (vul de bekende gegevens in ) GL1664 GL = 64 Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) Algebraïsche methode:GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) GL48 (vul de bekende gegevens in ) GL = 8 2 (vul de bekende gegevens in ) GL1664 GL = 64 GL GL 2 = Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) Algebraïsche methode:GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) GL48 (vul de bekende gegevens in ) GL = 8 2 (vul de bekende gegevens in ) GL1664 GL = 64 GL GL 2 = GL48 GL 2 = 48 Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) Algebraïsche methode:GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) GL48 (vul de bekende gegevens in ) GL = 8 2 (vul de bekende gegevens in ) GL1664 GL = 64 GL GL 2 = GL48 GL 2 = 48 GL=±√48 Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) Algebraïsche methode:GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) GL48 (vul de bekende gegevens in ) GL = 8 2 (vul de bekende gegevens in ) GL1664 GL = 64 GL GL 2 = GL48 GL 2 = 48 GL=±√48 GL= +6,928 of -6,928(nvtp) Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) Algebraïsche methode:GL 2 + GH 2 = HL 2 (noteer eerst formule ) GL48 (vul de bekende gegevens in ) GL = 8 2 (vul de bekende gegevens in ) GL1664 GL = 64 GL GL 2 = GL48 GL 2 = 48 GL=±√48 GL= 6,928 GL= 6,93 (afgerond 2 dec.) GL= 6,93 (afgerond 2 dec.) Schuine zijde is nu gegeven, bereken GL

MK 2 + KL 2 = ML 2 Algebraïsche methode:MK 2 + KL 2 = ML 2 (√ 380) =ML 2 (√ 380) =ML 2

MK 2 + KL 2 = ML 2 Algebraïsche methode:MK 2 + KL 2 = ML 2 (√ 380) =ML 2 (√ 380) =ML = ML 2 605= ML 2

MK 2 + KL 2 = ML 2 Algebraïsche methode:MK 2 + KL 2 = ML 2 (√ 380) =ML 2 (√ 380) =ML = ML 2 605= ML 2 √ 605 = ML 25= ML 25= ML

DEEL B Hoofdstuk 7 V4, blz 8

Vraag 1: Bereken CD en daarna BC

Algebraïsche methode AD 2 + CD 2 = AC 2

Algebraïsche methode AD 2 + CD 2 = AC CD 2 =10 2

Algebraïsche methode AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100

Algebraïsche methode AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = CD 2 =100-25

Algebraïsche methode AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = CD 2 = CD 2 = 75 CD 2 = 75

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = ±√75 CD = ±√75 √75 Algebraïsche methode

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = √75 CD = √75 √75 Algebraïsche methode: stap 2 > BC berekenen

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = √75 CD = √75 BD 2 + CD 2 = BC 2 √75

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = √75 CD = √75 BD 2 + CD 2 = BC (√75) 2 = BC 2 √75 Algebraïsche methode: stap 2 > BC berekenen

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = √75 CD = √75 BD 2 + CD 2 = BC (√75) 2 = BC = BC 2 √75 Algebraïsche methode: stap 2 > BC berekenen

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = √75 CD = √75 BD 2 + CD 2 = BC (√75) 2 = BC = BC = BC = BC 2 √75 Algebraïsche methode: stap 2 > BC berekenen

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = √75 CD = √75 BD 2 + CD 2 = BC (√75) 2 = BC = BC = BC = BC 2 ±√219 = BC √75 Algebraïsche methode: stap 2 > BC berekenen

AD 2 + CD 2 = AC CD 2 = CD 2 =100 CD 2 = 75 CD 2 = 75 CD = √75 CD = √75 BD 2 + CD 2 = BC (√75) 2 = BC = BC = BC = BC 2 √219 = BC 14,8 = BC √75 Algebraïsche methode: stap 2 > BC berekenen

DEEL B Hoofdstuk 7 V5, blz 9

x 0,5

DEEL B Hoofdstuk 7 V6a, blz 9

88°

88°

88° ∆ ABC ≡ ∆ GHI

Vermenigvuldigingsfactor = x 1,5

EF x 5 = 5 x 1,5 = 7,5 = ML DF x 5= 6 x 1,5= 9= MK DE x 5= 2,5 x 1,5 = 3,75 = KL Vermenigvuldigingsfactor = x 1,5 ∆ DEF ≡ ∆ KLM

DEEL B Hoofdstuk 7 V6b en c, blz 9

88° AB. X = GH 6. X = x = = = 2/3 = vermenigvuldigingsfactor 6 3 BC. X = GI 4. X = GI 4. 2/3 = GI 8/3 = GI 2 2/3 = GI

88° AB. X = GH 6. X = x = = = 2/3 = vermenigvuldigingsfactor 6 3 BC. X = GI 4. X = GI 4. 2/3 = GI 8/3 = GI 2 2/3 = GI

88° AB. X = GH 6. X = x = = = 2/3 = vermenigvuldigingsfactor 6 3 BC. X = GI 4. X = GI 4. 2/3 = GI 8/3 = GI 2 2/3 = GI

88° AB. X = GH 6. X = x = = = 2/3 = vermenigvuldigingsfactor 6 3 BC. X = GI 4. X = GI 4. 2/3 = GI 8/3 = GI 2 2/3 = GI

88° AB. X = GH 6. X = x = = = 2/3 = vermenigvuldigingsfactor 6 3 BC. X = GI 4. X = GI 4. 2/3 = GI 8/3 = GI 2 2/3 = GI

88° AB. X = GH 6. X = x = = = 2/3 = vermenigvuldigingsfactor 6 3 BC. X = GI 4. X = GI 4. 2/3 = GI 8/3 = GI 2 2/3 = GI

88° AB. X = GH 6. X = x = = = 2/3 = vermenigvuldigingsfactor 6 3 BC. X = GI 4. X = GI 4. 2/3 = GI 8/3 = GI 2 2/3= GI

DEEL B Hoofdstuk 7 blz 10

Hellingsgetal= tangens = tan >> tan A= 0,48

Hoofdstuk 7 Opgave 1, blz 10

a.hoogte : 3 treden = 3 x 15 cm= 45 cm afstand: 3 treden = 3 x 40 cm= 120 cm b.De helling verandert niet als aantal treden verandert.

a.hoogte : 3 treden = 3 x 15 cm= 45 cm afstand: 3 treden = 3 x 40 cm= 120 cm b.De helling verandert niet als aantal treden verandert. c.13 treden : hoogte =13 x 15=195 cm; afstand=13 x 40 = 520 cm d.1 trede : hoogte= 40cm; afstand=13 cm;

a.hoogte : 3 treden = 3 x 15 cm= 45 cm afstand: 3 treden = 3 x 40 cm= 120 cm b.De helling verandert niet als aantal treden verandert. c.13 treden : hoogte =13 x 15=195 cm; afstand=13 x 40 = 520 cm d.1 trede : afstand=15 cm; hoogte= 40cm Hellingsgetal= hg >> >>berekenen voor situatie a, b en c ,3750, 3750,375 a. hg 3 = -----=0, =0, = 0,

a a h h

a a h h h hellingsgetal= -- a

a a h h hellingshoek = …°

DEEL B Hoofdstuk 7 Opgave 2, blz 10

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a Berekening: 1.Schrijf eerst de formule op: h hg hg = ---- a

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a Berekening: 1.Schrijf eerst de formule op: h hg hg = ---- a 2. Vul de gegevens in de formule, en bereken a 20 0,4 = ---- a

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a Berekening: 1.Schrijf eerst de formule op: h hg hg = ---- a 2. Vul de gegevens in de formule, en bereken a 20 0,4 = ---- a 20 a = ---- = 50 0,4

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a Berekening: 1.Schrijf eerst de formule op: h hg hg = ---- a 2. Vul de gegevens in de formule, en bereken a 20 a x 0,4 = ---- x a a Bewijs

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a Berekening: 1.Schrijf eerst de formule op: h hg hg = ---- a 2. Vul de gegevens in de formule, en bereken a 20 a x 0,4 = ---- x a a a 0,4 x a = 20 Bewijs

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a Berekening: 1.Schrijf eerst de formule op: h hg hg = ---- a 2. Vul de gegevens in de formule, en bereken a 20 a x 0,4 = ---- x a a a 0,4 x a = 20 a20 0,4 x a = 20 a = 20 a = 20 0,4 0,4 a = 50 cm a = 50 cm Bewijs

Gegeven h=20 en hg=0,4 Te berekenen: afstand a Berekening: 1.Schrijf eerst de formule op: h hg hg = ---- a 2. Vul de gegevens in de formule, en bereken a 20 a x 0,4 = ---- x a a a 0,4 x a = 20 a20 0,4 x a = 20 a = 20 a = 20 0,4 0,4 a = 50 cm a = 50 cm Bewijs

DEEL B Hoofdstuk 7 Opgave 3 blz 11

checken

67 67°

DEEL B Hoofdstuk 7 Opgave 5, blz 11

DEEL B Hoofdstuk 7 blz 12 Tangens

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 7

6 A.tan< A = ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = C. Eerst zijde ? ? 2 = 13 2 ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = C. Eerst zijde ? ? 2 = ? 2 = 169 ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = C. Eerst zijde ? ? 2 = ? 2 = 169 ? 2 = ? 2 = ? 2 = 25 ? 2 = 25 ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = C. Eerst zijde ? ? 2 = ? 2 = 169 ? 2 = ? 2 = ? 2 = 25 ? 2 = 25 ? = √25 ? = ±5 ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = C. Eerst zijde ? ? 2 = ? 2 = 169 ? 2 = ? 2 = ? 2 = 25 ? 2 = 25 ? = √25 ? = ±5 = alleen +5 = alleen +5 ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = C. Eerst zijde ? ? 2 = ? 2 = 169 ? 2 = ? 2 = ? 2 = 25 ? 2 = 25 ? = √25 ? = ±5 = alleen +5 = alleen +5 Hoeken benoemen ! ?

6 5 A.tan< A = --- B. tan< B = C. Eerst zijde ? ? 2 = ? 2 = 169 ? 2 = ? 2 = ? 2 = 25 ? 2 = 25 ? = √25 ? = ±5 = alleen +5 = alleen +5 Hoeken benoemen ! ? D E

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 8

2,9

2,9

2,9

2,9 Shift tan 0,58= >> uitkomst is 30 ° met rekenmachine

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 9

5 A.tan< D = --- = 0, °

5 A.tan< D = --- = 0,625 8 Intikken shift tan 0,625 32°

5 A.tan< D = --- = 0,625 8 Intikken shift tan 0,625 < D= 32° 32°

5 A.tan< D = --- = 0,625 8 Intikken shift tan 0,625 < D= 32° Opmeten <D = 32° 32°

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 10

7 A.tan< H = --- = 0,636 11

7 A.tan< H = --- = 0, Intikken shift tan 0,636 Uitkomst <H = 32°

7 A.tan< H = --- = 0, Intikken shift tan 0,636 Uitkomst <H = 32° Die andere methodes zijn onbelangrijk

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 11

50 tan< H =

50 tan< H = --- =0,076 <H = 4° 650 4°

50 tan< H = --- =0,076 <H = 4° 650 4° 120 tan< H = --- =0,15 800

50 tan< H = --- =0,076 <H = 4° 650 4° 120 tan< H = --- =0,15 <H = 8,53° 800 8,53°

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 12

15m 120m

15m 120m

15m 120m

Hoofdstuk 7 blz 14, opgave 13

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 14

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 °

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. AC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC D. AC 8 1,33 A.tan< B = ---- = ---- = 1,33 BC 6 Intikken shift tan 1,33 53 ° < B= 53 °

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC D. AC 8 1,33 A.tan< B = ---- = ---- = 1,33 BC 6 Intikken shift tan 1,33 53 ° < B= 53 ° Eigenschap ∆, drie hoeken zijn samen180°

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC D. AC 8 1,33 A.tan< B = ---- = ---- = 1,33 BC 6 Intikken shift tan 1,33 53 ° < B= 53 ° Eigenschap ∆, drie hoeken zijn samen180° < A + < C + < B = 180°

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC D. AC 8 1,33 A.tan< B = ---- = ---- = 1,33 BC 6 Intikken shift tan 1,33 53 ° < B= 53 ° Eigenschap ∆, drie hoeken zijn samen180° < A + < C + < B = 180° 37° + 90° + < B = 180°

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC D. AC 8 1,33 A.tan< B = ---- = ---- = 1,33 BC 6 Intikken shift tan 1,33 53 ° < B= 53 ° Eigenschap ∆, drie hoeken zijn samen180° < A + < C + < B = 180° 37° + 90° + < B = 180° 127° + < B = 180°

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC D. AC 8 1,33 A.tan< B = ---- = ---- = 1,33 BC 6 Intikken shift tan 1,33 53 ° < B= 53 ° Eigenschap ∆, drie hoeken zijn samen180° < A + < C + < B = 180° 37° + 90° + < B = 180° 127° + < B = 180° < B = 180°- 127°

BC 6 A.tan< A = ---- = ---- = 0,75 AC 8 Intikken shift tan 0,75 37 < A= 36,9° = 37 ° B. BC is overstaande rechthoekzijde van < B C. Aanliggende rechthoekzijde van < B is zijde BC D. AC 8 1,33 A.tan< B = ---- = ---- = 1,33 BC 6 Intikken shift tan 1,33 53 ° < B= 53 ° Eigenschap ∆, drie hoeken zijn samen180° < A + < C + < B = 180° 37° + 90° + < B = 180° 127° + < B = 180° < B = 180°- 127° < B = 53°

Hoofdstuk 7 blz 12, opgave 15

3 A.tan< A = --- = 0,75 7

3 A.tan< A = --- = 0,75 shift tan 0,75 < A = 23° 7

3 A.tan< A = --- = 0,43 shift tan 0,43 < A = 23° 7 5 B. tan< B = --- = 0,45 shift tan 0,45 < B = 24° 11

15 x C.tan > eerst x berekenen met Pythagoras x x 2 = x 2 = x 2 = 289 x 2 = x 2 = x 2 = 64 x 2 = 64 x = √64 = 8 x

d. De zijdes zijn gegeven. Je moet nu <D berekenen x Stap 1: Bereken eerst zijde x x 2 = (√65) x 2 = (√65) x 2 = 65 x 2 = x 2 = x 2 = 16 x 2 = 16 x = √16 x = 4 Stap 2: Bereken dan < D x x 4 A.tan > < D = 29,7° = 30° 7 7 x

Andere berekening

Hoofdstuk 7 blz 14, opgave 16

Stap 1: zet formule op h tan 8°= --- h = 3 x tan 8° 3

Stap 1: zet formule op h tan 8°= --- h = 3 x tan 8° 3h = 3 x 0,14

Stap 1: zet formule op h tan 8°= --- h = 3 x tan 8° 3h = 3 x 0,14 h = 0,42 km

Stap 1: zet formule op h tan 8°= --- h = 3 x tan 8° 3h = 3 x 0,14 h = 0,42 km h = 420 m

Hoofdstuk 7 blz 15, opgave 17

Stap 1: zet eerst formule op 110 tan 13°= ---- a

Stap 1: zet eerst formule op 110 tan 13°= ---- a a x tan 13°=110

Stap 1: zet eerst formule op 110 tan 13°= ---- a a x tan 13°=110 a x 0,23 =110

Stap 1: zet eerst formule op 110 tan 13°= ---- a a x tan 13°=110 a x 0,23 =110 a= 110= 478,26m 0,23

Hoofdstuk 7 Blz 15 Uitleg van het voorbeeld